Sociální politika III

Politiky EU

Sociální politika EU

Politiky EU a sociální politika

n  Pojem politika – nemáme na mysli osobu politika (Rath, Paroubek či Topolánek), ale strategii

n  Sociální politika EU – strategie sociálního rozvoje v EU

Politiky EU

n   Politiky EU

n   V prvních letech integrace se spolupráce mezi členskými zeměmi orientovala především na obchod
a ekonomiku, ale v současnosti se EU zabývá řadou dalších otázek dotýkajících se například
regionální politiky, životního prostředí, ochrany spotřebitelů atp. Politiky EU se dají rozdělit z
hlediska pravomocí a kompetencí rozdělených mezi členské státy a unii.

n   V oblastech s tzv. výlučnými kompetencemi má Evropská unie v podstatě monopol na tvorbu
pravidel. Členské země zde mohou přijímat rozhodnutí jen s povolením EU. Jde především o oblast
zahraničního obchodu, cel, měnové politiky (pro země eurozóny) a část problematiky vnitřního trhu.

n   V oblastech s tzv. sdílenými kompetencemi mohou členské země vydávat vlastní legislativu jen
tehdy, pokud zde již neexistuje společná evropská úprava, případně jako doplněk k ní. Sem náleží
mj. oblast čtyř svobod vnitřního trhu, zemědělství a rybolov, doprava, sociální politika, ochrana
životního prostředí, hospodářská soutěž, daně, občanství Unie, ochrana spotřebitele, politika na
podporu hospodářské a sociální soudržnosti a vízová, přistěhovalecká a daňová politika.

n   Doplňující kompetence má Evropská unie v oblastech, kde svou činností podporuje politiku
jednotlivých členských zemí. I když EU v některých oblastech s doplňujícími kompetencemi působí
velmi aktivně, jádro pravomocí zde zůstává v rukou národních vlád. Do této kategorie náleží např.
hospodářská politika, zaměstnanost, vzdělání, věda a výzkum, ochrana veřejného zdraví, kultura nebo
celní spolupráce.

n
Ostatní oblasti zůstávají zcela v kompetenci členských zemí. Evropská unie v nich nemá právo
přijímat rozhodnutí. Členské země například samy rozhodují o své vnitřní organizaci, systému
veřejné správy, organizaci svých bezpečnostních složek, justice, zdravotnictví, výši mezd atd.

Politiky EU

n   Audiovizuální a sdělovací prostředky

n   Bezpečnost potravin

n   Boj proti podvodům

n   Cla

n   Daně

n   Doprava

n   Energie

n   Hospodářská soutěž

n   Hospodářské a měnové záležitosti

n   Humanitární pomoc

n   Informační společnost

n   Institucionální záležitosti

n   Spravedlnost a vnitřní věci

n   Kultura

n   Lidská práva



n   Podnikání

n   Regionální politika

n   Rozpočet

n   Rozšíření

n   Rozvoj

n   Rybolov a námořní záležitosti

n   Spotřebitelé

n   Veřejné zdraví

n   Vnější vztahy

n   Vnitřní trh

n   Výchova, vzdělávání, mládež

n   Výzkum a inovace

n   Zahraniční a bezpečnostní politika

n   Zahraniční obchod

n   Zaměstnanost a sociální věci

n   Zemědělství

n   Životní prostředí





3 pilíře EU

n  I. Evropské
společenství

n  II. Společná zahraniční
a bezpečnostní politika

n  III. Policejní a justiční
spolupráce

3 pilíře EU

n  Evropská unie je někdy přirovnávána ke společnému domu, ve kterém evropské národy žijí pod
jednou střechou. Struktura této trochu složité stavby se často připodobňuje k antickému chrámu.
Jako každá stavba, která má přetrvat do budoucích věků, i EU potřebuje pevné základy - společné
hodnoty a cíle. Z nich vyrůstají tři pilíře, představující jednotlivé politiky Unie. Jejich
svorníkem, střechou, pod níž se odehrává život ve společném evropském domě, jsou instituce EU.

Subsidiarita

n  Subsidiarita v politice je princip, podle něhož rozhodnutí a zodpovědnost musí být na tom stupni
politického systému, který je nejbližší občanům.

n  V některých demokraciích je tento princip zakotven v ústavě.

n  princip, podle nějž má být každá aktivita státu a společnosti jen podpůrná (subsidiární). Stát
zasahuje jen v těch případech, na jejichž řešení nemůže nižší jednotka (obvykle rodina) stačit.

Transparentnost

n  Průhledný systém řízení, rozhodování, předávání veřejných zakázek atd.

Evropská integrace

n  Slovo integrace znamená srůstání původně samostatných jednotek v nový celek. Vznik a vývoje
Evropských společenství a později Evropské unie. Evropská integrace představuje postupné sbližování
některých evropských států, které přesahuje běžnou mezinárodní spolupráci. Počátek evropské
integrace proto klademe do období po II. světové válce

Evropská integrace

n  Různé politické přístupy:

-             Volnější vazby Pevnější vazby

Evropská integrace

n   Evropská integrace představuje vznik a vývoj Evropských společenství a později Evropské unie.
Vypovídá o postupném sbližování vybraných evropských států, jehož počátek klademe do období po II.
světové válce.

n   V historii evropské integrace můžeme vysledovat několik základních cílů, z nichž některé mají
ekonomickou, jiné politickou nebo vojenskou či bezpečnostní povahu.

n   Každá ze zemí Evropské unie představuje jeden z možných pohledů na dílčí i celkové směřování
evropské integrace. Předmětem neustálé diskuze bývá míra svrchovanosti členských států, síla důrazu
na rozšiřování či prohlubování integrace nebo způsob volby do orgánů a institucí EU. Otázka dalšího
vývoje, včetně otázky proč vůbec evropská integrace probíhá, zůstává nadále otevřená.

Evropská integrace

n  Cíle evropské integrace se formovaly postupně, lišily se svou naléhavostí a také ochotou
zúčastněných států dohodnout se. Na základě vytyčených cílů vznikaly postupně organizace s různými
úkoly a směřováním, záběrem i stupněm propojení. Většina cílů se neprojednávala jednotlivě, ale
současně s jinými.

n  V zásadě můžeme hovořit o cílech:

n  ekonomických,

n  politických,

n  vojensko-bezpečnostních.



Sociální politika EU

n  Hlavní cíle:

- Přispívat ke  zvyšování výkonnosti ekonomiky prostřednictvím zvyšováním schopností lidí a jejich
uplatnění

- Přispívat k humanizaci společnosti prostřednictvím uspokojování potřeb a uplatňování podmínek pro
aktivní a důstojný život

Sociální politika EU

n   Sociální politika Evropské unie je součástí prvního pilíře EU. Systémy sociálního zabezpečení
jsou v členských zemích Evropské unie značně rozrůzněné: severské země kladou důraz na vysokou
odpovědnost státu vůči občanům, naproti tomu Velká Británie je zastáncem liberálního modelu
založeného na osobní odpovědnosti.

n   Ambicemi Evropské unie není sjednocovat tyto rozdílné systémy, ale spíše podporovat cíle, jichž
chtějí dosáhnout: vyšší zaměstnanost, rovnější postavení mužů a žen na trhu práce, podpora
vzdělávání, rozvoj kvalifikace pracovníků apod. Pro tyto účely byl vytvořen Evropský sociální fond
(ESF), z něhož mohou členské státy čerpat finanční prostředky na financování svých programů v
sociální oblasti.

Dokumenty

n  První zmínky o sociální politice v Římských dohodách (1957)

n  EVROPSKÁ SOCIÁLNÍ CHARTA (1961 vznik, 1965 nabyla platnosti, 1988 Dodatkový protokol, 1991
novelizace)

n  Amsterodamská smlouva (1997)

Evropská sociální charta

n  Je důležitým dokumentem ve vývoji sociální politiky EU



n  Charta představuje politický nástroj, který obsahuje „morální závazky”. Jejím cílem je zajistit,
aby určitá sociální práva byla v dotčených zemích respektována.



n  Členské státy poprvé společně vymezily sociální práva:



Evropská sociální charta

n  Právo na práci

n  Právo na spravedlivé podmínky práce

n  Právo na bezpečné a zdraví neškodné pracovní podmínky

n  Právo na spravedlivou odměnu

n  Právo organizovat se

n  Právo na kolektivní vyjednávání včetně stávky

Evropská sociální charta

n  Právo dětí a mládeže na ochranu

n  Právo zaměstnaných žen na ochranu

n  Právo na poradenství v povolání

n  Právo na odborný výcvik

n  Právo na ochranu zdraví

n  Právo na sociální zabezpečení

n  Právo na sociální a zdravotní pomoc

n  Právo postižených  na odborný výcvik a začlenění do společnosti





Evropská sociální charta

n  Právo rodiny na sociální, zákonnou a ekonomickou ochranu

n  Právo matek a dětí na sociální a ekonomickou ochranu

n  Právo na výdělečnou činnost na území jiné smluvní strany

n  Právo migrujících pracovníků a jejich rodin na ochranu a pomoc

Bílá a Zelená kniha

n  Bílá kniha sociální politiky – růst, konkurenceschopnost, zaměstnanost - Program reforem v
sociální oblasti

n  Zelená kniha evropské sociální politiky – přístup EK k rozvoji sociální politiky v letech 95 -
99



Maastrichtská smlouva

n   Dalším milníkem v přístupu k sociální politice byla Smlouva o Evropské unii (Maastrichtská
smlouva) z roku 1992, která tuto politiku včlenila do Smlouvy o založení ES.



n   Její článek 2 mimo jiné deklaruje, že „cílem Evropského společenství je vysoká míra
zaměstnanosti, sociální ochrany, rostoucí životní standardy a kvalita života a ekonomická a
sociální soudržnost a solidarita mezi členskými státy“.



n   Jako poradní orgán Rady i Komise byl ustaven Hospodářský a sociální výbor, aby zastupoval zájmy
nejrůznějších hospodářských a sociálních skupin. Výbor musí být podle smlouvy konzultován před
přijetím legislativních aktů

Amsterodamská smlouva

n  Amsterodamskou smlouvou   byla Úmluva o sociální politice (Social Policy Agreement) začleněna do
Smlouvy o Evropském společenství.

n  Skončila tak komplikovaná situace, kdy v období 1993–1999 existovaly dvě odlišné právní základny
sociální politiky: Smlouva o Evropském společenství a zvláštní úmluvy, na kterých se nepodílela
Velká Británie. Nyní jsou veškerá opatření v oblasti sociální politiky přijímána na základě nové
hlavy XI Smlouvy o Evropském společenství.