• Jsem předvoj černých vran,
Celý bílý dávno v cíli.
Dobré mapy mám,
Moje hejno neví, kudy kam.
Nad Prahou do něj střílí,
všechny ty lovce jménem znám.
Takhle si krátí dlouhou chvíli
Příslušníci samozvaných
domobran.
Nech mě tady,
Já to rozdýchám
A moje hejno taky.
To právě vůbec neví, kudy kam
Zmateně poletuje na
rozpojenými státy.
• Nad hejnem černých vran
Teď stahujou se mraky
Bolesti z nezhojených ran
Vojáci prší na vojáky
A jak se země blíží
Je pod padákem každý sám
Za letu vytahujou praky
A kamením co tíží
Pálí do všech stran
Možná to znáš taky,
Když davem bahnem hnán
Zapomínáš na gumáky.
Nech mě tady,
Já to rozdýchám
A moje hejno taky
To právě vůbec neví, kudy kam
Zmateně poletuje
Nad rozpojenými státy.
• A já se na ty lovce nehněvám
Znám slepotu davu
A sílu rozvášněné klaky.
I já tomu občas podléhám.
Občas si hrajeme taky
Na nájemné zabijáky.
Soc Skupina
2 a více osob
Komunikace,
normy,
očekávání,
společná činnost
Funkční a
strukturální
propojení
Lid
Publikum
Agregát či
seskupení
(lidi v kině) Společenská
třída
Dav
(nad 40 lidí)
Shluk
(do 40 lidí)
Soc kategorie
Společné
zájmy
Věk
…Pohlaví
Příbuzenství
• je tvořen dvěma nebo více osobami, hrajícími vzájemně se doplňující a
podmiňující role;
• skládá se z částí, které mají strukturální či funkční význam, což je
odděluje od samotných jedinců i od náhodného shromáždění osob;
• členy skupiny spojuje vzájemná komunikace, normy, vzájemná
očekávání a společně vykonávaná činnost;
• členové mezi sebou mají emocionální vazby;
• členové skupiny jsou na sobě vzájemně závislí a mají jistou identitu se
skupinou;
• členové jsou v pravidelné interakci;
• členové se sami za skupinu považují.
• Velká (Makroskupina) – anonymita členů
• Národ
• Etnická skupina
• Politické / Církevní / Společenské organizace
• Profese (učitelé, lékaři) / Příslušnost k instituci
• Střední – částečná anonymita, poměrně jasné role ve skupině (výsledky
hodně závisí na vedoucích skupiny), ale „co by tomu řekli lidi“?
• Lokální organizace / Větší firmy / Obce (střední a větší)
• Malá – lidé se znají, výsledky závisí na všech
• 2 a více lidí (obvykle do 30ti členů)
• Rodina / Školní třída / Skautský oddíl / Terapeutická skupina
Není naším cílem dostat skupinu do
fáze výkonu, ale být si vědomi
zákonitostí a procesů, které ve
skupině probíhají. Tomu pak
přizpůsobovat naší práci – upravovat
způsoby, jakými sledujeme své
pedagogické cíle.
• Velká (Makroskupina) – anonymita členů
• Národ
• Etnická skupina
• Politické / Církevní / Společenské organizace
• Profese (učitelé, lékaři) / Příslušnost k instituci
• Střední – částečná anonymita, poměrně jasné role ve skupině (výsledky
hodně závisí na vedoucích skupiny), ale „co by tomu řekli lidi“?
• Lokální organizace / Větší firmy / Větší obce
• Malá – lidé se znají, výsledky závisí na všech
• 2 a více lidí (obvykle do 30ti členů)
• Rodina / Školní třída / Skautský oddíl / Terapeutická skupina
• Vše, co se ve skupině mezi jednotlivci děje, procesy, vztahy, změny
• Skupina je živým organismem, není jen ´mrtvým´ shlukem lidí ve stejnou
dobu na stejném místě
• Skupinová dynamika je tvořena
• Interakcí členů skupiny a vliv této interakce na členy
• Osobnostmi jednotlivých členů a vztahů, které zakládají
• Může vést ke změně v chování a prožívání skupiny, to pak pozměňuje
chování a prožívání členů skupiny
• Každá skupina lidí, která je alespoň krátký čas spolu si tvoří určité cíle, kterých
chce dosáhnout.
• Cíle nemusí být jednotné, nicméně shoda alespoň v základních je potřebná ke
správné funkci skupiny.
• Rozdílné cíle členů skupiny = konflikty
• Pomoc k dosažení cílů = skupinové normy
• Normy určují jaké chování je, nebo není ve skupinách vhodné.
• Fungující TÝM
• Členové sdílí zájem a cíl
• Tým je pro členy atraktivní, což dále podporuje kohezi týmu
• Každý cítí (spolu)zodpovědnost za to
• Jak jsou dělána rozhodnutí
• jaká jsou učiněna rozhodnutí
• …
Skupina
Tým
• Skupina lidí = každý člen přidělenu svoji pracovní
roli. Za zastávání této role odpovídá vedoucímu
skupiny. Skupiny většinou nemají identitu a
soudržnost (pocit sounáležitosti): nevědí, proč
jsou, k čemu jsou, a proč jsou ve skupině právě ti
druzí.
• Tým = (z angl. team, pův. význ. „spřežení“) je
skupina lidí, kteří mají vzájemně se doplňující
schopnosti, a kteří si vzájemně zodpovídají za
společné úsilí při dosahování společného cíle.
Týmy naproti tomu mají velmi silný pocit identity a
sounáležitosti. Týmový duch, určitý druh
organizační kultury, je hodně znát.
AUTORITATIVNÍ
DEMOKRATICKÝ
LIBERÁLNÍ
Jaké výhody či
nevýhody mají
jednotlivé styly vedení
skupiny (týmu)?
• Využití při řízení manuálně pracujících (nejsou příliš inteligentní)
• Výhoda – neztrácíme čas diskusemi
• Moc i rozhodování soustředěno v rukou vedoucího → nutnost
kontrolování (řízení lidí, není to vedení, se projevuje i v komunikaci)
• Vedoucí přiděluje lidem přesně definovaní úkoly
• Jednosměrná komunikace shora dolů
• Dosahuje pravidelný a vysoký výkon
• Potlačuje individuální motivaci a iniciativu pracovníků
• Výhody – motivace, dobrá komunikace
• Vedoucí deleguje značnou část své autority → v konečných
rozhodnutích si ponechává svou odpovědnost
• Práce je přidělována na základě participativního rozhodování skupiny
• Dvousměrná komunikace (mezi vedoucím a podřízenými) → nakonec
se vedoucí/manažer rozhodne sám
• Pracovníci, kteří se zúčastňují rozhodování, jsou osobně zaujati
• Značná časová ztráta vyplývající z časového rozhodování (vlivem
diskusí)
• Vedoucí v roli konzultanta a tmeliče týmu
• Dvousměrná komunikace
• Pro tvůrčí a vědecké týmy (výzkumy, univerzita) → vysoce inteligentní
lidé pracují a kontrolují se sami
• Výhoda – umožňuje tvůrčí práci
• Vedoucí dohlíží na to, aby lidé pracovali na čem mají → hlídá
dodržování termínů
Nízká úcta a
vysoká
struktura
Vysoká úcta a
vysoká
struktura
Nízká úcta a
nízká
struktura
Vysoká úcta a
nízká
struktura
VYSOKÁ
Struktura
NÍZKÁ Úcta VYSOKÁ
FORMING
Utváření
STORMING
Bouření
NORMING
Vytváření
norem
PERFORMING
Výkon
ADJOURNING
Zánik
Komunikace masek
Stržení masek
Fáze bezpečí
Zralost skupiny
• Poznávání se navzájem, tvorba vztahů
• Povrchní informace
• Až nepřirozený souhlas, trochu nucený humor
• Nejistota
• Tvorba dvojic
• Náročné úkoly by mohly skupinu rozložit
• Instruktor/Vedoucí je přijímanou autoritou
• Zatímco proces je klíčový, skupina se upíná na cíl
• Tvořit vstřícnou atmosféru – bezpečné prostředí
• Hodně si účastníků programu všímat + prolamovat ledy
• Vyjasnit očekávání, dát veškeré možné informace
• Kdo jsem já/my
• Co bude za program + jaké sleduje cíle
• Harmonogram
• Jména a jak se budeme oslovovat
• Dát slovo jim – proč tu jsou, co je zajímá, očekávání …
• …
• Odbourávat obavy
• Umožnit pozitivní zkušenosti
• Podporovat vzájemné poznávání
• Signalizovat, že máme věci pod kontrolou
• Ukázat, že nám účastníci mohou důvěřovat
• Projevy nesouhlasu, nespokojenosti
• Hledání (vlastní) cesty, pozice
• Hodnocení rolí, kontrola, boj o přijetí
• Členové si začínají dávat zpětnou vazbu, ale většinou chybí mechanismy
řešení konfliktů
• Dvojice začínají tvořit větší podskupiny
• Instruktor/Vedoucí vnímán negativně
• Orientace na proces (ne na cíl)
• Tvorba bezpečného prostředí pro vyjednávání
• Přijetí a sounáležitost
• Dát možnost účastníkům najít si „spřízněné duše“
• Umožnit „oťukávání“ účastníků mezi sebou
• Podporovat interakce a vztahy ve skupině (nesoustředit se jen na pedagogické cíle –
zařazovat aktivity posilující skupinu)
• Umožnit řešení zadaných úkolů v menších skupinkách (ty míchat)
• Umožnit jednotlivým účastníkům, aby mohli předvést, co umí, v čem jsou dobří
• Facilitování konfliktů
• Připustit soupeření o obsazení pozic
• Vymezit rámec vztahu
• Vypracovat pravidla vzájemného kontaktu
• Vyjasnit pozice vedoucích ve skupině (i roli svou)
• Stabilizace vztahů
• Členové skupiny už vědí, co kdo může nabídnout, v čem je dobrý
• Skupina už se umí organizovat sama, zvládne už náročnější úkoly
• Jednotlivci už zvládají sami koordinovat/vést skupinu
• Vytváření stylu jednání, přijímání rolí (ty hlavní už jsou ale zaujaty),
nastavování procesů
• Tvorba cílů, norem, potřeba bezpečí (i ti s menším vlivem jsou rovnocenní),
reálný pohled na skupinu, přechod k blízkosti
• Odpoutávání od procesu (směrem k cíli), zintenzivnění spolupráce, výměna
nápadů, názorů a zpětné vazby, ujasnění potřeb
• Instruktor/Vedoucí je spíše partnerem, jeho role je ale stále velmi důležitá
• Instruktor/Vedoucí je spíše partnerem, už ustupuje trochu do pozadí, jeho role
je spíše na úrovni facilitátora
• Podpora zapojení všech členů a jejich rolí (už ví, kdo v čem vyniká)
• Podporovat společné rozhodování, sdílení pocitů, možnost ocenit/pochválit se
navzájem
• Intenzivní interakce
• Volný rozvoj jednotlivce a skupiny
• Delegace odpovednosti na skupinu
• Podpora komunikace a kooperace
• Nerozšiřovat skupinu o nové členy
• Delegace odpovědnosti na členy skupiny
• Této fáze většina skupin ve vzdělávacím procesu nedosáhne
• Vzájemná blízkost, efektivní fungování, otevřené projevy i na emocionální úrovni
• Každý může využívat a nabízet své schopnosti, dovednosti, kompetence
• Skupina se zaměřuje na výkon a naplňuje potřeby seberealizace svých členů
• Nahlížení konfliktu jako příležitosti k rozvoji
• Společný cíl, složky cíl – proces – lidé jsou v rovnováze
• Existují kontrolní mechanismy a díky identifikaci se skupinou a s úkolem se dostavuje
rychlé a flexibilní zaujetí rolí při řešení úkolu
• Instruktor je vnímán jako člověk v pozadí – facilitátor + existuje respektovaný vůdce, který
se mění podle potřeby úkolu
• Vytvořit náročné – podnětné prostředí plné výzev
• Úkoly mohou být málo strukturované a těžko uchopitelné
• Přenést vedení na skupinu, pedagog ustupuje do pozadí (jen lehce facilituje)
• Poskytovat zpětnou vazbu
• Vědomě zacházet se silnými a slabými stránkami
• Podporovat otevřenost skupinových procesů
• Umožňovat nové zkušenosti
• Podporovat kontakt s jinými skupinami
• Hodně závisí na tom, jak dlouho spolu členové skupiny byli a proč se skupina
rozpadá/končí
• Reflektuje se to, co se dělo, co se účastníci naučili
• Jednotlivci si stanovují úkoly, na čem by ještě chtěli pracovat
• Domlouvá se platforma dalšího setkávání – udržení kontaktů
• Pomoc s uzavíráním se otevřených témat
• Pojmenovávat a poukazovat na to, co se účastníci naučili
• Pracovat s možným smutkem z konce skupiny
• Zpětně se ohlédnout za tím, co se v průběhu života skupiny dělo (video, fotky, …)
• Nabídnout reflexi
• Poukázat na zdroje, které i nadále mohou účastníci využívat
• Facilitovat roz-loučení se (např. přechodové rituály)
• Vznik (starting) - vznik skupiny.
• Formování (forming) - testování skupiny, charakterizované určitou závislostí a silným zaměřením na
cíle.
• Bouření (storming) - charakterizované silným vnitroskupinovým konfliktem a silnými emocionálními
reakcemi jako odpověď na požadavky pro dosažení cílů. Občas bývá v češtině uváděno i jako krize.
• Normování (norming) - vyvíjí se skupinová koheze (soudružnost), otevírá se optimální výměna
relevantních informací a fungování vztahů, formují se skupinové normy. V češtině občas jako
stabilizace.
• Optimální výkon (performing) - funkční role jsou ustanoveny a vynořuje se schopnost řešit problémy.
• Ukončení činnosti (adjourning) - pomalý rozklad a rozvolnění vztahů v souvislosti se ztrátou významu
skupiny. Tato fáze bývá občas pojímána jako varianta uzavření/oživení (closing/refreshing) - uzavření je
totožné s ukončením činnosti, oživení skupiny je pojmenování pro opětovné posílení skupinové koheze v
důsledku objevení nových cílů a problémů, které skupina může řešit.
Inkluze
Kontrola a
ovlivňování
Vzájemná
blízkost
• Od otázek „Kdo je členem?“ přes konflikty způsobené nacházením
vlastního místa ve skupině, po určitou rovnocennost a společenské
přijetí rozdílů až po otevřenost v komunikaci, vzájemné pochopení a
respektování odlišností.
Jednotlivci
Dvojice,
trojice
Podskupiny
Výměna mezi
podskupinami
Soudržná
skupina
• Od povrchních vztahů mezi jednotlivci, přes tvorbu podskupin, až po
kooperaci všech v rámci skupiny.
• Od plného přijímání facilitátorů/instruktorů, přes jejich kritiku, vtipy na
jejich adresu, agresivitu, odmítání účasti dále k postupné kooperaci,
ustáváním boje o moc až k začlenění instruktorů do skupiny a přebrání
zodpovědnosti skupiny za sebe samu.
Závislost Kontrazávislost
Začátek vzájemné
závislosti
Pokračování
vzájemné závislost
• Programy a kurzy stojící na principech zážitkové pedagogiky jsou většinou
realizovány týmem instruktorů
• Terminologie není ustálená, míchají se pojmy „role“ a „funkce“ nebo „funkční role“ či
„provozní role“
• Skupinová dynamika platí i pro týmy
1. Kdo jsem já – jakou ideu kurzu/programu mám – kdo by se k tématu a
cílům hodil?
2. Jaký styl vedení týmu je mi vlastní – bude to v souladu s členy týmu?
3. Kdo mi, ale i už vybraným členům týmu sedí nejen po profesní stránce,
kdo svými talenty dobře doplní tým, ale kdo mi sedí i lidsky?
4. Jak dobře kombinovat zkušenost a mladou nezkušenou dravost v
týmu?
5. Kolik členů do týmu? Vyváženost pohlaví?
6. Kdy je lepší malý funkční tým a kdy veliký tým plný specialistů?
SKUPINA TÝM
Osobní zájmy jsou důležitější než zájmy skupiny Tým a jeho cíle mají vysokou důležitost
Členové skupiny sledují různé cíle Členové týmu jdou za společným cílem
Není zde sdílená zodpovědnost za dosažení cíle skupiny Silná zodpovědnost za dosažení společného cíle
Neformální, nezávazná organizace Jasná organizace týmu, kde každý má svou roli
Řešení problémů a komunikace je částečně přístupná všem,
ale ne všechna
Řešení problémů, komunikace, ale i zpětná vazba je
otevřená – všichni do procesu vidí a účastní se jich
Převažuje vnější motivace Převažuje vnitřní motivace
Vzájemná důvěra může být mezi členy jakožto jednotlivci,
málo kdy ale bývá napříč celou skupinou
Mezi všemi členy týmu je důvěra a spolehnutí
Není společný humor a společná zájmová témata Často je přítomen společný humor a zájmová témata
Skupina bývá otevřená pro nové členy Hrozí, že společné zájmy, humor atd. vytvoří z týmu
vysokoprahové prostředí, do kterého těžko přijde nový člen.
• https://www.youtube.com/watch?v=-efhOLVgEvM
• https://www.youtube.com/watch?v=eFsA4wUf3I0
• https://www.belbin.com/resources/blogs/can-my-belbin-team-roles-change/
Přemýšlení
• Tvůrce, inovátor,
myslitel
• Pozorovatelhodnotitel,
analytik
• Specialista
Sociální (Lidi)
• Koordinátor
• Týmový pracovník,
stmelovač
• Odhalovač zdrojů,
vyhledavač, všudybyl
Akce
• Formovač
• Realizátor
• Dokončovač –
finišér, dotahovač
Akce
Myšlení
Lidi
Tým lidí, z nich každý
je v něčem dobrý, vždy
porazí tým všeumělců.
Uvědomit si
vlastní silné
stránky!
Žádná z rolí není něco „více“, než
ty ostatní role.
(Vedoucím týmu může být kdokoli, má-li k
tomu předpoklady; ty nemusí souviset s
jeho dominantní rolí.)
Silné stránky Možné slabší stránky
Tvůrce /
Inovátor /
Myslitel
Plný nápadů; Zájem o velké problémy (ne
detaily – dokáže ale udělat chyby z nedbalosti);
Přímý a otevřený způsob jednání.
Umí být ostrý, když se mu někdo
postaví; nebezpečí, že se bude
věnovat vlastním nápadům, než
aby přemýšlel úkolu celé skupiny.
Pozorovatelhodnotitel
/
Analytik /
Dělá si analýzy situací (asimiluje, interpretuje a
vyhodnocuje data); Nemívá originální nápady,
ale nedovolí týmu jít do nevhodného projektu;
Nejméně osobně zainteresovaný člen týmu;
Pocity mu nezastiňují úsudek.
Může být brzdou tím, že v
nepravou chvíli něco bere příliš
vážně; Může soutěžit s těmi, kteří
vstupují na jeho pole např.
koordinátor.
Specialista Profesionální, aktivní, oddaný; Má technické
dovednosti či speciální znalosti; Dělá
rozhodnutí založená na hlubokých znalostech;
Poskytuje fakta a informace.
Někdy nebere na vědomí ostatní
členy týmu; Přispívá v omezené
míře; Nedokáže se oddělit od
funkční role.
Silné stránky Možné slabší stránky
Koordinátor Upřesňuje cíle skupiny; Stanoví program; Zvládá
sám sebe, je vstřícný; ví, co lidi umí dělat nejlépe;
Jasně komunikuje; Stanoví kritéria, ale
nedominuje.
Málo kdy má vlastní originální
nápady.
Týmový
pracovník /
Stmelovač
Otevřený, ale ne dominantní; Citlivý; Ví o potřebách
a obavách jednotlivců; Sympatický, populární,
jemný – pojítko týmu; Umí naslouchat, snadno
komunikuje, povzbuzuje ostatní; Vyvažuje třenice;
Zvláště cenný, když se tým ocitá v problémech.
V okamžiku krize není schopen
učinit rozhodnutí; Nedokáže
ostatní členy týmu jasně vést.
Odhalovač
zdrojů /
Vyhledavač /
Všudybyl
Tendence být pozitivní a entuziastický; Rychle
získá (ale i ztratí) zájem o věc; Má spoustu
externích kontaktů; Obchodník, diplomat a styčný
důstojník; spíše napomáhá věci realizovat, než
vymýšlet.
Pomáhá mu, je-li pod tlakem;
Náchylný k rychlé ztrátě zájmu;
Někdy malá sebekázeň a
problém sám sebe
zorganizovat.
Silné stránky Možné slabší stránky
Formovač Dominantní a otevřený; Někdy impulsivní;
Rychle oponuje a reaguje na výzvu; zaměřuje
se na formování úsilí vyvíjené týmem; Snaží
se sjednotit myšlenky a vytvářet vzory;
Preferuje jasné, precizní myšlenky.
Elán může lidi iritovat - některé
nápady nejsou akceptovány; Někdy
nedostatečně naslouchá ostatním;
někdy funguje jako buldozer a jde za
myšlenkou, kterou přijal za svou.
Realizátor Přeměňuje myšlenky na zvládnuté úkoly.
Vybírá to co je uskutečnitelné; Tvrdě pracuje
a má sebekázeň; Preferuje stabilní struktury
a snaží se je vytvářet.
Nemá rád složité teorie, radikální
myšlenky, či náhlé změny plánů; Umí
být hodně soutěživý, aby dosáhl
postavení; Chybí flexibilita.
Dokončovač
– Finišér /
Dotahovač
Pozornost na detail; Smysl pro naléhavost;
Zajišťuje, že se postupuje ke splnění
stanoveného cíle; Vnáší pořádek a strukturu;
Nedovolí, aby byly přehlíženy nejdůležitější
pravidla/detaily.
Je klidný, jen když osobně
zkontroloval každý detail; Netrpělivý a
někdy netolerantní vůči laxnějším
členům týmu; Dokáže zabřednout do
detailů.
Já (my)
ProcesCíl
• Je potřeba se zaměřit na všechny oblasti týmové
spolupráce, mezi které řadíme:
• Dosažení cíle = důvod vzniku skupiny. (Pro projektový
tým je to například úspěšná implementace projektu.
Pro finanční tým zajištění finančního chodu firmy.)
• Oblast procesů = vše, co se děje ve skupině, způsob,
jak skupina dosahuje výsledku. (Patří sem
komunikace, zpětná vazba, rozdělení rolí apod.)
• Jednotlivec = vše co se děje uvnitř jedince. (Jeho
motivace, naplňování potřeb, uplatňování znalostí.)
Potřeby
jednotlivce
Potřeby
skupiny
Potřeby
úkolu
• Facilitátor usnadňuje komunikaci ve skupině
• Facilitátor pomáhá procesu
• Nenavrhuje řešení
• Řídí jednání skupin a pomáhá jim dojít k řešení
• Hlídá, aby měl každý prostor se vyjádřit a dbá na pravidla komunikace...