Jabok, březen 2025 Jak na správnou výslovnost? FONETIKA ¢tvoření hlásek ¢jejich vnímání sluchem ¢jejich užití v realizaci promluvy ¢ ¢ ORTOFONIE ¢ zásady správného tvoření hlásek ¢ ¢ORTOEPIE ¢ pravidla správného užití a spojování hlásek ¢ ¢FONOLOGIE ¢základní jednotkou jsou fonémy – tzn. hlásky, které mají rozlišovací funkci FONEMATICKÝ SLUCH SCHOPNOST ROZLIŠOVAT SLUCHEM JEDNOTLIVÉ ZVUKOVĚ PODOBNÉ HLÁSKY - ¢FONOLOGICKÉ UVĚDOMOVÁNÍ ¢ ¢ ¢ ¢Obtíže v obou těchto oblastech se mohou projevit při učení češtiny, na nesprávné výslovnosti cizinců. ARTIKULAČNÍ OKRSKY. ¢ ¢ PATOLOGIE TVOŘENÍ JEDNOTLIVÝCH KONSONANTŮ ¢BPM ¢VF ¢ ¢DTN ¢CSZ, ČŠŽ ¢L ¢R ¢Ř ¢ ¢ĎŤŇ, J ¢ ¢K,G ¢CH ¢ ¢H ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ SLUCHOVÁ CVIČENÍ ¢ Ørytmizace slov ¢ Ø fonematický sluch Ø ØSAS Ø Øsluchová diferenciace - sykavky ¢ - měkčení - kdo to řekl správně? ¢ - délka samohlásek (zápis krátkých a dlouhých slabik, přiřazovat obr a slova ke schématu, krokování….) Ø Ø Ø ¢ ¢ ¢ ČASOVÉ HLEDISKO PŘI OSVOJOVÁNÍ HLÁSEK (U DĚTÍ) oDiftongy – nejprve prodloužená první samohláska (áto= auto, móka=mouka,….) ¢dítě se dříve naučí správně tvořit i užívat hlásky závěrové ( explozivy ) ¢pomaleji zvládá souhlásky úžinové – z nich nejobtížněji pak sykavky ( frikativy ) ¢jako poslední se dítě naučí kmitné hlásky ¢ ( R později než L ) ¢ ¢u českých dětí se jako poslední objevuje Ř ¢ ¢ ¢Ve vývoji artikulace se u všech jazyků jako poslední objevují ty hlásky, které jsou charakteristické pro konkrétní jazyk. ¢ NEJČASTĚJŠÍ POTÍŽE VE VÝSLOVNOSTI ¢ - měkčení ¢ - délka samohlásek ¢ - výslovnost diftongů ¢ - diferenciace sykavek ¢ - diferenciace znělých a neznělých souhlásek ¢ - nerozeznají rozdíl mezi V a B ¢ - diferenciace L a R ( vnímají jako jednu hlásku) ¢ METODY NÁCVIKU ¢správná artikulace jednotlivých hlásek ¢ ¢rozlišení dané hlásky ve slabikách a ve slovech ¢ ¢doplňovací cvičení (znělé a neznělé hlásky, dlouhé a krátké samohlásky,…) ¢ ¢fonologická cvičení (významotvorné záměny hlásek) ¢ DOPORUČENÉ ZDROJE ¢Ohnesorg, K: Fonetika pro logopedy ¢ ¢Pokorná J., Vránová M.: Přehled české výslovnosti ¢ ¢Kutálková D: Dyslalie – metodika a reedukace ¢ ¢ ¢ DOPORUČENÉ POMŮCKY ¢Logopedická pexesa, domina (Logopedie s úsměvem) ¢ ¢Logorelo L,R,Ř a sykavky ¢ ¢Literatura Havlíčková, Eichlerová ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ DĚKUJI ZA POZORNOST. ¢ ¢Mgr. Michaela VOLDŘICHOVÁ ¢michaela@voldrichova.name ¢www.soukroma-logopedie.cz ¢ ¢fb Soukromá klinická logopedie Benešov ¢ ¢Tel. 777 045 666 ¢ C:\Users\Michaela\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\C3QBV6S6\MP900423118[1].jpg