Přednáška č. 3 Předškolní období Materiál pro vnitřní potřebu, nešířit, neobsahuje citace Předškolní období (cca 3-6 let) • Motorika-značný pokrok (chůze po schodech, poskoky, stoj na 1 noze)-obliba různých motorických aktivit-prolézačky • Kresba-souvisí s vývojem motoriky Ve 3 letech kreslí čmáranice, 4. roky člověka, 5. let kreslí dle představy • Řeč-2 leté děti dvojslovné věty,3 leté souvětí souřadné i podřadné. Kolem 5-6 roku by měla vymizet patlavost. Předškolní období (cca 3-6 let) • Rozumový vývoj-předoperační období dle Piageta • Dítě je schopno používat symboly, například kresbu nebo slovo. Stejně tak kreativní hra je symbol (krabice j stůl, papírky jsou talíře, bábovička z písku je dort…). V tomto období již dítě také rozumí pojmům minulost a přítomnost. Př.-pokud pláče po matce, můžeme ho utěšit, že matka brzy přijde-bude tomu rozumět. Předškolní období (cca 3-6 let) • Rozumový vývoj pokračování-dítě je egocentrické v myšlení. Co to znamená? Je schopno nahlížet problémy pouze ze svého vlastního úhlu pohledu. Příklad-drží obrázek tak, že na něj vidí jen ono samo, ale myslí si, že na něj vidím i já. • Je schopno řešit problém pouze z jednoho hlediska-dobrým příkladem je zachování množství tekutiny ve sklenici. Předškolní období (cca 3-6 let) • Emoční vývoj a socializace • Rodina je nejdůležitější prostředí v socializaci dítěte • Dítě se učí emočně reagovat, osvojuje si hodnoty, hranice v chování, osvojuje si sociální role (syn, bratr, vnuk...) • Předškolní období je velmi důležité zejména v osvojování kontrol a rolí!!!! Předškolní období (cca 3-6 let) • Osvojování kontrol-v různých společnostech různě nastaveno, například v kmenu Zulu končí shovívavost k dětem v 18-24 měsících a nastává krutost a tvrdost. • U nás pozvolný socializační tlak od 3. roku. V předškolním období dochází k rozvoji seberegulace, nastupuje vnitřní kontrola. Dítě se nejdříve řídí hlasitými instrukcemi, potom spíše myšlením. Předškolní období (cca 3-6 let) • Sebehodnocení-vysoké, ale nestabilní, odvozuje se od hodnocení rodičů • Vývoj společné hry 2 děti spolu v 1 místnosti 6-8 měsíc-spíše nezájem 1 rok-zájem vzrůstá, krakání za vlasy apod. 1,5 roku-větší zájem, méně konfliktů o hračky 2-2,5 roku paralelní hra 2,5 roku-hra společná, asociativní-společně sdílené projekty 4-5 let hra kooperativní Role ve skupině-soupeřivost, vedoucí role, mužská a ženská role Předškolní období (cca 3-6 let) • Role mužská a ženská • Stereotypní očekávání vzhledem k pohlaví • (dívky jsou popisovány jako menší, slabší, chlapci statnější, silnější) • Sdílené pohlaví-rodiče více stimulují dítě stejného pohlaví (zejména muži-tatínci) • V předškolním období dítě výrazněji přejímá ve svých zájmech a postojích mužské či ženské chování (hračky, hry, oděvy) Předškolní období (cca 3-6 let) • HRA-velmi důležitá v socializaci • Hranice mezi horu a prací není přesná • Hry jsou například konstrukční (lego), úkolové (na prodavače)…. • Proč si dítě hraje? • 2 názory: • 1/vede k osvojení dovedností užitečných pro život, k obnovení sil, k zotavení • 2/hra má smysl sama o sobě, je jednou ze základních potřeb člověka. Předškolní období (cca 3-6 let) • Psychoterapie hrou-spolu sbehavioráoní terapií patrně jedinou formou psychoterapie, kterou lze u předškoláka využít. • Některé děti s ivytvářejí pr svou hru ve fantazii společníky, které postrádají ve skutečnosti, dávají jim jména, rozmlouvají s nimi-nejdená se o žádnou patologii, jedná se o inteznivní potřebu dětské pspolečnosti a způsob procvičování sociálních rolí. Předškolní období (cca 3-6 let) • Vstup dítěte do školy: • Školní zralost zahrnuje tyto oblasti: • Pracovní složka (pozornost) • Sociální složka • Fyzická zralost • Kognitivní zralost-zrakové rozlišování, sluchové rozlišování, vizuomotorika, grafomotorika, početní představa, slovník Předškolní období (cca 3-6 let) • V současné době cca 30% odkladu školní docházky • Prevence-kvalitní příprava na školu v • posledním ročníku MŠ • Přípravné třídy při ZŠ (realita?) • V USA vyrovnávací programy Head Start , No Child Left Behind atd.