• Gymnasion č. 14 – Ochutnávání medu
• http://gymnasion.org/vydani/
• AJ: Experience, NJ: Erlebnis / Erfahrung, FJ: Expérience
• Prožitek
• Tady a teď, nepřenosný
• Jako filmový pás – jednotlivá okénka fotografie
• Zážitek
• To, co se nám uložilo v hlavě, ale ještě to nemáme moc zpracované , nepřenosný
• Výsek filmového pásu – uchopený až zpětně
• Zkušenost
• Zpracovaný zážitek – to, co už můžeme předat druhým nebo použít sami příště v
podobné situaci
Zkušenost není to, co
jsem zažil, ale to, co jsem
s tím zážitkem udělal!
• Chceme-li efektivně učit (obzvlášť pomocí
her či aktivit), je třeba vyvádět účastníky
programu mimo zónu komfortu, do zóny
lehkého diskomfortu – zóny učení. Aby to
bylo bezpečné, je nutné nejprve dobře
nastavit pravidlo dobrovolnosti.
• Každý pedagog by si měl být vědom toho,
že zóna (dis)komfortu je u každého člověka
jinak široká v oblasti fyzické, psychické,
spirituální, … Jakmile se účastník dostane
do zóny ohrožení, přestává se učit a řeší
pouze svou obranu (tou může být i útok).
ZÁMĚR PROGRAM REFLEXE
• Co chceme dělat?
• Co bychom chtěli předat?
• Kam by se měli účastníci programu posunout?
• Pro koho si chceme něco připravit?
• Proč chceme určitý program/kurz připravit?
• Kdo a proč nám dává zadání?
• Co chceme, aby účastníci prožili?
• Analýza potřeb/poptávky účastníků programu/kurzu
• Stanovení témat a formulace cílů
• Vytvoření osnovy/plánu/scénáře
• Na základě didaktických zásad
• Pomocí principů dramaturgie
• Vyjasnění dalších faktorů (být si vědomi hodnot a dlouhodobých cílů, na
kterých stavíme + mít co nejvíce informací o skupině, místě, času a
zdrojích)
Cíle, cíle, cíle …
POMOCNÉ – dosažení cíle ŠKODLIVÉ – dosažení cíle
VNITŘNÍ
PŮVOD
(atributy
organizace)
SILNÉ STRÁNKY
(STRENGHTS)
SLABÉ STRÁNKY
(WEAKNESSES)
VNĚJŠÍ PŮVOD
(atributy
prostředí)
PŘÍLEŽITOSTI
(OPPORTUNITIES)
HROZBY
(THREATS)
SWOT analýzu lze použít: 1) Na instituci 2) Na sebe 3) na děti / lidi, s kterými pracuji
SPECIFIC MEASURABLE ACHIEVABLE RELEVANT TIME-BOUND EVALUATED REVIEWED
KONKRÉTNÍ MĚŘITELNÝ DOSAŽITELNÝ RELEVANTNÍ
OHRANIČENÝ
V ČASE
Z-HODNOCENÝ REVIDOVANÝ
Significant -
významný
Meaningful -
smysluplný
Appropriate -
odpovídající
Realistic -
realistický
Timed -
termínovaný
Ethical - etický Rewarded –
dává odměnu
Stretching -
posouvající
Motivational -
motivující
Agreed -
odsouhlasený
Result-oriented
– orientovaný
na výsledek
Timetabled -
načasovatelný
Enjoyable -
zábavný
Recordable -
zaznamenateln
ý
Simple -
jednoduchý
Manageable -
uřiditelný
Assignable -
zadatelný
Resourced –
pokrytý zdroji
Trackable -
dohledatelný
Ecological -
ekologický
Ambitious -
ambiciózní
Rewarding -
odměňující
Tangible -
hmatatelný
Engaging -
poutavý
HODNOTY
ZÁMĚR
PROGRAMU
(témata, cíle)
ÚČASTNICKÁ
SKUPINA
(počet, věk,
pohlaví, …
další důležité
údaje)
MÍSTO
(kde to bude)
ČAS
(termín, délka
programu)
ZDROJE
(materiál,
finance,
lektoři)
• Cíl
• Vím, čeho chci dosáhnout, co má aktivita žákům přinést? (Jak se mají po jejím skončení cítit, co mají vědět, dělat, o čem přemýšlet atd.
• Účastníci
• Vím, kolik bude žáků?
• Jaké je jejich složení a zda to může ovlivnit aktivitu?
• Chci záměrně pracovat s některými jednotlivci (dát jim podpůrnou, vedoucí nebo jinou roli?)
• Místo
• Kde bude aktivita probíhat – venku, nebo uvnitř?
• Přináší místo realizace nějaké omezení? (jaké činnosti zde mohu/nemohu dělat, může zde aktivitu něco/někdo rušit?) Vyhovuje mi místo
realizace, anebo je třeba jej dotvořit tak, aby splňovalo mé představy o průběhu aktivity a atmosféry?
• Čas
• Kdy bude aktivita probíhat – ráno, v poledne, večer?
• Jaké počasí očekávám?
• Do jakého rámce ostatních činností bude zařazena – co mají žáci ten den už za sebou a před sebou?
• Jak dlouho bude trvat příprava?
• Kolik času je potřeba na realizaci samotné aktivity?
• Materiál
• Mám všechny potřebné pomůcky?
Zdroj: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/uploads.mangoweb.org/shared-beta/psl.mgw.cz/uploads/2018/05/zazitkova.pdf
• Rizika (fyzická, psychická)
• Mohou se nějaká vyskytnout?
• Lze je eliminovat dopředu?
• Jaká jsou kritická místa?
• Jak mohu problematickým momentům předcházet?
• Pravidla
• Mám připravená pravidla?
• Vím, jakou formou je žákům předám?
• Mám odpovědi na možné dotazy?
• Jsou v pravidlech nějaká slabá místa, možnost různého výkladu? (Vím, co s tím udělám?)
• Motivace před hrou
• Jak se mají žáci po motivaci cítit, jak mají jednat, co mají dělat?
• Jak toho docílím?
• Realizace
• Vím, jak proběhne losování do týmů, kolik týmů bude a zda budou vyrovnané?
• Mám časový harmonogram jednotlivých fází aktivity (motivace, pravidla)?
Zdroj: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/uploads.mangoweb.org/shared-beta/psl.mgw.cz/uploads/2018/05/zazitkova.pdf
• Reflexe a hodnocení
• Vím, čím bude aktivita končit a jak její konec oznámím?
• Mám představu o tom, kam by měla vést následná reflexe aktivity? (bude se
jednat spíše o odfiltrování a pojmenování zážitků a zkušeností, či se budete
chtít věnovat konkrétnímu tématu?)
• Jak chci aktivitu hodnotit?
• Kdo provede hodnocení?
• Byla sdělena kritéria hodnocení v rámci vstupních informací?
• Zakončení programu
• Jak po aktivitě uklidíme?
• Bude potřeba udělat něco dalšího po ukončení programu? (např. přesunout se
na jiné místo, atd.)
Zdroj: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/uploads.mangoweb.org/shared-beta/psl.mgw.cz/uploads/2018/05/zazitkova.pdf
„Investice vložená do
programu v době před
zahájením je základem jeho
úspěchu a účinnosti.“
Milena Holcová
• Co tedy chci konkrétně (na)učit?
• Formulovat přes KOMPETENCE
• Jak formulovat cíl(e):
• Podmět (žák, student, účastník, …)
• Sloveso dle úrovně cíle
• Co se konkrétně naučí
Umí
použít
Hlubší
vhled
Má
povědomí
KOGNITIVNÍ (vzdělávací) vědomosti
AFEKTIVNÍ (postojové) emoce, hodnoty
PSYCHOMOTORICKÉ (výcvikové) pohyb
Kognitivní
Tvořit
Hodnotit
Analyzovat
Aplikovat
Porozumět/chápat
Zapamatovat
Afektivní
Integrace hodnot v charakteru
Integrování hodnot (organizace)
Oceňování hodnoty
Reagování
Přijímání (vnímavost)
Psychomotorické
Vytváření nových dovedností
Přizpůsobování
Automatizace složité dovednosti
Automatizace jednoduché dovednosti
Řízené odezvy
Zaměřenost
Vnímání
Náročnostcíle
Náročnostcíle
Jednotlivé „schody“ nelze
přeskakovat!
Čím vyšší cíl, tím více
času musí učící se člověk
strávit danou aktivitou.
Zdroj: https://evet2edu.cel.agh.edu.pl/moodle/mod/page/view09ab.html?id=2948
• Pamatovat: Student ukáže kontinent, na kterém leží stát Argentina.
• Porozumět: Student vysvětlí skleníkový efekt.
• Aplikovat: Student určí na mapce křižovatky, v jakém pořadí pojedou
vozidla.
• Analyzovat: Student zdůvodní, proč je třeba chovat se ekologicky
odpovědně.
• Hodnotit: Student doporučí nejvhodnější cestu pro přepravu nadměrného
nákladu.
• Tvořit: Student sestaví přehled největších lokálních znečišťovatelů
ovzduší dle různých kriterií.
Forma
Pravidla
Herní cíl
Herní princip
Pedagogický cíl
Téma („Hřiště“, na kterém hraju)
Záměr – Vstupní informace
Pro účastníky
Pro pedagogy
1. Zvolte si téma
• Komunikace
2. Zvolte si cílovou skupinu
• Studenti Jaboku
3. Zvolte si úroveň a typ cíle
• Integrování hodnot (afektivní)
4. Formulujte pedagogický cíl
• Student Jaboku se dostane do situace, ve
které by se dalo jednoduše podvádět za
účelem rychlejšího dosažení cíle.
5. Co pro to musím udělat
• Běhací hra, cca 600 papírků se
smajlíky/písmeny
1. Zvolte si téma
• Hodnocení roku
2. Zvolte si cílovou skupinu
• Dospělí lidé v neziskové organizaci
3. Zvolte si úroveň a typ cíle
• Analyzovat (kognitivní)
4. Formulujte pedagogický cíl
• Dospělý člověk před komisí (tu tvoří jeho
nadřízení) shrne a prezentuje, co za celý
minulý rok udělal. Dospělý ví, že to jistě
ovlivní výši jeho platu.
5. Co pro to musím udělat
• Vedení organizace musí souhlasit, že
zasedne v komisi
1. Zvolte si téma
• podzim, středověk, Mikuláš, stupnice, zásady slušného chování, co mě baví, ...
2. Zvolte si cílovou skupinu
• děti ve školní družině, kroužek hry na flétnu, teenageři v nízkoprahovém/otevřeném
klubu, ...
3. Zvolte si úroveň a typ cíle
• Kognitivní: pamatovat, porozumět, aplikovat, analyzovat, hodnotit, tvořit
• Má povědomí, hlubší vhled, umí použít
• Kognitivní – Afektivní – Psychomotorický (Estetický, Sociální, Spirituální)
4. Formulujte pedagogický cíl
• Kdo + sloveso + co přesně se naučí
5. Co pro to musím udělat
• Záměry se realizují v podobě jednotlivých aktivit
• Hry, herní aktivity, aktivity, programové prvky
• Mít na paměti, že program a prožitky – zážitky, které přináší jsou jen
prostředkem pro naplnění cílů
• Určuje směr – z nepřeberného množství aktivit a her máme vybrat ty
nejvhodnější pro naše cíle
• Pedagog musí vědět, jak a jakými aktivitami chce dosáhnout svých cílů
a účastníci musí přesně vědět, co mají dělat (ke zvědomení dojde buď
automaticky nebo v reflexi)
• Výběr programových prostředků, které nejlépe odpovídají našim cílům
• Hodně pomůže herní princip
• Výběr vhodných prostředků motivace a uvedení programových celků
• Realizace programových celků
• (Reakce na témata/podněty skupiny – programové celky mohou být nějakým
způsobem vhodně upraveny)
• Přenastavení „šoupátek“
• Programový prostředek = jakákoliv aktivita, která bude směřovat za mým
pedagogickým cílem
• Od hry, přes závod, pletení košíků či malování nosem až po hluboké ponoření se do
sebe
• Zvažte, zda mají účastníci vědět, co je cílem
• Motivovat + vysvětlit pravidla hry, průběh i ukončení
• Pravidla sdělit jasně a stručně, je-li jich více, vytiskněte/promítněte je
• Pravidla neměnit v průběhu hry (je-li to jen trochu možné, nebo není-li to
záměrem)
• Reflexe – ohlédnutí se za tím, co účastníci prožili
• Uchopení prožitků-zážitků (nejen na kognitivní úrovni – jejich
zvědomení) pro další využití v životě
• Transformace zážitku ve zkušenost (minimálně začátek procesu)
• Zpravidla pomocí diskuse při reflexi se snažíme propojit zážitky účastníků s
našimi pedagogickými cíli
• Uchopení (zpracování) zážitků a emocí
• Transformace zážitku ve zkušenost – formulace konkrétních výstupů
• Naplánování toho, jak lze nově nabyté zkušenosti využít
• Umožní sledovat vlastní (po)kroky jak jednotlivcům, tak celé skupině
• Uvědomit si problémy (a řešit je)
• Sdílet nápady, myšlenky, pocity
• Plánovat a organizovat aktivity
• Prodat své myšlenky
• Podpořit jeden druhého
• Odnést si z programu co nejvíce
Účastník je
z mého
(lektorského)
pohledu
NEKOMPETENTNÍ
Já rozhoduji a proto je
třeba kontroly a
kompenzace
KOMPETENTNÍ
On rozhoduje a já je
podporuji a aktivizuji
Instruktor
(Dává instrukce)
Mentor
(Nabízí cesty, podněty; Poučuje)
Lídr
(Vede příkladem; Inspiruje; Má
vizi)
Kouč
(Podporuje; ptá se)
• Vzájemný respekt
• Každý mluví sám za sebe, ne za skupinu
• Každý má právo na svůj názor … každý je přece odborníkem na to, co
sám prožíval
• Jeden mluví, ostatní naslouchají
• Každý má právo se diskuse/zvolené techniky nezúčastnit
• Vše, co je řečeno, zůstane ve skupině
• Neotvírejte to, co nebudete umět / víte, že nestihnete uzavřít
4) Fáze změn a přesahů do reálného života – „CO DÁL + UZAVŘENÍ“
• Co si z toho (ne)odnést
• Nabídka sebereflexe a uvědomění posunu účastníka
• Pojmenovat princip, který účastník vnímá jako přínosný pro život
• Tvorba plánu, jak novou zkušenost zakomponovat do života
• Ať si z toho netáhnou nějaké břímě dál – uzavřít
…
5) Následuje-li v programu něco, co na právě zpracovaný zážitek
navazuje, pak je čas na ÚVOD DO DALŠÍ AKTIVITY
• Účastníci si na základě právě proběhlé reflexe mohou nastavit nové cíle
• Instruktor nehodnotí – spíše shrnuje
• Pomáhá účastníkům zorientovat se v prostoru/procesu
• Instruktor svými otázkami navádí účastníky, aby si uvědomili procesy, které proběhly,
shrnuje témata, podporuje, hlídá, aby prostor vyjádřit se byl pro všechny přístupný
• Podněcující – vhodné
• Otevřené otázky
• Jednoznačné (neptá se na různé věci najednou)
• Nevnucující otázky (otázky, na které instruktor chce slyšet konkrétní odpověď)
• Jde ke konkrétním situacím
• Dobře si rozmyslet (nevhodné)
• Nevhodně uzavřené otázky
• Příliš obecné otázky
• Dobrá otázka na špatném místě / ve špatnou dobu
• Otázky laděné do negativna / záporů