Sociální práce a duševní zdraví Reforma psychiatrické péče – stěžejní dokumenty •Strategii reformy psychiatrické péče na období 2013 až 2023 •Národní akční plán pro duševní zdraví 2020 – 2030 • •„Počátek reformy“ – říjen 2013 •V roce 2013 ji oficiálně schválilo ministerstvo zdravotnictví, ale až v roce 2017 se podařilo získat finance z evropských dotací. Na první fázi reformy byla získána dotace ve výši 2,5 miliardy korun. Z nich se zaplatily transformační plány pro snížení počtu lůžek v každé nemocnici, osmnáct měsíců pilotního provozu Center duševního zdraví (ambulantní péče, která má z velké míry nahradit psychiatrické instituce), ale také rekonstrukce sedmi současných psychiatrických nemocnic. •(https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/valek-ministerstvo-cdz-zdravotnictvi-psychiatrie-dusevni-zdr avi_2305121721_ank) • Důvod k reformě •Hlavní důvody: •v psychiatrické péči se od 90. let 20. století neudály žádné významnější systémové změny a daný obor se dlouhodobě potýkal s nedostatečným financováním •Podíl finančních prostředků, který byl v rámci zdravotnictví v České republice alokován ve prospěch péče o duševní zdraví osciloval okolo 2,91 %, přičemž u ostatních členských zemí byla částka v rozmezí 5 – 10 % (což zaujímá hodnotu 0,26 % HDP, naproti tomu v EU jsou to průměrně 2 % HDP) • •https://www.reformapsychiatrie.cz/sites/default/files/2021-03/Strategie%20reformy%20psychiatrick%C 3%A9%20p%C3%A9%C4%8De.pdf (str. 16) •Podhodnocen je i ve srovnání s tuzemskými somatickými medicínskými obory. Mimo jiné i proto, že z principu věci psychiatrie nevykazuje množství drahých instrumentálních výkonů a diagnostická i léčebná vysoce specializovaná a psychicky náročná práce v psychiatrii je podceněná. Toto zanedbání oboru se projevuje ve všech jeho hlavních složkách – ambulantní, komunitní a lůžkové •Tíživá situace byla také v oblasti struktury ambulantní a lůžkové péče, která do roku 2013 neprošla významnější změnou s ohledem na společenský vývoj, navíc docházelo k poklesu lůžkové kapacity: •mezi roky 2011 a 2012 došlo v psychiatrických léčebnách k úbytku 157 lůžek •Ve srovnání mezi lety 1990 a 2012 byl tento pokles lůžkové kapacity dokonce necelých 30 % Aktuální stav •30 center duševního zdraví •Interaktivní mapa: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1wUIw3an8hY_0pzoO5F1EAj4Rk_5mnas9&ll=46.78764563625364 %2C18.39833033763851&z=6 •Do roku 2030 by mělo existovat celkem 100 CDZ •CDZ zaměřená na děti a adolescenty: 3 CDZ •Beroun •FN Ostrava •Praha 7 • Situace u dětí a mladistvých •Národní monitoring duševního zdraví dětí: 40 % vykazuje známky střední až těžké deprese, 30 % úzkosti. Odborníci připravují preventivní opatření •https://www.nudz.cz/pro-media/tiskove-zpravy/narodni-monitoring-dusevniho-zdravi-deti-40-vykazuje- znamky-stredni-az-tezke-deprese-30-uzkosti-odbornici-pripravuji-preventivni-opatreni •víc jak 50 % žáků devátých tříd v ČR projevuje známky zhoršeného well-beingu •30 % dotazovaných navíc projevilo znaky, které ukazují na středně těžké až těžké úzkosti. Téměř každému třetímu deváťákovi by tak z těchto důvodů prospělo vyhledání odborné pomoci •4 z 10 oslovených žáků navíc reportují známky středně těžké až těžké deprese Situace u dětí a mladistvých •Převedeme-li to na průměrnou třídu o dvaceti žácích, průměrně 6 jich vykazuje příznaky úzkosti a 8 příznaky středně těžké až těžké deprese, dalších 5 vykazuje příznaky deprese mírné •ve všech oblastech duševního zdraví jsou více zasaženy dívky: oproti chlapcům jich depresivními i úzkostnými příznaky trpí více než dvojnásobek. •Většina duševních onemocnění vzniká v dětství a adolescenci, které tak představují nejen období zvýšeného rizika, ale především období, které je enormně důležité pro systematickou, cílenou a na evidenci založenou prevenci a včasnou intervenci Situace u dětí a mladistvých Situace u dětí a mladistvých •Pilotní monitoring duševního zdraví žáků proběhl v rámci projektu Monitoring a posilování duševního zdraví dětí a adolescentů (SUPREME-MH) •Supreme MH – Monitoring a posilování duševního zdraví dětí a adolescentů (supreme-mh.cz) •Vize: •Vizí projektu je zavést do praxe metodiku monitoringu duševního zdraví u dětí a dospívajících v různých typech školských institucí, která přinese evidenci o stavu duševního zdraví u této cílové skupiny v ČR. •S touto vizí je spojené i proškolení klíčových aktérů, kteří budou seznámeni s užíváním monitoringu duševního zdraví. Dojde tedy ke vzdělávání a zvyšování odborných znalostí a dovedností nejen u pedagogů, ale také u dalších relevantních aktérů. •Kontinuální monitoring a evidence umožní průběžné hodnocení stavu duševního zdraví v populaci dětí a dospívajících. Zároveň umožní hodnocení efektivity různých preventivních programů realizovaných ve školských zařízeních. Program Všech 5 pohromadě •Program se zaměřuje na sociálně-emoční učení a zvyšování duševní gramotnosti žáků 6. a 7. tříd ZŠ. Tento cíl bude uskutečněn prostřednictvím multicentrické randomizované kontrolované studie na 60 ZŠ (z nichž bude 20 škol v intervenční větvi, 20 škol ve zpožděné intervenční větvi a 20 škol v kontrolní větvi). •O programu: https://www.youtube.com/watch?v=hQmgQOqZYt4&t=112s • •Pohled učitelů: https://www.youtube.com/watch?v=O2Bi5HTb2Z8&t=56s • •Pohle žáků: https://www.youtube.com/watch?v=81h-05I4IWs&t=43s • Síť pedopsychiatrických lůžek •Informace: https://www.addp.cz/informujeme/sit-pedopsychiatrickych-luzek-v-cr.html • •Dětská a dorostová psychiatrie v ČR má celkem 576 lůžek. Jsou nerovnoměrně rozložena v jednotlivých regionech a mezi částí Čech a Moravy. • •