Bloomova taxonomie výukových cílů

From Mood-link-a Wiki

Jump to: navigation, search

B.S. Bloom stanovil (1956) v oblasti kognitivních cílů šest hiearchicky uspořádaných kategorií
členěných dále do subkategorií. Kategorie jsou řazeny podle stoupající náročnosti psychických
operací, jež mají ve svém základu. K vymezování cílů v jednotlivých kategoriích byly vytvořeny
systémy aktivních sloves.

Pro dosažení vyšší cílové kategorie je třeba zvládnout učivo v rámci nižší kategorie.

                       Slovník aktivních sloves k vymezování výukových cílů

                                Cílová kategorie (úroveň osvojení)

                                 Typická slovesa k vymezování cílů

1. Zapamatování
termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace

definovat, doplnit, napsat, opakovat, pojmenovat, popsat, přiřadit, reprodukovat, seřadit, vybrat,
vysvětlit, určit

2. Pochopení
překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé, jednoduchá
interpretace, extrapolace (vysvětlení)

dokázat, jinak formulovat, ilustrovat, interpretovat, objasnit, odhadnout, opravit, přeložit,
převést, vyjádřit vlastními slovy, vyjádřit jinou formou, vysvětlit, vypočítat, zkontrolovat,
změřit

3. Aplikace
použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy,
obecné myšlenky v konkrétních situacích)

aplikovat, demonstrovat, diskutovat, interpretovat údaje, načrtnout, navrhnout, plánovat, použít,
prokázat, registrovat, řešit, uvést vztah mezi, uspořádat, vyčíslit, vyzkoušet

4. Analýza
rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hiearchie prvku, princip
jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky

analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat

5. Syntéza
složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (ucelené sdělení, plán nebo řada
operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, odvození souboru abstraktních vztahů k účelu
klasifikace nebo objasnění jevů

kategorizovat, klasifikovat, kombinovat, modifikovat, napsat sdělení, navrhnout, organizovat,
reorganizovat, shrnout, vyvodit obecné závěry

6. Hodnocení
posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána
nebo která si žák sám navrhne

argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, podpořit (názory), porovnat, provést kritiku, posoudit,
propvěřit, srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit

Revize Bloomovy taxonomie výukových cílů

Za jednu z důležitých změn považujeme změnu v posledních kategoriiích: Analýza, Hodnocení, Tvůrčí
činnost