JABOK PŘEDMĚT: SOCIOLOGIE FORMA STUDIA: DENNÍ, 1. ROČNÍK ZS/LS 2009/2010 VYUČUJÍCÍ: Mgr. Josef Bernard, e-mail: jos.bernard@seznam.cz, ICQ: 366176413 Sylabus kurzu: a) Co je sociologie Sociologie jako specifický úhel pohledu na člověka a svět, sociologická imaginace, funkce sociologie pro sociální práci. Moderní společnost jako hlavní pole zájmu. b) Vývoj společnosti a kultury preliterární společnosti, tradiční společnost, pojem moderní, industriální, informační, postmoderní, riziková společnost. Problematika ekonomického růstu a ekologického ohrožení, globalizace a její souvislosti. d) Sociální struktura status, role, role set, konflikt rolí, skupiny (primární, sekundární, referenční), výzkum malých skupin, sociometrie, sociální instituce. Pojmy manifestní a latentní funkce, dysfunkce. f) Sociální stratifikace, nerovnost rozvrstvení společnosti a jeho různé formy, problém meritokracie, sociální mobilita, mobilitní kanály, formy kapitálu, chudoba a její měření, sociální inkluze a exkluze g) Sociální deviace normy, hodnoty, sociální kontrola, teorie deviantního jednání, nápravná zařízení h) Rodina a gender vývoj rodiny, její funkce a změny v moderní společnosti, netradiční formy soužití, rodičovství, vývojové fáze rodiny, rozvodovost, optika gender, genderové rozdíly a nerovnosti. i) Média vývoj, mediální komunikace, vliv médií, média a násilí, média a mládež, mediální kompetence, veřejné mínění, zpravodajství j) Náboženství náboženství jako sociální fenomén, vývoj, funkce náboženství, současná situace ve světě, sekularizace, sekty, analýza situace v ČR k) Národnost, menšina, integrace národnost, menšina, etnikum, interetnické vztahy, moderní migrační pohyby, asimilace, integrace, segregace, rasismus l) Politika, občanská společnost sociologické pojetí moci, legalita, legálnost, Weberův pojem panství, typy státního zřízení, demokracie a její formy, občanská společnost, třetí sektor, veřejnost m) Výchova, školství životní etapy, přístup ke vzdělání, školství a sociální nerovnost, školské systémy, problematika skrytého kurikula, profese učitele LITERATURA: Obecné učebnice: A. Giddens: Sociologie, Argo, Praha 1999 R. Havlík: Úvod do sociologie, Karolinum, Praha 1997 J. Buriánek: Sociologie, Fortuna, Praha 2003 J. Keller: Úvod do sociologie, SLON, Praha 2004 O specializovaných učebnicích a monografiích budu informovat v průběhu kurzu. Požadavky pro zápočet: odevzdat resumé jednoho ze zadaných textů (max. 1NS = 1800 úhozů) 1. text: Keller, J.: „Společnost zdvořilých byrokratů.“ in: Nedomyšlená společnost. Doplněk, 1992. 2. text: Beck, U.: „Já jsem já: o izolovanosti, společném životě a konfliktech mužů a žen v rámci rodiny i mimo ni.“ in: Riziková společnost. SLON, 2004. Str. 161-204. 3. text: Nešpor, Z. R.: „Ústřední vývojové trendy současné české religiozity.“ In: Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní sociologie náboženství, Sociologický Ústav AVČR, 2004 odevzdání vybraného textu: do 07. 12. 2008 (odevzdávárna s názvem: resume) Ke zkoušce: písemná práce na zadané téma – rozsah cca 3-5 NS ústní zkouška spojená s obhajobou písemné práce (písemnou práci odevzdat do odevzdávány s názvem: zaverecna práce) Témata písemných prací: V písemné práci si studenti vyberou a zpracují jedno za zvolených témat: 1. Z. Bauman: Globalizace. Důsledky pro člověka Popište nejdůležitější důsledky globalizace podle Baumana a zkuste s nimi polemizovat. 2. G. Ritzer: McDonaldizace společnosti Shrňte stručně Ritzerovu tezi o postupující McDonaldizaci společnosti, aplikujte ji na vlastních příkladech a zkuste najít protiargumenty. 3. J. Keller: Soumrak sociálního státu Jak vidí Keller budoucnost sociálního státu a jaké vlivy na sociální stát považuje za podstatné? 4. T. Katrňák: Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Popište Katrňákovu tezi o tom, proč jsou šance dětí ze vzdělaných rodin o tolik větší než šance dětí z rodin s nižším vzděláním a pokuste se s ní polemizovat. 5. J. Mander: Čtyři důvody pro zrušení televize Vyberte si jeden z Manderových důvodů a polemizujte s ním. 6. E. Kohák: Průvodce po demokracii Co tvoří podle Koháka centrální prvky demokracie? Zkuste podle jeho tezí posoudit, nakolik je současná společnost demokratická. Požadavky na zpracování písemné práce: a: dodržovat standardy uvedené v Metodickém pokynu ke psaní semestrálních, ročníkových, absolventských a bakalářských prací, zejména co se týká práce s literaturou. b: Práce musí být jasně strukturovaná s ohledem na zvolené téma: - V úvodní části naznačit, proč si student vybral toto téma, které aspekty problematiky považuje za zajímavé a přínosné, specifikovat, z jakého úhlu pohledu se chce na problém podívat. - V hlavní části stručně analyzovat zvolenou problematiku a na základě studia literatury nabídnout odpověď na položenou otázku. Zde nejde jen o reprodukci názorů jednotlivých autorů, ale o pokus o vyprofilování vlastního názoru. - V závěru může být zvolená odpověď konfrontována s názory, které jí neodpovídají.