Muzikoterapie Cíle semináře MT n získat základní poznatky o terapeutickém vlivu hudby na člověka n získat představu o možnostech využívání hudby pro různé sociální skupiny n získat poznatky o nejdůležitějších zdrojích terapeutického vlivu hudby (z hlediska historie a žánrů) n osvojit si některé techniky, díky kterým je možné terapeutický vliv hudby využívat n získat zkušenosti s prací v muzikoterapeutické skupině, s jejími pravidly, s tím jak se utváří, jak může fungovat a jaká jsou její úskalí Hudba n „Hudba je duševnímu životu v mnohém zcela příbuzná. Oboje probíhá v čase, oboje vzniká v toku, ve stálém chodu a pohybu. Oboje doprovází rozpor mezi napětím a uvolněním, vzrušením a uklidněním. Hudba může duševní pohyb přímo obkreslit v pohybu tónů a zvuků.“ Eduard Hartmann n Transformovat prožívanou skutečnost a sebezkušenost do znějících tvarů a naopak tyto zvuky a rytmus zpětně prožívat – skrze sebe – je základní lidskou dispozicí. n V globálním měřítku je prostřednictvím hudby v podobě rituálů léčeno stále asi 70% lidské populace. Muzikoterapie n Má interdisciplinární charakter § stojí v systému hudebních věd na hranici s hudební psychologií, pedagogikou, etnologií, akustikou, filosofií a estetikou § metodicky souvisí s medicínou, psychiatrií, psychologií a pedagogikou n Je jednou z pomocných metod skupinové psychoterapie n Léčí prostřednictvím autentického hudebního prožitku – ne prostřednictvím dovedností a znalostí Využití hudby n Preventivně – pro vyladění psychiky v zátěžových situacích (přetížení, deprivace) – jako vhodné zaměstnání a zábavu (hyperaktivní děti, senioři, nemocní) – jako stimulátor duševních i fyzických výkonů n Diagnosticky – při prvních setkáních s klienty (hudba otevírá, vyvolává bezděčné reakce) – při využití MT technik ukazuje na aktuální vyladění člověka i na jeho hlubší uzlové problémy – při skupinové improvizaci ukazuje různé prvky skupinové dynamiky a s tím spojené problémy a napětí Využití hudby n Terapeuticky v psychiatrii (dětí i dospělých), např. při léčbě fobií (klaustrofobie), některých psychóz, při léčbě artismu v pediatrii: při odstraňování neuróz psychogenně podmíněných pohybových vad koktavosti a vad řeči vůbec dyslexie a dysgrafie vývojové opožděnosti a mentální retardace u dětí spastických při léčbě alkoholiků a toxikomanů, včetně obětí gamblingu a při nápravě mladistvých delikventů paliativní funkce se využívá v chirurgii, stomatologii, gynekologii a porodnictví Základní techniky MT n Hudba a imaginace – řízené představy při hudbě. Ne pro práci s psychotiky, pouze s lidmi, kteří mají smysl pro realitu. n Improvizace, individuální i skupinová, je významnou projektivní technikou sebevyjádření. n Lyrická analýza. Identifikace s písní – otevření bez nátlaku n Vytváření osobní písně - terapeut pomáhá hledat správná slova, jaká by měla píseň obsahovat. Nejlepší formou: blues. n Asociační hudební techniky spojené s výtvarnou činností, pohybem a tancem n Hudba spojená s rituály n Hudba jako součást psychodramatu n Relaxace a zpracování stresu při hudbě. n Hudební hra - integrace všech metod. Formy MT n Aktivní MT – léčený hraje, zpívá, vyťukává rytmus, diriguje – Společný nácvik jednoduché písně stmeluje skupinu, napomáhá vztahům – Improvizace různého druhu (skupinová, individuální, na jednoduchých nástrojích, na černých klávesách, hlasová) umožňuje sebevyjádření aktuálních pocitů, odhalení podvědomých pocitů, diagnózu základních problémů. n Receptivní MT – léčený poslouchá hudbu, asociuje, maluje, tančí – Lze ji uplatňovat i u ležících klientů, k relaxaci, k regulování tělesného napětí, ve spojení s představami k uzdravujícím zážitkům. – S poslechem hudby lze spojovat další činnosti: malování, tanec, práci, umožňující sebevyjádření aktuálních pocitů,odhalení podvědomých pocitů, diagnózu základ.problémů. – S nahrávkami lze spojovat jiné akustické podněty – mluvené slovo (různé uklidňující formule) – zvuky přírodního charakteru, které působí výrazně náladotvorně (ptačí zpěv, déšť, šplouchání vln) – zvuky se specifickým fyziologickým účinkem (stylizace úderů lidského srdce) Formy MT n Individuální MT používá se především v počátcích léčby, kdy je třeba intenzivnějšího a specificky zaměřeného působení na klienta. Osobní kontakt umožňuje rychlé vytvoření bezpečného a důvěrného prostředí. Měla by se uskutečňovat minimálně 2x týdně. n Skupinová MT rozvíjí a aktivizuje mezilidskou komunikaci, reguluje napětí ve vztazích, umožňuje porozumět vlastní roli ve skupině a vztahům ve skupině, léčí pocit izolace a osamění a dává pocit sounáležitosti s druhými, umožňuje prostřednictvím problémů druhých realisticky nahlédnout své vlastní. Počet klientů ve skupině by neměl přesáhnout 20. Práce ve skupině n K tomu je třeba § vytvořit bezpečné prostředí, atmosféru důvěry, bezpečná atmosféra vzniká pomalu, ale je podmínkou, aby se přítomní mohli vžít do hry naplno, aby pozitivní procesy mohly probíhat § přizvat své vnitřní dítě, hrát si, dovolit si být svobodný, trapný a hloupý § zajímat se o své pocity, uvědomovat si je, mít odvahu je vyslovovat Pravidla práce ve skupině Pravidla pro sdílení n každý mluví sám za sebe o svém vlastním prožívání toho, co se děje ve skupině n nic není dobré nebo špatné, v centru je aktuální prožitek n vše, co se řekne, zůstává ve skupině n stav nevím je u terapeutických her často žádoucí, teprve když si dovolíme nevědět, jsme otevřeni poznání, porozumění, novému. n právo odmítnout – nelze násilím bořit bloky a zábrany Pracovní fáze ve skupině n Rozehřívací fáze – jednoduchá hra s rytmem, melodií, písní. n Úvod k tématu – jaká bude hlavní činnost, co, proč a jak budeme dělat. n Hlavní činnost – rozvíjení hlavního tématu. n Reflexe – každý může v souvislosti s právě ukončenou činností vyjádřit libovolné pocity, dojmy, myšlenky.