Metodický a supervizní seminář II.
Odborná praxe informativní II.


•Vojtěch SIVEK – koordinátor praxí 1. ročníku, učitel skupiny B
      sivek@jabok.cz
•Tereza NAJBRTOVÁ – učitelka  skupiny A
     najbrtova@jabok.cz
•Marie ORTOVÁ – učitelka  skupiny C
      ortova@jabok.cz
•David URBAN - učitel skupiny D
      urban@jabok.cz
VYUČUJÍCÍ

•Metodický a supervizní seminář k praxi II.
•Odborná praxe informativní II.
KOREKVIZITA
Pro oba zápočty je nutné splnit podmínky obou předmětů.
•Odborná praxe prázdninová I.
                      SOUVISEJÍCÍ PŘEDMĚTY

PŘED - připravují na praxi
PO - reflektují praxi
FORMA
Na začátku semestru pro celý ročník
Následně v malých skupinách
Na konci ročníku studentská konference
                   PROČ METODICKÉ SEMINÁŘE

Obrácení zpět, obrácení k sobě (lat. reflexio)
Zastavení se a obrácení pozornosti na určitý úsek zkušenosti. Podstatné je být otevřený, motivovaný
k novému pohledu, ke změně – zkušenost pak může být nazírána nově a mohou se měnit přístupy – učíme
se, posouváme se …
Co pomáhá: osobnostní dispozice, bezpečí, zkušenost z užitku, prostor pro reflexi, skupina, podpora
ze strany organizace
Sebereflexe – uvědomované vnímání sebe sama. Cílem je nejen popsat pocity, ale i důvody, proč je
mám.

REFLEXE, SEBEREFLEXE

•povolena 1 absence
•2 absence - účast na náhradním semináři
•3 a více absence - bez zápočtu
                     POVINNÁ ÚČAST NA SEMINÁŘI

26.2. – 01.3. PRAXE II.
08.4. – 12.4.    PRAXE III.
13.5. – 17.5. PRAXE IV.
•Týden před a týden po je vždy seminář k praxi.
•27.5.2024 (8:30 - 12:00)  STUDENTSKÁ KONFERENCE v aule (povinná účast)
                 TERMÍNY PRAXÍ 2024

PRAXE V PEDAGOGICKÉ OBLASTI:
•MŠ, ZŠ a SŠ s integrací (1.- 2. praxe)
•NZDM, SaSM + ČAS (1.- 2. praxe)
•Dětské domovy (3.- 4. praxe)
•Diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy se školou (3.- 4. praxe)
Student si splní praxi na každém typu zařízení 1x.
                     TEMATICKÉ ZAMĚŘENÍ PRAXÍ

•Praxe se vybírá z tzv. „ROZPISU“, který je zveřejněn v ISu.
•Rozpis se otevírá v určitém časovém období (informuje koordinátor).
•Před otevřením rozpisu je dobré si prostudovat karty zařízení a připravit si několik variant.
•Pouze jednu informativní praxi v průběhu šk. roku si lze vybrat mimo rozpis a to s těmito
podmínkami: výběr pracoviště bude odůvodněn v písemné žádosti adresovaná koordinátorovi a učiteli
seminární skupiny. Žádost musí být odeslaná nejpozději 2 dny před otevřením aktuálního rozpisu.
Důvodem může být například to, že jste si vybrali nějakou profesně dobře hodnocenou službu či
zařízení, které využívá moderní/inovativní metody práce nebo jde o (v nabídce) málo zastoupené
příspěvkové organizace jako je OSPOD nebo ÚP.
                    VÝBĚR ODBORNÉ PRAXE INFORMATIVNÍ

                                     VÝBĚR OSTATNÍCH PRAXÍ
•Ostatní praxe si student vybírá a domlouvá individuálně na základě konzultace a po schválení
učitelem skupiny.
•Na stejné pracoviště může student jít pouze 2x za dobu studia.

•Výběr z ROZPISU (info na kartě zařízení a webu organizace)
•Důkladně prostudovat podmínky a požadavky uvedené v kartě pracoviště
•Kontaktovat pracoviště po obdržení propojovacího emailu.
•Vypracování INDIVIDUÁLNÍHO PLÁNU PRAXE
•METODICKÝ SEMINÁŘ PŘED PRAXÍ (individuální plán praxe)
•PRAXE nejpozději 1. den – domluvit průběh praxe na základě IPP, odevzdat hodnotící formulář
                                   5. den – vyzvednout “Hodnocení praxe” – razítko + podpis
•METODICKÝ SEMINÁŘ PO PRAXI - reflexe, sebereflexe
•ODEVZDAT TŘI DOKUMENTY - ZPRÁVU Z PRAXE, IPP s podpisy (3x), hodnocení dle domluvy s učitelem
•VLOŽIT DO PORTFOLIA A ODEVZDÁVÁRNY po schválení učitelem

                   PRAXE KROK ZA KROKEM

Časový harmonogram praxí a metodických seminářů v letním semestru 2023/24
•5.2. úvodní seminář
•7.- 9. 2. Otevřen rozpis pro výběr praxe 2
•19. 2. Seminář před praxí v seminárních skupinách – IPP
•26.2. - 1.3. Praxe 2
•4. 3. Seminář po praxi v seminárních skupinách
•11. – 13.3. Otevřen rozpis pro výběr praxe 3.
•25. 3. Seminář před praxí v seminárních skupinách – IPP
•8. - 12. 4.  Praxe 3
•15. 4. Seminář po praxi v seminárních skupinách
•24. – 26.4. Otevřen rozpis pro výběr praxe 4.
•6.5. Seminář před praxí v seminárních skupinách – IPP
•13. - 17. 5.  Praxe 4
•20.5. Seminář po praxi v seminárních skupinách
•27. 5. STUDENTSKÁ KONFERENCE v aule  (8.30 – 12.00)

• Individuální plán praxe (IPP)
• Zpráva z praxe
• Hodnocení z praxe
                       DOKUMENTY ke každé praxi

•Žádost o smlouvu na praxi v případě, že není v rozpisu a/nebo s organizací nemá škola smlouvu
•Žádost o příspěvek na praxi (jízdné, nocležné, poplatek za praxe)
  K dispozici v ISu v dokumentech Katedry odborných praxí:
  https://is.jabok.cz/auth/do/jabok/1108878/OPS/FormOPS/
                       ŽÁDOSTI

•Jsem 3 dny a více na praxi -  je možné zbylé hodiny odpracovat v náhradním termínu
•Jsem 2 dny a méně na praxi -  je třeba opakovat celou praxi
•Ihned kontaktovat koordinátora na pracovišti i ve škole - PŘEDAT INFORMACI DO NEJDŘÍVE
                   KDYŽ STUDENT ONEMOCNÍ

•DOCHÁZKA na metodické semináře - povolena jedna absence, aktivní účast
•ABSOLVOVANÉ všechny PRAXE daného semestru
•VYPRACOVANÉ, SCHVÁLENÉ A ODEVZDANÉ DOKUMENTY, které jsou zpracovány dle zadání (viz formuláře) a
splňují základní kritéria vyplývající ze studovaného oboru a úrovně vzdělání:
○IPP před praxí (schválený a podepsaný učitelem semináře, po praxi 3x podpis)
○zprávu a hodnocení 14 dní po praxi (nebo na základě dohody s učitelem)
○obsah dokumentů musí být dopracován dle komentářů učitele a pak vložen do portfolia a odevzdávárny
•Vedené PORTFOLIO s dokumenty k praxím (předkládá se učiteli dle domluvy)
                   PODMÍNKY ZÁPOČTU




60 hodin v průběhu jednoho měsíce o prázdninách mezi 1. a 2. ročníkem, možno plnit i v zahraničí
!!!
Během letního semestru:
•Výběr praxe + schválení vedoucím skupiny + smlouva na praxi v případě potřeby (na základě žádosti
koordinátorovi praxí)
•Vypracování a schválení IPP (IPP musí být schváleno nejpozději před začátkem prázdnin nebo dle
domluvy). Bez schváleného plánu nebude praxe uznána!!!
•Všechny dokumenty k praxi musí být odevzdané v průběhu zimního semestru následujícího šk. roku
(zápočet v ZS).
                  PRÁZDNINOVÁ PRAXE I.

                  PRÁZDNINOVÁ PRAXE I.



CÍLE
•Propojit teorii se zkušenostmi z praxí
•Shrnout a prezentovat poznatky a zkušenosti
•porozumět klíčovým pojmům a
•naučit se vytvořit plán, průběžně hodnotit jeho funkčnost a vytvořit odpovídající výstup
Studenti mohou zažít:
organizaci větší akce
skupinovou spolupráci
prezentaci odborných informací a vlastních názorů
delegování úkolů
                 STUDENTSKÁ KONFERENCE

HLAVNÍ TÉMA: Osoba pedagoga a jeho přístupu ke vzdělání a výchově
TÉMATA SKUPIN:
1)profesionalita x lidskost (co znamená “profesionál”, kdo nebo co určuje hranice vztahu, kdy být
pevný a kdy povolit….)
2)péče x podpora k samostatnosti (kdy dělat za dítě, kdy dělat s dítětem a kdy nechat dítě
samostatně fungovat)
3)individualita x skupina (kdy podpořit jednoho na úkor skupiny a kdy nikoliv, kdy se věnovat
jednotlivci a kdy celé skupině)
4)podpůrné a represivní výchovné prostředky a jejich vliv (co je odměna, trest, k čemu vede, na
jakých principech funguje, co je produktivní a co naopak)

                 STUDENTSKÁ KONFERENCE

Pro každou seminární skupinu bude vylosován jeden úkol:
1. Celková organizace konference (koordinátoři)
 - hlídání termínů, komunikace s ostatními skupinami
      2. Propagace před/po konferencí (PR)
- web, sociální sítě, plakáty, zvací emaily, tisková zpráva, foto a video
3. Organizace občerstvení - komunikace s Rozkou B., rozdělení úkolů (gastro)
4. Moderování konferenčního dne, příprava prostor a techniky (moderátoři)
                   STUDENTSKÁ KONFERENCE

Do 19. února - skupina si určí 2 zástupce, kteří budou komunikovat za skupinu a zašle (sdělí)
jejich jména organizační skupině a učitelům své seminární skupiny.
Od 5. února do  8. března:
1.skupina si DEFINUJE POJMY, které s tématem souvisí
2.Připraví si OTÁZKY, které souvisí s tématem a pojmy (co potřebujeme vědět, aby se nám téma dobře
zpracovávalo, jaké otázky/úvahy se jim otvírají)
3.více si rozvrhne/konkretizuje TÉMA svého příspěvku a zašle učiteli
Do 25. března - skupina zkonzultuje CÍL a OSNOVU příspěvku s pedagogy a zašle je organizační
skupině a učiteli své skupiny.
Do 30. dubna: skupina PR začne s propagací (emailové pozvánky, plakáty, www stránky, facebook, …).
Informace o příspěvcích získá od organizační skupiny.
Do 15. května: Skupiny sdělí „zvláštní“ požadavky na prostor a technické zabezpečení moderátorům.
                  STUDENTSKÁ KONFERENCE

STUDENTSKÁ KONFERENCE - organizace
Do 19. února - každá skupina si určí 2 zástupce, kteří budou komunikovat za skupinu a zašle (sdělí)
jejich jména organizační skupině a učitelům své seminární skupiny.
Od 5.února do 8.března:
1.Skupina si DEFINUJE POJMY, které s tématem souvisí.
2.Připraví si OTÁZKY, které souvisí s tématem a pojmy (co potřebujeme vědět, aby se nám téma dobře
zpracovávalo, jaké otázky/úvahy se otvírají).
3.Více si rozvrhne/konkretizuje TÉMA svého příspěvku a zašle učiteli.
                                                          …………… pojmy, otázky a téma lze
konzultovat s učitelem sem. skupiny.
Do 25. března - skupina zkonzultuje CÍL (případně OSNOVU) a NÁZEV příspěvku s učiteli a výslednou
podobu  zašle organizační skupině.
Do 30. dubna - skupina PR začne s propagací (emailové pozvánky, plakáty, www stránky, facebook, …).
Informace o příspěvcích získá od organizační skupiny.
Do 15. května: Skupiny sdělí „zvláštní“ požadavky na prostor a technické zabezpečení
moderátorům.




                       DĚKUJI ZA POZORNOST