12. Blahoslavenství jako pozvání na cestu Jsou blahoslavenství povinným souborem norem, podle něhož musíme žít, nebo jsou radostnou zvěstí o tom, co Bůh ve prospěch nás lidí uskutečňuje? Řekneme si to ještě výrazněji: jsou Zákonem nebo Evangeliem? Blahoslavenství jsou radostnou Boží zvěstí člověku, protože vysvětlují, co to znamená, že „se přiblížilo nebeské království“ (Mt 4,18); ukazují, co je Bůh ochotný pro člověka udělat, jakou pro něho připravuje budoucnost a jaké možnosti mu od tohoto okamžiku otevírá. Blahoslavenstvím se musíme snažit porozumět a pochopit je od zadu, od jejich třetích částí. Ty jsou totiž základem všeho ostatního. Tedy např. jejich je království nebeské, oni budou nasyceni atd. Tyto třetí části blahoslavenství otevírají pohled na plnost spásného jednání Božího, odhalují nám budoucnost a naplnění, které si člověk sám od sebe ani nemůže představit a vlastně tedy ani očekávat. Jsou skutečnou radostnou zvěstí, vyhlášením nepředstavitelné radosti. Z hlediska třetích částí bychom obsah blahoslavenství mohli vyjádřit takto: Všemohoucí Bůh a pastýř je zcela na vaší straně. Bůh vás potěší a definitivně změní váš bolestný úděl v existenci plnou radosti. Bůh, váš Otec, vám na základě smlouvy zajistil zemi, tedy místo pro klidný a zajištěný život. Bůh vás nasytí a zajistí plnost života. Bůh k vám bude plný milosrdenství a odpustí vám všechny hříchy. Bůh vyjde ze svého zahalení a úkrytu a ukáže se vám v osobním a bezprostředním setkání. Bůh vás uzná za své skutečné děti a přijme do své rodiny. Všemohoucí Bůh a pastýř je zcela na vaší straně. Nesmíme však zanedbat ani druhé části blahoslavenství. Ukazují, že Boží jednání bez účasti člověka zůstává neúčinné, neplodné, a že by se možná dokonce obrátilo proti člověku samotnému. Postoj a jednání člověka má tedy rozhodující důležitost. Avšak ani toto lidské jednání na jednání Božím nezávislé, což nám znovu ukazuje na to, že jednání Boží (tedy třetí části) je prvkem ze všech nejdůležitějších. Boží působení je základem takového lidského jednání, a zároveň i podmínkou, která toto jednání umožňuje. Z pohledu druhých částí bychom blahoslavenství mohli vyjádřit takto: Můžete si uvědomovat svou chudobu, přijímat ji a žít s ní, nemusíte ji popírat, protože všemohoucí Bůh stojí na vaší straně. Můžete se nechat deptat utrpením, nemusíte před ním utíkat, protože Bůh vás potěší. Můžete zůstat mírnými, nemusíte se prosazovat násilím, protože Bůh vám určil vaše místo pro život. Můžete veškerý svým hladem a žízní toužit po spravedlnosti a nemusíte se úzkostlivě starat o pozemské potřeby, protože Bůh vám zajistí plnost života. Můžete odpouštět vašim viníkům a mít ke všem milosrdenství, nemusíte být uzavření a ustrašeně zaměření na vaše vlastní zájmy, protože Bůh je k vám velkorysý. Můžete mít čisté srdce, které žije jedině podle Boží vůle, nemusíte mít další zájmy, protože Bůh vás obdaruje bezprostředním setkáním se sebou samým. Můžete usilovat o pokoj, nemusíte odplácet utrpěné urážky, ponížení a utrpení, protože Bůh sám vás přijímá do své rodiny. Můžete trpět odmítání a třeba být i lidmi zabiti, nemusíte ustupovat jejich nátlaku, abyste se zachránili, protože všemohoucí Bůh je na vaší straně. Boží působení je základem jak blahoslavenství, tak lidského jednání. Všechny tři části jsou důležité a žádnou z nich nelze pominout, ale na prvním místě je působení Boží. A proto je toto poselství především evangeliem.