Kompozice Kompozice odborného textu Standardní model n Úvod - motivace, cíl práce, postup práce n Organické části práce § představení problému • Jak se problém jeví na základě literatury a dokumentů? • Otázky, které z těchto zjištění plynou pro vlastní výzkum. § představení vlastního výzkumu • Jak jsem problém zkoumal/a? Představení metody, osob, podmínek výzkumu • Co bylo zjištěno? Představení výsledků. § diskuse • Co tato zjištění znamenají? Jak je možné si výsledky vysvětlit? Srovnání vlastních zjištění s tvrzením odborníků. § Závěr - bylo dosaženo cíle? • Co řekly k problému jednotlivé části práce? Úvod n Cíl práce § přesná formulace cíle § formulace hypotézy n Motivace § důvody pro výběr tématu § podněty které k tomuto výběru vedly § osobní vztah autora k tématu § aktuálnost problematiky n Postup § Nástin členění práce § Představení metod práce: od jakých autorů čerpám, jaký výzkum použiji Organické části práce * Tato část práce organicky spojuje názory odborníků a odpovídající výzkum podle vlastních kritérií autora, daných cílem práce. * V této části práce se provádí výběr z poznatků k dané problematice a tento výběr se zpracovává do vlastního uceleného textu. Student prokazuje schopnost * Systematicky pracovat s prameny * Srovnat navzájem různé přístupy * Samostatně problematiku promýšlet * Srozumitelně problematiku vyložit * Správně užívat odbornou terminologii Vlastní výzkum n Musí být organickou součástí práce n Představení výzkumu, prezentace výsledků a jejich hodnocení je třeba realizovat minimálně v rámci jedné samostatné kapitoly, která obsahuje: * Důvody zvoleného výzkumu * Metodiku výzkumu * Charakteristiku respondentů a prostředí * Průběh výzkumu * Podrobný slovní rozbor dílčích výsledků (nelze nahradit jen čísly a grafem). * Uvedené grafy musí být srozumitelně komentovány Závěr n Co řekly k problému jednotlivé kapitoly práce. n Jak zněl cíl práce a do jaké míry byl dosažen. • V čem nebyl cíl dosažen a proč. n Jaké závěry jsou jisté. • Co ze zjištěných závěrů plyne pro praxi. • Jaká řešení problému lze nabídnout. n Naznačit podněty pro další výzkum. • Antitéma. Soudržnost a spojitost textu Soudržnost textu zajišťujeme odpovídajícím členěním textu. Členění tvoří rytmus výkladu v rámci: n Částí práce – úvod, organické části, závěr n Kapitol a podkapitol – každá má své číslo a název n Odstavců – každý odstavec rozvíjí jednu myšlenku a každý nový odstavec je pro čtenáře signálem nového myšlenkového kroku. n Vět – srozumitelnost vět zajišťuje správný slovosled a interpunkce. Členění textu plní svůj význam, pokud jsou jednotlivé části skutečně funkční. Soudržnost a spojitost textu Spojitost textu zajišťujeme důsledným propojením jednotlivých částí s cílem práce. Stavíme lávky Na konci každé kapitoly je třeba téma shrnout a uzavřít, případně odkázat na to, jak bude rozvíjeno v kapitole příští. Na začátku každé kapitoly je třeba výslovně uvést, jakým způsobem to, co v ní budeme probírat souvisí s cílem práce a navázat na to, co již bylo řečeno v kapitolách předešlých. Soudržnost a spojitost textu Návaznost v úrovni kapitol – příklady: n Abychom se v práci mohli zabývat tím, zda děti tráví volný čas tak, aby jim napomáhal k zvládnutí vývojových úkolů, musíme nejprve zjistit, jaké možnosti trávení volného času se jim v daném prostředí nabízejí. O to bych se chtěla pokusit v této kapitole. … n Zjistili jsme tedy, že přímo v místě bydliště mohou děti mladšího školního věku navštěvovat turistický nebo fotbalový oddíl, dva kroužky s uměleckým zaměřením a dvakrát v týdnu je jim k dispozici knihovna. V patnáct kilometrů vzdáleném Trutnově se pak nabídka rozšiřuje o výuku jazyků a také o výuku hry na hudební nástroje v rámci ZUŠ. … n V předchozí kapitole jsme uvedli, jaké možnosti trávení volného času se dětem nabízejí, nyní se tedy podrobněji podívejme na to, do jaké míry děti daného věku nabízené možnosti využívají. … n Vzhledem k tomu, co jsme zjistili v předchozí kapitole, že totiž nabízených možností k organizovanému trávení volného času děti využívají velice málo, ptejme se nyní po příčinách tohoto nedobrého stavu. Soudržnost a spojitost textu n Spojitost textu je založena také na tématické souvislosti odstavců. n Příliš krátké odstavce rozdrobují text a příliš zdůrazňují jednotlivé výpovědi. n Příliš dlouhé odstavce činí text málo přehledným, čtenář postrádá orientační body, které by umožňovaly sledovat rozvoj tématu. n Každý další odstavec vyplývá z předchozího. Soudržnost a spojitost textu Návaznost v úrovni odstavců Nový odstavec uvádíme větou, která navazuje na předchozí. Tato věta může například: n Vyjadřovat kritický postoj k předchozímu – Takové tvrzení ale ukazuje, že dotyčný nemá dost informací. – To všechno ale dosud nedává odpověď na původní otázku. – Přesto však postoje řady jiných lidí tak jednoduché nejsou. n Signalizovat bližší vysvětlení – K tomuto teoretickému popisu odpovídají konkrétní příklady. – Druhá, závažnější otázky by mohla znít ještě jinak. – Tyto obtíže mají často hlubší příčiny. n Uvést závěry – Co jsme výše řekli, nás opravňuje k několika závěrům – Všechno, co bylo v této kapitole uvedeno, obrací naši pozornost dvěma směry. Postup vypracování n Začít těžištěm práce – Jak se problém jeví? – výklad problematiky n Od začátku vytvářet strukturovaný text – dělený na kapitoly a podkapitoly, názvy kapitol n Průběžně číslovat jednotlivé citace stejně i poznámky a odkazy § Jednotlivé myšlenky formulovat v kratších větách. § Pro přehlednost volit širší řádkování a okraje