Imaginace

Imaginace

n   Řízené představy a hudba je široce uznávaný muzikoterapeutický přístup. Je zcela v souladu
s prověřenými postupy léčitelských rituálů mnoha tradičních kultur.



n   Jde o naslouchání hudbě v uvolněném stavu s cílem povzbudit představivost, vnímání symbolů a
pocitů.



n   Má podpořit kreativitu, zprostředkovat uzdravující zážitky a zvýšit porozumění vlastní osobě.



n   S představami je možné pracovat v tichu, ale s hudbou se tato práce mnohonásobně usnadní.

Relaxace před imaginací

n   Práce s hudbou a představivostí vyžaduje přípravu, která začíná progresivní relaxací.



n   Ležíme na zádech se zavřenýma očima.



n   Soustředíme se na svůj dech a postupné uvolňování svalového napětí. Terapeut přitom může slovně
vést klienty k postupnému uvolňování jednotlivých částí těla.



n   Schopnost klientů zcela se při relaxaci uvolnit je třeba postupně trénovat.



n   K relaxaci je vhodná klasická instrumentální hudba, která svým charakterem není příliš
dramatická. Vhodná délka trvání je deset až dvacet minut. Důležitý je také terapeutův klidný a
příjemný hlasový projev, v ideálním případě sladěný s hudbou.





Slovní vodítko při imaginaci

n   Slovní vodítko by se mělo odvíjet od příjemného, bezpečného místa. „Představte si, že jste
v krásném, teplém, zeleném údolí. Svítí slunce a zpívají ptáci…“

n   Druhá projektivní fáze řízené představivosti by měla být otevřenější a nabídnout každému
účastníkovi několik možností. „Stezka v lese se větví různými směry, člun na jezeře pluje do
neznáma, necháváme se vést dítětem…“ Tyto návrhy by měly každému umožnit vytvořit si vlastní
jedinečné představy, jež vycházejí více z jeho nitra než z vnějšího rámce.

n   Slovní pokyny mohou obsahovat další prvky, které umožní účastníkům vyrovnávat se s dalšími
projektivními úkoly. „Jakmile člun přepluje jezero, je třeba z něj vystoupit a prozkoumat okolí, na
konci stezky lesem mne někdo čeká, dítě mne vede a chce mi něco ukázat…“

n   Slovní pokyny by měly být co nejjednodušší, nejjasnější a co nejméně direktivní. Měly by
poskytnout promítací plátno, na které si může účastník promítnout svůj vnitřní svět.

n   Charakter slovního projevu by měl korespondovat s charakterem hudby.





Slovní vodítko

n      Při vedení skupiny nemluvte příliš rychle.

n      Modulujte zvuk vaší řeči přiměřeně ke zvuku hudby.

n      Nebuďte příliš direktivní.

n      Nevytvářejte scénáře, které mohou být těžké nebo bolestné pro představy některých účastníků.
(Např: představte si šťastné okamžiky dětství…)

Výběr hudby k imaginaci

n   Vhodná je spíše instrumentální než vokální hudba, vokální hudba mívá specifický kontext a je
příliš určující.

n   Uklidňující hudba je v zásadě vhodnější k vyvolání a k podpoře zkoumání vlastního nitra a
představ než hudba povzbuzující, zvláště pak než hudba výslovně rytmická.

n   Představy člověka mnohem více souvisejí s jeho vnitřním naladěním než s konkrétním hudebním
podnětem.

n   Hudba podněcující představivost slouží jako katalyzátor a pomůže ujasnit si pocity spojené
s aktuálními problémy.

n   Je důležité si uvědomit, že samotná hudba nemůže vyvolat úzkost nebo smutek, ale rozboří
ochranné valy, které brání, abychom si jej uvědomovali.

Možné obtíže při imaginaci

n   Jsou lidé, kteří se jen těžko dokáží uvolnit, zavřít oči a představit si bezpečné místo. Možná
proto, že nikdy nebylo součástí jejich zkušenosti. S takovými je třeba delší dobu nacvičovat pouze
uvolňovací fázi – postupný autogenní trénink.



n   Jiní bez potíží vstoupí do první fáze, ale nedokážou postoupit dále, opustit bezpečné místo,
jít do neznáma a podstoupit riziko, které se někomu může zdát až příliš hrozivé. Rozpoznáme-li
významné zablokování v této fázi, mělo by se stát součástí individuální terapie.



n   Někdy se mohou objevit představy, které jsou příliš naléhavé a vyvolávají úzkost. Klient by měl
být upozorněn, že je v takovém případě možné otevřít oči a působení představ zmírnit.

Reflexe imaginace



n      Všechny zážitky a výzvy z hudby a představ se začínají sdělovat až po doznění hudby
v zpracovávají se spolu se zkušenostmi skupiny.

n      Je třeba získat reakce od všech členů skupiny, nejen od těch, kteří se hlásí.

n      Je možné zkoušet rozvíjet myšlenky účastníků vyplývající ze zážitků při   imaginaci  a
pomáhat jim lépe rozumět pocitům.

n      Někdy je možné identifikovat společné problémy a témata, která účastníci prožívají.

n      Terapeut musí být otevřený a nepředpojatý k pocitům, které mohou být vyjadřovány a sdíleny.

n      Je třeba ujistit účastníky, že se jejich zážitky a pocity budete nadále zabývat a že budou
řešeny (v dalších lekcích či v terapii).

n      Pokud někdo ze skupiny vyjadřuje, že měl mimořádně významný zážitek při hudbě a představách,
kvůli kterému je neklidný a potřeboval by čas k plnějšímu vyjádření zážitků, může pokračovat
v práci s terapeutem v pozdějším čase, za použití stejné hudby.