14. MAKROSOCIÁLNÍ JEVY A PROCESY


Jevy jako publikum, manifestace, náboženský fanatismus, nákupní horečka, vzpoura aj. se v sociální
psychologii označují několika souhrnnými termíny – masové jevy, davové chování, kolektivní
dynamika. Jde o skupinové chování, které vzniká spontánně a vyvíjí se neplánovitě. Je relativně
neorganizované a nepředpověditelné a závislé na vzájemném podněcování mezi zúčastněnými.


Herbert Blumer (1993) rozlišuje čtyři formy kolektivního chování:

1.    Dav (crowd), který je charakterizován rozšířením společných emocí. Třem základním emocím
odpovídají tři typy davového chování: strach – panika, radost – pobláznění, hněv – výbuch
nepřátelství.

2.    Veřejnost (public), kterou charakterizuje diskuse o nějaké konkrétní otázce – například trest
smrti.

3.    Masa (mass) se od předchozích liší tím, že mezi účastníky nedochází k interakci. Jde o
simultánní a nezávislé konání velkého počtu lidí, které vzniká například díky nějakým informacím
z masmédií. Chovají se jako masa – jako „ovce“, jeden následuje ostatní. Lze sem zařadit módu nebo
módní záliby masově rozšířené v určitém období – takovými mániemi byly například „dinosaurománie“
v 90. letech 20. století.

4.    Sociální hnutí (social movement) se liší svou organizovaností, strukturou a délkou trvání.
Jde o velikou skupinu, která vzniká na podporu konkrétních myšlenek nebo cílů. Velký počet lidí se
snaží vyřešit něco, co chápou jako problém, který společnost neumí uspokojivě zvládnout.


Teoretické koncepce

Většina prací v této oblasti se soustředila na tři procesy:

1.    Sociální facilitace – přítomnost jiných lidí v davu usnadňuje, podněcuje objevení se jistého
prožívání a chování.

2.    Deindividualizace – v anonymitě davu se člověk ztrácí, snižuje se sebeuvědomění a
sebekontrola.

3.    Emocionální nákaza – přenášení prožívání mezi lidmi v davu.


Transformace člověka v davu se projevuje snížením intelektových schopností, zintenzivněním
emocionálních reakcí, podceňováním osobního prospěchu. Proměna jedince v člověka davu se
uskutečňuje mechanismem sugesce. Stává se „robotem“ neschopným myslet, samostatně konat. Lidé
v davu snadno podléhají excesům násilí nebo idealismu, jejich konání je diktováno vášněmi a
instinkty. Dav neakceptuje diskusi, jenom jednoduché „absolutní pravdy“. Tyto „absolutní pravdy“
apelují na primární emoce využívajíce univerzálně srozumitelná slova a jiné symboly, probouzející
hlubinnou, nevědomou složku psychiky.


Stephen Reicher (1982) vysvětluje masové jevy v kontextu teorie sociální identity. Největší výhrady
má k hypotéze o deindividuaci. Podle něj se o jedinci nikdy nedá říci, že ztratil identitu, jenom
její těžiště se může měnit. Tvrdí, že v davu se může oslabovat, ztrácet personální identita a
současně s tím roste význam sociální identity. Člověk se ztotožňuje s ostatními a aktivita davu je
výrazem této identity. Identifikace s davem, sociální identita davu, určuje vnímání, myšlení, emoce
i chování jeho členů.


Waddington, Jones a Critcher (1989) se věnují sociálním nepokojům, které obyčejně spouští zdánlivě
triviální incident (flashpoint – bod vznícení). Podle autorů má klíčový význam policejní strategie
– spouštěcí incident obvykle vzplane v interakci mezi policií a davem. Reakce policie na tyto
incidenty rozhodne, zda dojde k jejich eskalaci či nikoli. Přístup těchto autorů reprezentuje více
sociálně historický než psychologický pohled na davy. Zatímco psychologický pohled často pohlíží na
dav jako na něco „nižšího“ a patologického, sociálně-historický vidí racionalitu davu v kontextu
historických, sociálních a politických podmínek.



KULTURA

Kulturu tvoří, co si lidé myslí, jak se chovají, co dělají a produkty jejich materiální i duševní
činnosti. Kultura je charakterizována jako: sdílená (sociální jev), naučená (ne biologicky
zděděná), symbolická (souvisí se schopností člověka používat řeč), mezigeneračně přenášená. Do
kultury se člověk narodí a je jí utvářen, i když zemře, kultura přetrvává. Mezi kulturou a jedincem
je reciproční vztah, nicméně, kultura má větší vliv na jedince než naopak.


Geert Hofstede určil pět dimenzí pro klasifikaci kultur:

1.    Odstup od moci vyjadřuje míru, do jaké níže postavení členové organizací a institucí
očekávají a akceptují skutečnost, že moc je nerovnoměrně rozdělena. Nerovnosti v podílu na moci a
bohatství jsou ve společnostech s vysokým odstupem od moci považovány za správné, vertikální
mobilita obyvatelstva je nízká. V zemích s nízkým odstupem od moci se zdůrazňuje rovnost
příležitostí.

2.    Individualismus versus kolektivismus vyjadřuje míru začlenění jedinců do skupin.
V individualistických kulturách jsou vazby mezi jedinci volné, očekává se, že každý se stará sám o
sebe, nanejvýš o své nejbližší (v rámci nukleární rodiny). V kolektivistických kulturách jsou lidé
od narození pevně navázáni na skupiny. Obvykle na rozšířenou rodinu, jíž jsou hluboce oddáni, a jež
jim na oplátku poskytuje ochranu.

3.    Maskulinita versus feminita vyjadřuje, do jaké míry se preferuje tradiční chápání mužské role
založené na výkonu, kontrole a moci. Ve vysoce maskulinních kulturách je výrazná rodová
diferenciace, muži ovládají společnost, disponují mocí, ženy jsou kontrolovány a ovládány.
V kulturách s nízkou maskulinitou je rodová diferenciace a diskriminace malá, se ženami je
zacházeno stejně jako s muži.

4.    Vyhýbání se nejistotě vyjadřuje míru tolerance vůči nejistotě a neurčitosti. Kultury
vyhýbající se nejistotě minimalizují její výskyt přísnými zákony a pravidly a na filosofické úrovni
vírou v absolutní Pravdu (jediného Boha). Naopak, kultury akceptující nejistotu tolerují odlišné
názory, minimalizují předpisy a pravidla, ve filosofii a náboženství jsou relativisté.

5.    Dlouhodobá versus krátkodobá orientace – do jaké míry se klade důraz na dlouhodobé závazky a
úctu k tradicím. Vysoká dlouhodobá orientace podřizuje přítomnost budoucnosti – dnešní usilovnost,
šetrnost a vytrvalost přinese plody v budoucnu. V kulturách s krátkodobou orientací probíhají změny
rychleji a závazky nejsou jejich překážkou.


Akulturace

Akulturace jsou jevy, které jsou výsledkem nepřetržitého bezprostředního kontaktu mezi skupinami
lidí z odlišných kultur, a které vedou ke změnám v původních kulturních schématech (ke vzniku
nových) v jedné nebo obou kulturách. Obvykle se o akulturaci uvažuje z perspektivy minority,
nevnímá se jako zdroj změn v majoritní, dominantní skupině.


Etnikum

Etnikum (z řeckého ethnos, tj. lid) je souhrn jedinců sdílejících společnou etnicitu. Používá se
také jako synonymum pro etnickou skupinu, národ a kmen. Příslušníky etnika spojuje pocit
sounáležitosti, víra ve společný původ a dějiny, společné označení sama sebe a kulturní prvky
odlišující je od jiných etnik. V českém prostředí se tento pojem používal především v 80. a 90.
letech pro skupiny sdílející společnou kulturu, ale pro svou rozvolněnost se v současnosti jako
analytický nástroj nepoužívá.