Michal Kaplánek }Odpovědi na otázku: „Kolik máš celkem volného času v běžný všední den, když chodíš do školy? Počítej čas mimo spánek, vyučování a mimo přípravu do školy a další povinnosti.“ }Méně než 2h: 11% }2 – 4h: 42% }4 – 6h: 33% }Nad 6h: 14% } }Méně volného času mají studenti víceletých gymnázií, více volného času děti ze sociálně znevýhodněných rodin. }Příprava do školy: }Více než třetina dětí (36%) se učí méně než ½ hodiny denně, anebo se neučí vůbec. }Třetina dětí (33%) se učí ½ h až 1h denně }Asi čtvrtina dětí (27%) se učí 1 – 2h denně }Zbytek (4%) se učí víc než 2h denně }Sport patří mezi nejoblíbenější aktivity: }Více než 10% dětí uvádí, že provozuje jeden z těchto sportů: inline brusle, cvičení/posilování, běhání, jízda na kole, lyžování, plavání, stolní tenis, florbal, fotbal }Umělecké, kreativní a seberozvojové aktivity }Věnuje se jim asi 70% dětí, ale v různé míře: }Více než 30% realizuje výtvarné aktivity }Více než 20% hraje deskové hry, hraje na hudební nástroj, fotografuje nebo natáčí videa }Více než 10% se učí cizí jazyky, zpívá anebo provozuje youtubering } } }Účast na organizovaných aktivitách (spolky, organizace, NZDM, ale ne DDM a školy) }Alespoň v jedné z organizací bylo před covidem evidováno 29%, v době covidu 23%, což odpovídá asi ¼ populace }Míra participace klesá s rostoucí velikostí bydliště. Zejména v obcích do pěti tisíc obyvatel děti chodí do většího počtu spolků a organizací; paradoxně: čím více možností, tím méně aktivních dětí }Kdo motivoval k účasti (členství) ve skupinách? }Většinu dětí do spolku přivedli rodiče (41 %), méně často kamarádi (24 %) či si je děti vybraly samy (21 %). Nejvýraznější byl vliv rodičů u křesťanské mládeže či skupiny na farnosti, kam děti přivedlo 63 % rodičů (z celkového vzorku 22 chlapců a 18 dívek), u Junáka a Skauta to byla přibližně polovina. Samy si děti nejčastěji vybraly turistický oddíl (37 %) či rybářský kroužek (31 %). Vliv kamarádů se nejvýrazněji uplatňoval u nízkoprahových klubů (57 %) a hasičů (30 %). }Účast v kroužcích (škola, DDM): }Necelá jedna třetina dětí (cca 31%) } }„Jaké organizované zájmové činnosti se věnuješ nebo budeš věnovat teď, v novém školním roce 2021/2022? Máme na mysli sportovní oddíly, ZUŠ, kroužky ve škole, DDM nebo jiných centrech volného času, chození do Skauta apod.“ }Na tuto otázku v roce 2021 odpovědělo 48% dětí, že se nehodlají účastnit žádného kroužku (s věkem se tato tendence mírně zvyšuje, se sociálním statusem rodiny se mírně snižuje). }Čas na mobilu, počítači či tabletu: }Pouhé jedno procento dětí uvedlo, že nemá žádné z těchto zařízení k dispozici a pouze 5 % zmínilo, že netráví na mobilu, počítači nebo tabletu v běžný všední školní den žádný volný čas. Téměř polovina dětí (46 %) stráví podle svého odhadu zábavou na těchto zařízeních (mimo přípravu do školy) jednu nebo dvě hodiny svého volného času denně a další polovina (48 %) tři a více hodin. }Jako důležité hledisko se ukázalo také to, zda mají děti přístup k internetu bez kontroly rodičů. Děti, které uvedly, že takový přístup mají, tráví s médii podstatně více času. Tři a více hodin stráví s ICT médii více než polovina z nich (52 %), zatímco mezi dětmi, které uvedly, že takový přístup k internetu nemají, je to necelá čtvrtina (22 %). }O víkendu pak tráví děti svůj volný čas s ICT médii ještě intenzivněji. Podíl dětí, které stráví u počítače, mobilu či tabletu jednu nebo dvě hodiny, klesá na méně než jednu čtvrtinu, naopak v průměru čtyři z deseti dětí stráví s ICT přístroji pět a více hodin. }Pokud přepočítáme, jakou dobu přibližně v průměru stráví žáci druhého stupně základních škol nebo jejich vrstevníci na mobilu nebo tabletu, vychází tento odhad pro všední den na 2 hodiny a 38 minut. O víkendu pak stoupne na 4 hodiny a 2 minuty, přičemž nejstarší žáci tráví ve všední den s těmito médii o 55 minut více a o víkendu dokonce o 1 hodinu a 6 minut více než ti nejmladší. }Děti, které pocházejí z rodin s neúplným nebo základním vzděláním, tráví s počítačem, tabletem nebo mobilem ve všední den v průměru 3 hodiny a 5 minut, zatímco děti z rodin s vysokoškolským vzděláním pouze 2 hodiny a 17 minut, tedy bezmála o hodinu méně.