TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR ETICKÝ KODEX INSPEKTORA KVALITY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VZDĚLÁVÁNÍ INSPEKTORŮ KVALITY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB EuroProfis (Asociace hodnotitelů NSQ) Červenec 2006 1 1. Obsah 1. OBSAH 1 2. ÚVOD 2 3. POSLÁNÍ PROFESE 3 4. ZÁKLADNÍ PRINCIPY 4 5. ODPOVĚDNOST KE SVÉ PROFESI 5 6. VZTAH K UŽIVATELŮM SLUŽEB ZAŘÍZENÍ, VE KTERÝCH PROVÁDÍ INSPEKCI 6 7. VZTAH K PRACOVNÍKŮM A VEDENÍ, KDE PROVÁDÍ INSPEKCI 7 8. VZTAH K ZADAVATELI INSPEKCE 8 9. TÝMOVÁ SPOLUPRÁCE ­ PROFESNÍ VZTAHY 9 10. POUŽITÉ PRAMENY: 10 2 2. Úvod Je souborem principů, které se inspektoři kvality sociálních služeb zavázali dodržovat. Kodex poskytuje rámec k prosazování hodnot této profese a etickému chování. 3 3. Poslání profese Inspektor sociálních služeb se zasazuje o zvyšování a rozvoj kvality sociálních služeb tak, aby tyto služby dodržovaly práva těch, kteří je užívají a účinně jim pomáhaly posilovat jejich nezávislost, naplňovat osobní aspirace, využívat běžných životních příležitostí a přispívaly k jejich sociálnímu začleňování. Z těchto důvodů se inspektor zaměřuje na aspekty, které tvoří, přispívají či ovlivňují kvalitu sociálních služeb v naší společnosti. Inspektor sociálních služeb se také snaží zvyšovat povědomí poskytovatelů sociálních služeb, jejich zadavatelů, orgánů veřejné správy, politické reprezentace naší země i veřejnosti o tom, co je míněno kvalitní sociální službou a přispívá k tomu, aby tyto subjekty považovali zajištění takových služeb občanům za svoji prioritu. Toto poslání naplňuje jak prováděním inspekcí na všech úrovních, tak svojí další činností, zejména zobecňováním zkušeností z inspekcí a jejich předáváním odpovědným institucím. 4 4. Základní principy K dosahování cílů profese inspektorů kvality sociálních služeb je nutné, aby inspektoři plnili řadu předpokladů či základních principů. Zejména jde o tyto základní principy: - Bezúhonnost - Inspektor musí při výkonu inspekce jednat poctivě a čestně. - Objektivita - Inspektor musí jednat poctivě a nesmí dopustit, aby nad objektivitou převážily předsudky, zaujatost, střet zájmů nebo vliv jiných osob. - Odborná způsobilost a řádná péče - Inspektor musí inspekce poskytovat s řádnou péčí, odbornou způsobilostí a náležitou pílí a je povinen své odborné znalosti a dovednosti neustále udržovat na úrovni potřebné k tomu, aby mohl poskytovat vysoce kvalifikované odborné služby s uplatněním nejnovějších poznatků v oboru. - Respekt k lidským právům - Inspektor respektuje lidská práva při všech činnostech souvisejících s výkonem inspekce, prosazuje a hájí respekt k lidským právům obecně ve společnosti. - Důvěrnost - S informacemi získanými v souvislosti s výkonem inspekce nakládá inspektor s potřebnou důvěrností a poskytuje jim příslušnou ochranu. Přihlíží přitom k právu na ochranu osobních údajů a k platné metodice inspekcí. 5 5. Odpovědnost ke své profesi Inspektor: - Je povinen posoudit svou osobní situaci (psychickou, sociální atd.) tak, aby byl schopen provádět inspekci objektivně a v dostatečné kvalitě. - Během inspekce nepožívá návykové látky, případně se vyvaruje užívání silných léků, které by mohly mít negativní dopad na provádění inspekce. - Vyvaruje se jednání které by mohlo mít nebo by mohlo být vnímáno jako jednání se sexuálním podtextem. - Neaplikuje při inspekci způsoby práce, které nesouvisí s rolí inspektora (např. terapii při rozhovoru s uživatelem služby, případovou sociální práci atd., supervizi při rozhovoru s pracovníky). - Je povinen dodržovat platnou metodiku inspekcí kvality sociálních služeb. - V případě, že se při výkonu inspekce setká se situací, kterou nemůže či neumí posoudit (v oblasti etické, střetů zájmů i odborné) je povinen konzultovat tuto situaci s odborníkem či supervizorem. - Neprovádí inspekci v zařízení, za něž v minulosti nesl odpovědnost. - Nepřipustí, aby došlo ke střetu jeho soukromého zájmu s postavením inspektora. Soukromý zájem zahrnuje jakoukoliv výhodu pro něj, jeho rodinu, blízké a příbuzné osoby a právnické nebo fyzické osoby se kterými měl nebo má obchodní vztahy. - Má povinnost rozvíjet své odborné kompetence, kontinuálně se vzdělávat a nabyté znalosti a dovednosti uplatňovat ve své praxi. - Napomáhá zvyšování kvality sociálních služeb jako celku zejména zobecňováním zkušeností z inspekcí a jejich předáváním odpovědným institucím. - Snaží se o zvýšení kvality své profese i statusu inspektora ve společnosti. - Propaguje národní standardy kvality sociálních služeb. 6 6. Vztah k uživatelům služeb zařízení, ve kterých provádí inspekci Inspektor: - Přistupuje ke všem uživatelům bez předsudků a uživatele služeb považuje za sobě rovného bez ohledu na rasu, etnické příslušnosti, náboženské vyznání, pohlaví věk, handicap, sociální postavení a finanční situaci. - Je si vědom svého postavení vzhledem ke uživatele, nezneužívá důvěru uživatele služeb ve svůj prospěch ani pro výkon inspekce. - Vyvaruje se osobních vazeb s uživatelem. - Dodržuje mlčenlivost o osobních a citlivých osobních údajích uživatele služeb, tyto informace poskytuje pouze v rozsahu nutném pro svou práci a dle pravidel stanovených v metodice inspekcí". - Nesmí žádným svým konáním ohrozit zdraví a bezpečnost uživatele služeb. - Nevnáší do rozhovoru s klientem své osobní a soukromé problémy. - Nevnucuje uživatelům své osobní přesvědčení a postoje. (náboženské, filosofické, ekologické...) - Chrání zájmy a práva uživatele služeb, ve své práci se řídí metodikou inspekcí a tímto etickým kodexem. - Při provádění inspekce dbá vždy na bezpečí uživatele. V případě, že zjistí ohrožení života či zdraví uživatele bezodkladně jedná tak, aby toto ohrožení odstranil. 7 7. Vztah k pracovníkům a vedení, kde provádí inspekci Inspektor: - Přistupuje k pracovníkům a k zařízení bez předpojatosti a s respektem a je schopen jim naslouchat. - Úsudek o zařízení si vytváří na základě skutečností ověřených z více zdrojů, které jsou získány v během provádění inspekce. - Provádí inspekci s ohledem na bezpečí pracovníků, informace poskytuje pouze v rozsahu nutném pro svou práci a dle pravidel stanovených v metodice inspekcí. - Je povinen vyvarovat se provádění inspekce v zařízení, kde má osobní vazby k pracovníkům zařízení. - nepřijímá dary ani pohostinnost, o nichž by bylo možné se domnívat, že budou mít značný a nepřípustný vliv na jeho odborný úsudek 8 8. Vztah k zadavateli inspekce Inspektor - nesmí podlehnout žádným tlakům, které by mohly vést k ovlivnění výsledku inspekce - nepřijme takové zadání na inspekci, které je v rozporu s posláním inspektora či tímto kodexem - je povinen informovat zadavatele o všech skutečnostech, které by mohly ovlivnit průběh a výstupy inspekce 9 9. Týmová spolupráce ­ profesní vztahy Inspektor: - Vždy respektuje potřeby a odpovědnost ostatních kolegů. - Je loajální k ostatním kolegům. - V případě neetického neprofesionálního či nelegálního jednání je povinen osobně na tuto skutečnost upozornit kolegu , který se tohoto jednání dopustil. V případě ,že nedojde k nápravě tohoto jednání, je povinen o této skutečnosti informovat MPSV / kraje / správce registru poskytovatelů sociálních služeb a profesní organizaci. - Nesmí přenášet osobní vazby do práce v týmu. - Účastní se aktivně práce týmu. - Dodržuje roli, kterou má v týmu stanovenou. 10 10. Použité prameny: - Etický kodex sociálních pracovníků České republiky (http://socialnirevue.cz/item/eticky-kodex-socialnich-pracovniku- ceske-republiky) - Etický kodex AUDITORŮ(Komora auditorů ČR, http://www.kacr.cz/dokumenty/et_kodex.htm) - Etický kodex interního auditora orgánu veřejné správy (http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/hs.xsl/verspr_kontrola_854 7.html) - Code of Ethics of the National Association of Social Workers- US (http://www.naswdc.org/) - Etický kodex pro sociální práci (British Association of Social Workers, překlad MPSV, Bannock v rámci Projektu podpory MPSV při reformě sociálních služeb, 2001-2003 http://www.basw.co.uk/) - Etika v praxi pro inspektory sociálních služeb (MPSV, Bannock Zpráva v rámci Projektu podpory MPSV při reformě sociálních služeb, materiály, podklady a výstupy ze seminářů, Praha, Olomouc, 2001-2003 - Etický kodex pracovníka ve sdružení Fokus Praha - MPSV, Standardy kvality sociálních služeb, MPSV, Praha: 2002. - MPSV, Zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe průvodce poskytovatele, MPSV, Praha: 2003. - A další profesní kodexy volně dostupné na internetu