z VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE 20.února 2025, Jabok Mgr. Michaela Voldřichová z § NEUROVÝVOJOVÁ PORUCHA §projevy již v raném věku §Přetrvávající obtíže v osvojování jazykových schopností a užívání jazyka §Deficity v produkci (expresi ) a/nebo porozumění řeči (recepci). §významná omezení ve schopnosti komunikovat §Překážka v učení i při vytváření sociálních a později profesních vztahů. §Velmi častý společný výskyt s dalšími neurovývojovými poruchami ( ADHD -porucha pozornosti s hyperaktivitou), vývojová dyspraxie nebo ve školním věku specifické vývojové poruchy učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie). §Přestože se jedná o vývojovou poruchu, symptomy mohou v různé míře přetrvávat až do dospělosti § § ( AKL ) z ETIOLOGIE § v mnoha jednotlivých případech není známa §významnou roli hraje genetika § vliv prostředí (toxicita – chemické látky, alkohol, drogy, léky; těžká novorozenecká žloutenka; perinatální trauma atd.). § § § z SYMPTOMY § z § § §JAZYKOVÉ ROVINY: §LEXIKÁLNĚ SÉMANTICKÁ §aktivní slovní zásoba, OVŘ §při receptivní formě vázne rozumění výrazům §MORFOLOGICKO SYNTAKTICKÁ §věty krátké §nesprávné užívání nebo vynechávání spojek, předložek, koncovek §nesprávný pořádek slov §u sloves často chybí předpony či přípony §chybí zvratná zájmena (se, si) §FONOLOGICKO FONETICKÁ §potíže ve sluchovém rozlišování hlásek (znělost, kvantita a kvalita samohlásek ) §horší srozumitelnost řeči §komolení a zkracování slov, přesmykování slabik §PRAGMATICKÁ §vázne použtí řeči ke komunikaci s okolím (obtížně navazují sociální kontakt, pasivní v komunikaci, mohou být i agresivní nebo naopak plačtivé z důvodu neschopnosti se dorozumět § § z všechno souvisí se vším § §MOTORIKA §celková koordinace v hrubé i jemné motorice §obtíže v grafomotorice a/nebo ve vizuomotorické koordinaci § §KOGNITIVNÍ FUNKCE §vnímání (percepce) §pozornost §paměť § §EXEKUTIVNÍ FUNKCE §Plánování §Rozhodování § § § z VÝVOJOVÁ PORUCHA S CELOŽIVOTNÍMI NÁSLEDKY §Ve školním věku - klinický obraz se mění § Jazykový deficit nemizí §těžkosti v učení (pochopení čteného textu, řešení slovních úloh, slohová cvičení) §často stanovena diagnóza specifická vývojová porucha učení (dyslexie, dysortografie či dysgrafie). §V adolescenci a dospělosti §komunikační nejistota, přetrvávají obtíže s pamětí a pozorností §může se projevovat emoční labilita, nepřiměřené nebo nežádoucí chování, agresivita aj. § z DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA §PAS §MR