CÍLE Z KATEDRY TEOLOGIE A FILOSOFIE: Rozlišujeme praxi obecně, vykonávanou v jakémkoliv zařízení, a praxi vykonávanou v křesťansky zaměřené organizaci nebo praxi studentem chápanou jako „pastorační“. Pro praxi obecně: · Pojmenovat hodnoty (důležitosti, zájmy, zásady), které se na daném pracovišti (v konkrétní službě, iniciativě) objevují, a stanovit, které z nich jsou pro dané pracoviště/pro daný obor klíčové. · Popsat příklady jednání, které dokládají respekt pracovníka(-ků) k důstojnosti člověka (2./3.roč.). · Identifikovat etický problém/dilema konkrétního pracovníka v konkrétní situaci; vysvětlit je (2./3.roč.) · Popsat jednání zaznamenané na praxi, které je v souladu či v rozporu s některým ustanovením nebo s nějakým principem výslovně formulovaném v příslušném etickém kodexu profese/organizace (2.roč.). · Formulovat riziko možného vzniku eticky problematických situací v daném prostředí či v dané situaci (2./3.roč.). · Postřehnout konkrétní možnosti vzniku závislosti klienta na službě, k němuž na pracovišti praxe mohlo dojít, nebo by mohlo dojít; jak se jí vyvarovat (2./3.roč.). · Pokusit se vystihnout, jak chápe daný pracovník člověka (klienta) v dané organizaci; kým je, co jeho přítomnost na pracovišti znamená, osobně, společensky, hodnotově, jak o něm uvažovat (3.roč.). · Popsat jednání na reflektované praxi, které by mohlo – či dokonce by mělo, být jiné, než jak je studenti na praxi zaznamenali (3.roč.). · Dát příklad a jednání, jehož byli studenti svědkem, které mohlo být chápáno “klientem” jako nevhodné, opresivní, ponižující (1./2./3.roč.). Pro praxi vykonávanou v křesťansky zaměřené organizaci nebo pastorační praxi · Identifikovat křesťanské prvky, které jsou znatelné na pracovišti praxe; např. výzdoba a symbolika, způsob práce, ale např. přítomnost “naděje” apod. (1.roč.). · Identifikovat a blíže popsat “pastorační přístup” některého z pracovníků, s nimiž se student setkal na praxi (3.roč.). · Identifikovat spirituální aspekt práce s klienty v dané organizaci/ v soc. službě (2./3. roč.). · Popsat jaká je role duchovního, popř. role kaplana v daném zařízení (kaplan ve škole, ve vězení atp.) a reflektovat ji (2./3. roč). · Vystihnout křesťanský rys/prvek přítomný ve způsobu práce, nebo v cíli práce, s nímž se student na praxi setká (1.roč.) · Charakterizujte, jak se křesťanství projevuje v popisu vybrané profesní pozice, s níž se student na praxi setká (1. roč.) · Identifikovat “pastorační přístup” - jak se projevil na daném pracovišti; resp. jak by se tam mohl projevit, pokud bychom o něj usilovali (3.roč.) · Najít podnět ke kritice křesťanství nebo křesťanského jednání – ať již oprávněné nebo neoprávněné.