ZÁŽITKOVÁ PEDAGOGIKA
FACILITACE, ZPĚTNÁ VAZBA, PRÁCE SE SKUPINOU…


Facilitátor
•Facilitátor usnadňuje komunikaci ve skupině
•Facilitátor pomáhá procesu
•Nenavrhuje řešení
•Řídí jednání skupin a pomáhá jim dojít k řešení
•Hlídá, aby měl každý prostor se vyjádřit a dbá na pravidla komunikace…

Adairovy kruhy – dynamická rovnováha skupiny
Adairovy kruhy


Adairovy kruhy
•Je potřeba se zaměřit na všechny oblasti týmové spolupráce, mezi které řadíme:
•Dosažení cíle = důvod vzniku skupiny. Akceptovaný všemi členy skupiny a veřejně sdílený.
•Oblast procesů = vše, co se děje ve skupině, dohodnutý způsob, jak skupina dosahuje výsledku.
(Patří sem komunikace, zpětná vazba, rozdělení rolí apod.)
•Jednotlivec = vše co se děje uvnitř jedince. (Jeho motivace, naplňování potřeb, uplatňování
znalostí.)

Pyramida spokojenosti
-Věcná spokojenost - u člena skupiny rozhoduje především to, do jaké míry odpovídá výsledek práce
zájmům a očekáváním člena.
-Procesní spokojenost - zda proces, kterým se k výsledku došlo byl spravedlivý, poctivý…
-Spokojenost osobní - subjektivní vnímání hodnoty vlastního příspěvku k řešení...

Zásady facilitace
•Pomáhá ostatním, ne sobě
•Tlumočí z češtiny do češtiny
•Je nestranný
•Navrhuje proces
•Dbá o orientaci
•Věcně nerozhoduje

Facilitace
D (definice)
r       (role)
P (proces)
V        (věc)

Nástroje facilitátora
•Otázky
•Shrnutí
•Instrukce
•Komentáře
•Konsenzus
•Efektivní konsenzus

Princip KrMHo
kritéria
možnosti
hodnocení

Metody sběru nápadů
•Brainstorming
•Brainwriting
•Swot analýza
•Metoda 635 (533, 455…)
•Open space
•World cafe
•…

Metody třídění a zužování
•Sdružování
•Tabulka dopadu a proveditelnosti
•Puntíkování – hlasování
•Tabulka důležitosti a naléhavosti
•Ďáblův advokát
•…

Zpětná vazba - pravidla
•Poskytování zpětné vazby
•Na vyžádání
•Zpětná vazba je nejúčinnější, pokud o ni dotyčný člověk sám stojí a vyžaduje ji. S poskytnutím
zpětné vazby by však měl přinejmenším souhlasit.
•Správný čas a místo
•Poskytování zpětné vazby vyžaduje alespoň základní soukromí a přiměřeně času.
•Popis skutečnosti, ne hodnocení
•Popisujte, co člověk řekl nebo udělal, ale nehodnoťte, zda je to správné či špatné.
•Konkrétně, ne obecně
•Popisujte, co jste skutečně viděli v konkrétní situaci, nesnažte se zobecňovat své poznatky.
•Úplnost, poctivost
•Zahrňte veškeré své reakce na chování druhého, včetně toho, jak jste se v danou chvíli cítili.
•Vyrovnanost
•Nesoustřeďujte se ve svém popisu pouze na to, co způsobilo obtíže. V každém jednání jsou obvykle
přítomny pozitivní i negativní aspekty.

Pravidla zpětné vazby
•Přijímání zpětné vazby
•Aktivně naslouchat
•Je třeba pozorně vnímat a pamatovat si (tedy i písemně zaznamenávat) přijímané informace.
•Ubezpečit se, že správně rozumím
•Užitím otevřených otázek je dobré přezkoumat informace, které nejsou dostatečně zřetelné nebo
jednoznačné. Je možné se ptát na další příklady podobného jednání.
•Neobhajovat se
•Je snadné, ale obvykle ne užitečné, začít vysvětlovat, proč jsem danou věc udělal právě tímto
způsobem.
•Nechat si právo vyhodnocení
•Je třeba si nechat dostatek času k promyšlení informací a kriticky zhodnotit, zda je pro vás
důležité měnit některé rysy vašeho chování.
•Poděkovat
•Upřímně a správně podaná zpětná vazba je pro vás užitečným darem, za který je správné poděkovat, i
když v něm třeba převládla negativa.

Postup poskytování zpětné vazby
•Ocenění
Poskytněte účastníkovi popisným jazykem zpětnou vazbu k tomu, co se mu dařilo, co udělal dobře (ev.
co naplňuje předem daná kritéria).

•Korekce
Poskytněte účastníkovi popisný jazykem zpětnou vazbu k tomu, co se nedařilo, co nepřispívalo ke
splnění úkolu.
 Korekce má tři části:
a/ Empatické vyjádření toho, že chápeme úmysly, cíle, záměry účastníka, že asi víme, proč jednal
tak... (Asi jste tím chtěla zajistit....). Popisujeme, co si myslíme, vztahujeme to na sebe. Není
to otázka!
b/ Nastínění toho, v  čem by mohl nastat problém, co by se mohlo stát. (Napadá mě, že...)
Nepopisuju, co se stalo, ale ukazuji možná rizika.
c/ Návrh, jak by se to dalo udělat jinak, aby se předešlo problému z bodu 2. Návrh je vhodné
nejdříve nechat na tom kdo ZV přijímá (Co navrhujete vy?...).
•Mezi jednotlivými třemi částmi, vždy necháváme prostor na reakci. Mluvíme tedy v nedokončených
větách, nebo klademe otevřené otázky.

Něco málo k práci se skupinou
•Skupina ≠ tým  (Zdroj: Instruktorský slabikář, s. 251)
•
•Jinými slovy … práce se skupinou není to samé co teambuilding – cíle se mnohdy liší

Vývojové fáze skupiny dle Bruce Tuckmana
FORMING
STORMING
NORMING
PERFORMING
ADJOURNING
Skupinová dynamika Tuckman.PNG Skupinová dynamika - Tuckman.jpg

Zkušenost