Obecná a vývojová psychologie
                                      Přednáška dne 3.11.2009

                     Období dospívání (období pubescence a období adolescence)

Základní charakteristiky dospívání

n  Biologické hledisko-první známky pohlavního zrání až dovršení pohlavní zralosti

n  Psychologické hledisko-psychické změny-emoční labilita, abstraktní způsob myšlení, nové pudové
tendence

n  Sociálně psychologické hledisko-nové sociální začlenění jedince

n  Tělesné, psychické  a sociální změny probíhají souběžně

Základní charakteristiky dospívání

n  Diskrepance mezi změnami tělesnými, psychickými, sociálními=typický znak

n  Další typický znak-velké rozdíly mezi jednotlivými dětmi (např.  vývoj sekundárních pohlavních
znaků u dívek)

n  Věkové hranice-cca 11/12 let až 20-22 let

Pubescence a adolescence-základní vymezení

n  Pubescence-období dospívání od 11-15 let

n  Začíná prvními sekundárními pohlavními znaky, vlnkou v růstu, trvá do dosažení reprodukční
schopnosti

n  Adolescence 15-20/22 let-dokončuje se tělesný růst a plná reprodukční schopnost

n  Terminologie mladiství, teenageři…

Sekulární akcelerace

n  Jedná se o urychlování růstu a fyzického vývoje v průběhu posledního století

n  U dětí se v průběhu posledních sto let urychlil fyzický vývoj dospívání (růst těla, menses
atd….)

n  Co psychický vývoj?

n  Zkracuje se doba dětství, ale oddaluje nástup plné dospělosti.

Dospívání v různých kulturách

n  V primitivních kulturách samostatné období dospívání nebývá-důležitý je rituál přechodu z
dětství do dospělosti.

n  V euroamerické kultuře dospívající mají čas na zvládnutí všech náročných společenských úkolů

n  Dle Eriksona tzv. psychosociální moratorium.

n  Lze dokumentovat i na legislativním vymezení tohoto vývojového období-15-18 let-mladiství-jiné
tresty.

Psychologické charakteristiky dospívání

n  Emoční labilita

n  Negativní emotivita

(vyplývá zejména z nejistoty postavení dospívajícího v současném světě)

Vývoj schopností:

Vývoj řeči, abstraktní myšlení, rozvoj speciálních dovedností a zájmů-sport, literatura, hudba…..

V období dospívání vrchol pružného, tvořivého myšlení

Psychologické charakteristiky dospívání

Rozumový (kognitivní) vývoj

n   Před 11 rokem je dítě ve stadiu konkrétních operací (tj. logických operací, viz „náš“ Piaget).

n   Poté následuje stadium formálních operací-vyvozuje soudy o soudech, myslí se o myšlení.

n   Praktické dopady stadia formálních operací-dospívající dovede pracovat s abstraktními pojmy
(chápe je, např. pravda, spravedlnost..), dovede hledat systematicky více řešení problému (skrze
hypotézy), dovede řešit logické operace nezávisle na obsahu soudů-nutné pro matematické
operace,fyziku…, dosívající dovede myslet o myšlení  (reflexe vlastního myšlení).



Psychologické charakteristiky dospívání

n   Emoční vývoj a socializace

Rodina

Uvolnění od rodiny, emancipace- k tomu patří vymezení se proti rodičům a přijímání vzorů mimo
rodinu.

Vrstevnické vztahy

Vývoj

Nejprve vytváření skupinek přátel stejného pohlaví, více organizované, vyhraněné proti druhému
pohlaví .

Dále vytváření dvojic stejného pohlaví-důvěrné přátelství.

Přechodná fáze-pošťuchování mezi skupinkami jiného pohlaví.

Krátké známosti-většinou první, krátké, přechodné vztahy.

Etapa zamilovanosti-hluboký vztah.

Vývoj sebepojetí

V ideálním případě dosažení stabilní identity.



Erik Homburger Erikson a osm věků člověka

n  Erik Homburger Erikson – dánský a severoamerický psychog, psychoanalytik.

n  Teorie „Osm věků člověka“ (později přidal ještě deváté stadium).

n  Prodloužení vývojového pohledu na celý život člověka (od kolébky do smrti).

n  Na každém stupni vývoje si jedinec musí vyřešit psychosociální konflikt (krizi). Výsledek této
krize vede jak ke zdravým, tak nezdravým rysům v osobnosti.



Erik Homburger Erikson a osm věků člověka

n   Erikson byl student a blízký spolupracovník Sigmunda Freuda v Rakousku. Spolupracoval též s
jeho dcerou Annou Freudovou. Zpočátku považoval svoji teorii za přepracovanou verzi Freudovy teorie
psychosexuálního vývoje.

n    Souhlasil s Freudem v tom, že lidé musí projít specifickými vývojovými stádii ve vývoji
osobnosti.

n    Předpokládal, že Freud přecenil úlohu sexuálního vývoje ve vývoji osobnosti.

n   Zahrnul do vývojové teorie celý běh života člověka .

Erik H. Erikson - Osm věků člověka

n  Erikson vycházel z předpokladu, že si jedinec musí vyřešit psychosociální konflikt-krizi v
každém jednotlivém „věku“ (tj. vývojové etapě).

n  Uspěje-li, může postoupit zdárně dále do dalšího věku.

n  K prvním pěti vývojovým stadiím (shodná s Freudem-stadium orální, anální, falické, latentní a
genitální) přidává další 3.

Erik H. Erikson - Osm věků člověka

n  1. věk (u Freuda orální stadium) 0-1,5 roku

Důvěra x nejistota - dítě získává pocit základní důvěry, učí se věřit svému sociálnímu okolí
(pečujícím osobám).

Důležitá je stálost péče a kvalita vztahu matky (pečující osoby).

Úspěšné překonání-důvěra ve druhé, chuť objevovat okolí.

Neúspěšné-nedostatečný pocit bezpečí.



Erik H. Erikson - Osm věků člověka

2. věk (u Freuda anální stadium) 1,5 roku-3 roky

Autonomie x pocit studu a pochyby

Úspěšné zvládnutí tohoto období-pocit autonomie, víra ve své schopnosti.

Neúspěšné-stud, pochyby o sobě.





Erik H. Erikson - Osm věků člověka

3. věk (u Freuda falické stadium) 3-6/7 let

Vlastní iniciativa x pocity viny (nad cíly)

Předškoláci se učí být iniciativní, zahajovat aktivity.

Vinu mohou pociťovat nad vlastní nezávislou aktivitou.



Erik H. Erikson - Osm věků člověka

4. věk (u Freuda období latence) -7let až pubescence cca 15 let

Snaživost x pocit méněcennosti

Význam nástupu školní docházky.

Úspěšně zvládnuté období-pocit kompetence, schopnosti rozvíjet svoje dovednosti.

Neúspěšně zvládnuté období-pocit podřadnosti, méněcennosti-strach ze selhání, neuroticismus.



Erik H. Erikson - Osm věků člověka

5. věk (u Freuda období genitální) - 15 let, tj. adolescence  až raná dospělost

Identita x zmatení rolí (nejistota o své roli (kdo jsem).

V adolescenci dochází k rozvoji vlastní identity-kdo jsem?

Dle Eriksona je adolescence stadium mezi dětstvím a dospělostí, psychosociální moratorium



Erik H. Erikson - Osm věků člověka

n   Status identity v 5. věku (rozpracováno Marciou)

n   Dosáhnutá identita (achievement) - krize vyřešena-závazky vytvořeny-stabilní, zralá osobnost.
Jednotlivec má svoje názory, zvyky, cíle (relativně stabilní).

n   Předčasně řešená identita (foreclosure) – krize nebyla prožita, alternativy nebyly
zvažovány-závazky vytvořeny.

n   Difůzní identita (confusion or diffusion)-osobnost chaotická, nepředvídatelná,
proměnlivá-jedinec neprošel krizí.

n   Moratorium-období probíhající krize, jedinec hledá alternativy a vytváří stabilní osobnost,
zkouší „být dospělý“.



Erik H. Erikson - Osm věků člověka

n  6. věk  (tj. mladší dospělost) 20.-cca 35 let

Intimita x izolace

Intimita ve smyslu vztahu s druhým člověkem, splynutím s ním.

Izolace-sklon vyhýbat se vztahům.

Erik H. Erikson - Osm věků člověka

7. věk (tj. střední dospělost) 35let cca 55 let

Generativita x stagnace

Generativita ve smyslu péče o potomstvo, ale i v širším přesahu-tvořivost, přínos pro druhé.

Stagnace – malý nebo žádný zájem na tom přispět svému okolí, vytvářet pro ostatní .



Erik H. Erikson - Osm věků člověka

n  8. věk (pozdní dospělost a stáří)

Integrita „já“ x zoufalství

Integrita ve smyslu moudrosti a přijetí vlastního životního příběhu.

Zoufalství-deprese nad uplynulým životem a úzkost ze smrti.

Zdroje

n  Langmeier J., Krejčířová, D. (1998): Vývojová psychologie. Grada. Praha.

n  Hall, C., Lindzey G. ((1999): Psychológia osobnosti. Slovenské pedagogické nakladatelství.
Bratislava.

n  Htp:/fac.hsu.edu/langlet/lectures/Erikson/erik_erikson.htm