Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením = SURDOPEDIE
Iva Jungwirthová
Raná péče Čechy

•Kompenzační pomůcky
•Význam sluchu, důsledky sluchových vad
•Malé dítě s postižením sluchu v 21. století
•Raná péče

             Ucho
•
•
Výsledek obrázku pro lidské ucho obrázek

             Typy vad sluchu
Z hlediska místa poškození:
•Převodní (někdy ji lze zmenšit)
•Percepční – sensoneurální (nemůže
     dojít ke zlepšení sluchu)
•Smíšená/kombinovaná
•Centrální
•Oboustranná/jednostranná/asymetrická

             Typy vad sluchu
Z hlediska doby vzniku:
•vrozené
•získané
•prelingválně
•postlingválně
•dědičné

             Etiologie sluchových vad
•Genetické vady
•Toxické látky v těhotenství nebo po porodu
•Infekce matky v těhotenství (toxoplasmosa, cytomegalovirus, spalničky, herpes)
•Infekce, která může poškodit mozek po porodu (meningitida nebo spalničky)
•Nádorová onemocnění
•Úrazy
•
Děti/dospělí
•

             Vyšetřovací metody
Děti
•Otoakustické emise OAE!!!
•BERA (NN BERA, CERA)
•ERA-SSEP, PRO MASTER
•Sluchové zkoušky, reaktometr
•Audiometrie ve volném poli - video
•Pozorování, videozáznam
•VRA (podmíněná reakce na zvuk) - video
Dospělí a starší děti
•Subjektivní tónová audiometrie - video
•Slovní audiometrie /dětský percepční test
•
https://www.nepocujucedieta.sk/audiometria
•

             Screening sluchu OAE
Screeningová metoda, která již v porodnici určí, zda je pravděpodobně sluch
dítěte v pořádku       https://www.youtube.com/watch?v=QvrBogzziXA
V případě, že jsou OAE výbavné, je sluch pravděpodobně lepší, než cca 35 – 40 dB
Pokud OAE „nevyjdou“, nejsou výbavné, opakují se ještě 1 – 2 x, pak je nutné
objektivní vyšetření sluchu
I v případě výbavných emisí, může mít dítě v budoucnosti vadu sluchu– PROČ?
I v případě výbavných OAE může mít dítě lehkou vadou sluchu – PROČ?

             Screening sluchu ABR
Alternativa k OAE – princip podobný EEG – měříme elektrickou aktivitu mozku
jako reakci na zvukové signály
V ČR není úplně běžná, používá se obvykle k ověření nevýbavných emisí OAE
https://www.youtube.com/watch?v=QTKvtKYLlQ8

             “Subjektivní metody“
https://www.youtube.com/watch?v=fzDIq2ZM9Js
•Vizuálně podmíněná audiometrie VPA/VRA
•
•Subjektivní tónová audiometrie
•
•Dětský percepční test

             Cesta k přesné diagnóze
1.OAE – screening sluchu v porodnici
2.Objektivní vyšetření sluchu – BERA nebo SSEP
3.Vizuálně podmíněná audiometrie VPA/VRA.
4..
5..
6..
7..
8.Subjektivní tónová audiometrie
9.Dětský percepční test
10..
11..
12..
13..
14..
https://www.youtube.com/watch?v=l2PDPRfCm3M
1.

Diagnostický protokol v USA (ASHA 2004)
•0 - 5 měsíců: objektivní vyšetření BERA  (OAE, tympanometrie), BERA kostním vedením, behaviorální
testy (frekvence sání)
•5 – 24 měsíců: behaviorální testy (VRA)
•25 – 60 měsíců: subjektivní audiometrie hravou formou, VRA, dětský percepční test
•Nad 60 měsíců: subjektivní tónová audiometrie, slovní audiometrie
Pravidlo 1 – 3 – 6
•V 1 měsíci jsou všechny děti po screeningu i po rescreeningu
•Ve 3 měsících je stanovena diagnóza a mají sluchadla, poté už se obvykle nevyšetřuje
elektrofyziologickými metodami
•V 6 měsících mají všechny rodiny podporu rané péče
Diagnostický protokol v USA (ASHA 2004)

Sluchadla závěsná
Sluchadlo kostní BAHA (převodní vady)
•
Kochleární implantát
Kompenzace sluchu

Sluchadla
•Phonak
•Widex
•Resound
•Siemens
•.
•.
•.
•.
•
                                        Důležité vlastnosti ???
•

Sluchadla
•Zesílení = velikost baterie = velikost sluchadla
•„Model“ = závěsné, mikro, zvukovodové, kanálové,…
•
•Počet kanálů = přesnější nastavení vzhledem k audiogramu, omezení ZV = cena
•Počet programů = do hluku, do ticha, pro poslech hudby,…= cena
•Počet a typ mikrofonů = směrový, všesměrový, směrově adaptibilní = cena
•Bezdrátový poslech, propojení sluchadel,… = cena
•
•Barva krytu, tvarovky, typ hadičky, bateriový zámek, signalizace stavu baterie
•
•

Sluchadla
•Oboustranně!
•Digitální!
•Čím dražší, tím lepší?
•Celodenně!
•Kontrolovat!
•Stetoklip!
•Tvarovka -pískání!
•Baterie!
•Upevnění!
•
Digital Hearing Aid : Stock Photo Cute baby boy with hearing aid : Stock Photo A woman wearing a
hearing aid : Stock Photo Doctor showing hearing aid : Stock Photo

BAHA
Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing
aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek
obrázku pro BAHA hearing aid for children picture SouvisejÃcà obrázek SouvisejÃcà obrázek
Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture
Pro kompenzaci převodních vad sluchu – obchází vnější a střední ucho

Kriteria
Kochleární implantát
Jaké podmínky musí dítě splňovat, aby mohlo dostat kochleární implantát?
Kandidát kochleární implantace musí splňovat audiologická, logopedická a psychologická kritéria.
Jeho sluchová ztráta musí být natolik velká, že ke kompenzaci vady nepostačuje použití ani
nejvýkonnějších sluchadel. Dítě musí mít předpoklady k rozvoji mluvené řeči a musí být ochotno a
schopno alespoň částečně spolupracovat při rehabilitaci. Rodiče musí s operací souhlasit a být
dostatečně poučeni a mít realistické představy o možnostech svého dítěte a přínosu kochleárního
implantátu, zároveň musí být ochotni spolupracovat při následné dlouhodobé rehabilitační péči.
Sleduje se i celkový zdravotní stav dítěte, případná přítomnost dalšího postižení (dítě musí být
schopné podstoupit operaci v celkové anestezii, v současné době operujeme i děti s kombinovaným
postižením, např. hluchoslepé, s dětskou mozkovou obrnou, autismem, mentální retardací apod.).

Kochleární implantát - kriteria
1.Audiologické podmínky – oboustranná hluchota nebo těžká nedoslýchavost, kdy lze očekávat u
kochleárních implantátů větší přínos v porozumění řeči než u konvenčních sluchadel. Průměrné ztráty
tónového audiometru na frekvencích 500, 1000, 2000 a 4000 jsou rovné nebo vyšší než 90 dB HL.
Sluchadla s maximálním výkonem mají jen minimální efekt v rozumění řeči. Hodnoty sluchového prahu
stanovené objektivními metodami jsou větší než 95 dB HL.
2.Není interní kontraindikace k provedení operace v celkové anestézii.
3.
3.Nejsou známky floridních zánětlivých změn ve středouší.
4.Pomocí vyšetření HRCT je vyšetřena průchodnost hlemýždě
5.Neurologické vyšetření - neprokazuje poruchu vyšších etáží sluchové dráhy a CNS.
6.Psychologické vyšetření - uchazeč o kochleární implantát by měl mít schopnosti a vlastnosti,
které umožní spolehlivé naprogramování řečového procesoru a využití kochleárního implantátu.
Výsledky speciálních testů mají posoudit schopnost kandidáta absolvovat rehabilitační program a
dobrou prognózu řečového rozvoje.

Kochleární implantát - kriteria
7.Rodina - musí být podrobně informována o omezeních a rizicích kochleární implantace a má mít
realistická očekávání. Souhlasí s povinnými pravidelnými kontrolami a aktivní účastí na pooperační
rehabilitaci.
8.Rehabilitační péče - musí být dobře a předem zajištěna kombinací péče v místě bydliště s vedením
a pravidelným sledováním pacienta v CKID. Celodenní užívání sluchadel a systematická rehabilitace
sluchu a řeči jsou nezbytností.
9.Oboustranná implantace - primárně je indikována jednostranná implantace. Rodiče dětí, ev. dospělý
pacient musí s implantací souhlasit při vědomí dlouhodobé ekonomické náročnosti udržování dvou
systémů a limitované míře přínosu druhého přístroje. (Betka et al. 2012)
10.
Za nevhodného kandidáta lze považovat každého uchazeče, který nesplňuje výše uvedená kritéria.

Kochleární implantát
•Cochlear
•Med-El
•Advanced Bionics
•.
•.

Kochleární implantát - proces
•6 měsíců celodenně sluchadla
•2 – 3x „kolečko“ v Centru kochleárních implantací dětí CKID
•Kolečko = foniatr, psycholog, logoped
•Předoperační vyšetření - CT nebo MR
•(Genetika)
•Operace
•Následná hospitalizace 4 – 7 dní
•Možné komplikace

Důsledky vady sluchu



Důsledky vady sluchu
•Opožděný vývoj mluvené řeči
•Výslovnost
•Kognitivní opoždění
•Sociální opoždění
•Funkční analfabetismus (pokud se používají nevhodné metody výuky)

https://www.youtube.com/watch?v=f1eE1rrmyw0
Důsledky vady sluchu
[USEMAP]
Janička

01
[USEMAP]


02
BERA  2004:
vlevo: 1 kHz 80 dB,  2 kHz 70 dB, 4 kHz 70 dB
vpravo: 1 kHz 80 dB, 2 kHz 70 dB, 4 kHz 80 dB
[USEMAP]

03
BERA  2001:
Chybná diagnóza, ukázala normální sluch
[USEMAP]

04
[USEMAP]


05
[USEMAP]


06
[USEMAP]


•Velmi závažné pro děti, které z nějakého důvodu nemají dobrou kompenzaci !!!
•
•Mimořádně obtížná je tato situace pro slyšící rodiče
•
•Právo Neslyšících rodičů rozhodovat o svém dítěti
Důsledky vady sluchu

Komunikace
„Slepota odděluje od věcí, hluchota od lidí“ – Helen Kellerová
•Verbální komunikace
•Neverbální komunikace
•
•Mluvená řeč má verbální i neverbální složku
•Neverbální komunikace – znakový jazyk, mluvená řeč podporovaná znaky, obrázkové systémy,
      fotografie, znaky na tělo
                                                                Kam patří odezírání?

Komunikace
„Slepota odděluje od věcí, hluchota od lidí“ – Helen Kellerová
•Co byste doporučili rodičům malých dětí s vadou sluchu?
•Co vše při rozhodování o komunikačním systému hraje roli?
•Jak by vypadal optimální vývoj komunikačního systému dítěte?
A/ slyšících rodičů?
B/ rodičů s postižením sluchu?
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096066178-televizni-klub-neslysicich/219562221800002

DIVIZE MEMBRÁNOVÝCH PROCESŮ
Hezký den v Praze!
141219_tamtam_ppt_0410_a