Okruhy ke zkoušce z pedagogiky denní i kombinované studium od 1.roč.2004/2005 1. Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe 2. Cíl výchovy Formální a neformální cíle, hierarchie cílových struktur; pedagogická funkce cílů výchovy; faktory ovlivňující vznik a změny výchovných cílů; úskalí při stanovování cílů výchovy; správné vytyčování cílů 3. Pedagogická diagnostika Diagnostika jednotlivce a skupiny, diagnostika v oblasti sociálních vztahů, motivace, v oblasti kognitivní a psychomotorické 4. Vyučování a obecná pedagogická východiska Podstata a úkoly vyučování; typy vyučování; učební činnosti (fáze výuky); vyučovací metody a organizační formy vyučování; výsledky vyučování a jejich hodnocení 5. Pedagogické zásady 6. Osobnost učitele – vývoj osobnosti učitele, autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly učitele, vztah učitel-žák, kauzální atribuce, postoj učitele, očekávání, stres 7. Složky výchovy, jejich cíl, metody, specifika výchova rozumová, mravní, sociální, pracovní a technická, rodinná, tělesná a zdravotní, sexuální, kulturní a estetická, náboženská, ekologická... 8. Alternativní pedagogické směry vývoj, historické souvislosti, systém Marie Montessori, waldorfská pedagogika Rudolfa Steinera, Celestin Freinet 9. Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků 10. Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o mateřských školách č.35/1991; vyhláška o speciálních školách a speciálních mateřských školách č.127/1997); program Domácí škola; řízení a správa školství, Česká školní inspekce, podpůrné systémy; vývoj české výchovně vzdělávací soustavy (školské zákony, typy škol, povinná školní docházka, vzdělávání učitelů) v letech 1774-2004