Obecná a vývojová psychologie Přednáška dne 3.11.2009 Období dospívání (období pubescence a období adolescence) Základní charakteristiky dospívání n Biologické hledisko-první známky pohlavního zrání až dovršení pohlavní zralosti n Psychologické hledisko-psychické změny-emoční labilita, abstraktní způsob myšlení, nové pudové tendence n Sociálně psychologické hledisko-nové sociální začlenění jedince n Tělesné, psychické a sociální změny probíhají souběžně Základní charakteristiky dospívání n Diskrepance mezi změnami tělesnými, psychickými, sociálními=typický znak n Další typický znak-velké rozdíly mezi jednotlivými dětmi (např. vývoj sekundárních pohlavních znaků u dívek) n Věkové hranice-cca 11/12 let až 20-22 let Pubescence a adolescence-základní vymezení n Pubescence-období dospívání od 11-15 let n Začíná prvními sekundárními pohlavními znaky, vlnkou v růstu, trvá do dosažení reprodukční schopnosti n Adolescence 15-20/22 let-dokončuje se tělesný růst a plná reprodukční schopnost n Terminologie mladiství, teenageři… Sekulární akcelerace n Jedná se o urychlování růstu a fyzického vývoje v průběhu posledního století n U dětí se v průběhu posledních sto let urychlil fyzický vývoj dospívání (růst těla, menses atd….) n Co psychický vývoj? n Zkracuje se doba dětství, ale oddaluje nástup plné dospělosti. Dospívání v různých kulturách n V primitivních kulturách samostatné období dospívání nebývá-důležitý je rituál přechodu z dětství do dospělosti. n V euroamerické kultuře dospívající mají čas na zvládnutí všech náročných společenských úkolů n Dle Eriksona tzv. psychosociální moratorium. n Lze dokumentovat i na legislativním vymezení tohoto vývojového období-15-18 let-mladiství-jiné tresty. Psychologické charakteristiky dospívání n Emoční labilita n Negativní emotivita (vyplývá zejména z nejistoty postavení dospívajícího v současném světě) Vývoj schopností: Vývoj řeči, abstraktní myšlení, rozvoj speciálních dovedností a zájmů-sport, literatura, hudba….. V období dospívání vrchol pružného, tvořivého myšlení Psychologické charakteristiky dospívání Rozumový (kognitivní) vývoj n Před 11 rokem je dítě ve stadiu konkrétních operací (tj. logických operací, viz „náš“ Piaget). n Poté následuje stadium formálních operací-vyvozuje soudy o soudech, myslí se o myšlení. n Praktické dopady stadia formálních operací-dospívající dovede pracovat s abstraktními pojmy (chápe je, např. pravda, spravedlnost..), dovede hledat systematicky více řešení problému (skrze hypotézy), dovede řešit logické operace nezávisle na obsahu soudů-nutné pro matematické operace,fyziku…, dosívající dovede myslet o myšlení (reflexe vlastního myšlení). Psychologické charakteristiky dospívání n Emoční vývoj a socializace Rodina Uvolnění od rodiny, emancipace- k tomu patří vymezení se proti rodičům a přijímání vzorů mimo rodinu. Vrstevnické vztahy Vývoj Nejprve vytváření skupinek přátel stejného pohlaví, více organizované, vyhraněné proti druhému pohlaví . Dále vytváření dvojic stejného pohlaví-důvěrné přátelství. Přechodná fáze-pošťuchování mezi skupinkami jiného pohlaví. Krátké známosti-většinou první, krátké, přechodné vztahy. Etapa zamilovanosti-hluboký vztah. Vývoj sebepojetí V ideálním případě dosažení stabilní identity. Erik Homburger Erikson a osm věků člověka n Erik Homburger Erikson – dánský a severoamerický psychog, psychoanalytik. n Teorie „Osm věků člověka“ (později přidal ještě deváté stadium). n Prodloužení vývojového pohledu na celý život člověka (od kolébky do smrti). n Na každém stupni vývoje si jedinec musí vyřešit psychosociální konflikt (krizi). Výsledek této krize vede jak ke zdravým, tak nezdravým rysům v osobnosti. Erik Homburger Erikson a osm věků člověka n Erikson byl student a blízký spolupracovník Sigmunda Freuda v Rakousku. Spolupracoval též s jeho dcerou Annou Freudovou. Zpočátku považoval svoji teorii za přepracovanou verzi Freudovy teorie psychosexuálního vývoje. n Souhlasil s Freudem v tom, že lidé musí projít specifickými vývojovými stádii ve vývoji osobnosti. n Předpokládal, že Freud přecenil úlohu sexuálního vývoje ve vývoji osobnosti. n Zahrnul do vývojové teorie celý běh života člověka . Erik H. Erikson - Osm věků člověka n Erikson vycházel z předpokladu, že si jedinec musí vyřešit psychosociální konflikt-krizi v každém jednotlivém „věku“ (tj. vývojové etapě). n Uspěje-li, může postoupit zdárně dále do dalšího věku. n K prvním pěti vývojovým stadiím (shodná s Freudem-stadium orální, anální, falické, latentní a genitální) přidává další 3. Erik H. Erikson - Osm věků člověka n 1. věk (u Freuda orální stadium) 0-1,5 roku Důvěra x nejistota - dítě získává pocit základní důvěry, učí se věřit svému sociálnímu okolí (pečujícím osobám). Důležitá je stálost péče a kvalita vztahu matky (pečující osoby). Úspěšné překonání-důvěra ve druhé, chuť objevovat okolí. Neúspěšné-nedostatečný pocit bezpečí. Erik H. Erikson - Osm věků člověka 2. věk (u Freuda anální stadium) 1,5 roku-3 roky Autonomie x pocit studu a pochyby Úspěšné zvládnutí tohoto období-pocit autonomie, víra ve své schopnosti. Neúspěšné-stud, pochyby o sobě. Erik H. Erikson - Osm věků člověka 3. věk (u Freuda falické stadium) 3-6/7 let Vlastní iniciativa x pocity viny (nad cíly) Předškoláci se učí být iniciativní, zahajovat aktivity. Vinu mohou pociťovat nad vlastní nezávislou aktivitou. Erik H. Erikson - Osm věků člověka 4. věk (u Freuda období latence) -7let až pubescence cca 15 let Snaživost x pocit méněcennosti Význam nástupu školní docházky. Úspěšně zvládnuté období-pocit kompetence, schopnosti rozvíjet svoje dovednosti. Neúspěšně zvládnuté období-pocit podřadnosti, méněcennosti-strach ze selhání, neuroticismus. Erik H. Erikson - Osm věků člověka 5. věk (u Freuda období genitální) - 15 let, tj. adolescence až raná dospělost Identita x zmatení rolí (nejistota o své roli (kdo jsem). V adolescenci dochází k rozvoji vlastní identity-kdo jsem? Dle Eriksona je adolescence stadium mezi dětstvím a dospělostí, psychosociální moratorium Erik H. Erikson - Osm věků člověka n Status identity v 5. věku (rozpracováno Marciou) n Dosáhnutá identita (achievement) - krize vyřešena-závazky vytvořeny-stabilní, zralá osobnost. Jednotlivec má svoje názory, zvyky, cíle (relativně stabilní). n Předčasně řešená identita (foreclosure) – krize nebyla prožita, alternativy nebyly zvažovány-závazky vytvořeny. n Difůzní identita (confusion or diffusion)-osobnost chaotická, nepředvídatelná, proměnlivá-jedinec neprošel krizí. n Moratorium-období probíhající krize, jedinec hledá alternativy a vytváří stabilní osobnost, zkouší „být dospělý“. Erik H. Erikson - Osm věků člověka n 6. věk (tj. mladší dospělost) 20.-cca 35 let Intimita x izolace Intimita ve smyslu vztahu s druhým člověkem, splynutím s ním. Izolace-sklon vyhýbat se vztahům. Erik H. Erikson - Osm věků člověka 7. věk (tj. střední dospělost) 35let cca 55 let Generativita x stagnace Generativita ve smyslu péče o potomstvo, ale i v širším přesahu-tvořivost, přínos pro druhé. Stagnace – malý nebo žádný zájem na tom přispět svému okolí, vytvářet pro ostatní . Erik H. Erikson - Osm věků člověka n 8. věk (pozdní dospělost a stáří) Integrita „já“ x zoufalství Integrita ve smyslu moudrosti a přijetí vlastního životního příběhu. Zoufalství-deprese nad uplynulým životem a úzkost ze smrti. Zdroje n Langmeier J., Krejčířová, D. (1998): Vývojová psychologie. Grada. Praha. n Hall, C., Lindzey G. ((1999): Psychológia osobnosti. Slovenské pedagogické nakladatelství. Bratislava. n Htp:/fac.hsu.edu/langlet/lectures/Erikson/erik_erikson.htm