Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením = SURDOPEDIE Iva Jungwirthová Raná péče Čechy •Kompenzační pomůcky •Význam sluchu, důsledky sluchových vad •Malé dítě s postižením sluchu v 21. století •Raná péče Ucho • • Výsledek obrázku pro lidské ucho obrázek Typy vad sluchu Z hlediska místa poškození: •Převodní (někdy ji lze zmenšit) •Percepční – sensoneurální (nemůže dojít ke zlepšení sluchu) •Smíšená/kombinovaná •Centrální •Oboustranná/jednostranná/asymetrická Typy vad sluchu Z hlediska doby vzniku: •vrozené •získané •prelingválně •postlingválně •dědičné Etiologie sluchových vad •Genetické vady •Toxické látky v těhotenství nebo po porodu •Infekce matky v těhotenství (toxoplasmosa, cytomegalovirus, spalničky, herpes) •Infekce, která může poškodit mozek po porodu (meningitida nebo spalničky) •Nádorová onemocnění •Úrazy • Děti/dospělí • Vyšetřovací metody Děti •Otoakustické emise OAE!!! •BERA (NN BERA, CERA) •ERA-SSEP, PRO MASTER •Sluchové zkoušky, reaktometr •Audiometrie ve volném poli - video •Pozorování, videozáznam •VRA (podmíněná reakce na zvuk) - video Dospělí a starší děti •Subjektivní tónová audiometrie - video •Slovní audiometrie /dětský percepční test • https://www.nepocujucedieta.sk/audiometria • Screening sluchu OAE Screeningová metoda, která již v porodnici určí, zda je pravděpodobně sluch dítěte v pořádku https://www.youtube.com/watch?v=QvrBogzziXA V případě, že jsou OAE výbavné, je sluch pravděpodobně lepší, než cca 35 – 40 dB Pokud OAE „nevyjdou“, nejsou výbavné, opakují se ještě 1 – 2 x, pak je nutné objektivní vyšetření sluchu I v případě výbavných emisí, může mít dítě v budoucnosti vadu sluchu– PROČ? I v případě výbavných OAE může mít dítě lehkou vadou sluchu – PROČ? Screening sluchu ABR Alternativa k OAE – princip podobný EEG – měříme elektrickou aktivitu mozku jako reakci na zvukové signály V ČR není úplně běžná, používá se obvykle k ověření nevýbavných emisí OAE https://www.youtube.com/watch?v=QTKvtKYLlQ8 “Subjektivní metody“ https://www.youtube.com/watch?v=fzDIq2ZM9Js •Vizuálně podmíněná audiometrie VPA/VRA • •Subjektivní tónová audiometrie • •Dětský percepční test Cesta k přesné diagnóze 1.OAE – screening sluchu v porodnici 2.Objektivní vyšetření sluchu – BERA nebo SSEP 3.Vizuálně podmíněná audiometrie VPA/VRA. 4.. 5.. 6.. 7.. 8.Subjektivní tónová audiometrie 9.Dětský percepční test 10.. 11.. 12.. 13.. 14.. https://www.youtube.com/watch?v=l2PDPRfCm3M 1. Diagnostický protokol v USA (ASHA 2004) •0 - 5 měsíců: objektivní vyšetření BERA (OAE, tympanometrie), BERA kostním vedením, behaviorální testy (frekvence sání) •5 – 24 měsíců: behaviorální testy (VRA) •25 – 60 měsíců: subjektivní audiometrie hravou formou, VRA, dětský percepční test •Nad 60 měsíců: subjektivní tónová audiometrie, slovní audiometrie Pravidlo 1 – 3 – 6 •V 1 měsíci jsou všechny děti po screeningu i po rescreeningu •Ve 3 měsících je stanovena diagnóza a mají sluchadla, poté už se obvykle nevyšetřuje elektrofyziologickými metodami •V 6 měsících mají všechny rodiny podporu rané péče Diagnostický protokol v USA (ASHA 2004) Sluchadla závěsná Sluchadlo kostní BAHA (převodní vady) • Kochleární implantát Kompenzace sluchu Sluchadla •Phonak •Widex •Resound •Siemens •. •. •. •. • Důležité vlastnosti ??? • Sluchadla •Zesílení = velikost baterie = velikost sluchadla •„Model“ = závěsné, mikro, zvukovodové, kanálové,… • •Počet kanálů = přesnější nastavení vzhledem k audiogramu, omezení ZV = cena •Počet programů = do hluku, do ticha, pro poslech hudby,…= cena •Počet a typ mikrofonů = směrový, všesměrový, směrově adaptibilní = cena •Bezdrátový poslech, propojení sluchadel,… = cena • •Barva krytu, tvarovky, typ hadičky, bateriový zámek, signalizace stavu baterie • • Sluchadla •Oboustranně! •Digitální! •Čím dražší, tím lepší? •Celodenně! •Kontrolovat! •Stetoklip! •Tvarovka -pískání! •Baterie! •Upevnění! • Digital Hearing Aid : Stock Photo Cute baby boy with hearing aid : Stock Photo A woman wearing a hearing aid : Stock Photo Doctor showing hearing aid : Stock Photo BAHA Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture SouvisejÃcà obrázek SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Pro kompenzaci převodních vad sluchu – obchází vnější a střední ucho Kriteria Kochleární implantát Jaké podmínky musí dítě splňovat, aby mohlo dostat kochleární implantát? Kandidát kochleární implantace musí splňovat audiologická, logopedická a psychologická kritéria. Jeho sluchová ztráta musí být natolik velká, že ke kompenzaci vady nepostačuje použití ani nejvýkonnějších sluchadel. Dítě musí mít předpoklady k rozvoji mluvené řeči a musí být ochotno a schopno alespoň částečně spolupracovat při rehabilitaci. Rodiče musí s operací souhlasit a být dostatečně poučeni a mít realistické představy o možnostech svého dítěte a přínosu kochleárního implantátu, zároveň musí být ochotni spolupracovat při následné dlouhodobé rehabilitační péči. Sleduje se i celkový zdravotní stav dítěte, případná přítomnost dalšího postižení (dítě musí být schopné podstoupit operaci v celkové anestezii, v současné době operujeme i děti s kombinovaným postižením, např. hluchoslepé, s dětskou mozkovou obrnou, autismem, mentální retardací apod.). Kochleární implantát - kriteria 1.Audiologické podmínky – oboustranná hluchota nebo těžká nedoslýchavost, kdy lze očekávat u kochleárních implantátů větší přínos v porozumění řeči než u konvenčních sluchadel. Průměrné ztráty tónového audiometru na frekvencích 500, 1000, 2000 a 4000 jsou rovné nebo vyšší než 90 dB HL. Sluchadla s maximálním výkonem mají jen minimální efekt v rozumění řeči. Hodnoty sluchového prahu stanovené objektivními metodami jsou větší než 95 dB HL. 2.Není interní kontraindikace k provedení operace v celkové anestézii. 3. 3.Nejsou známky floridních zánětlivých změn ve středouší. 4.Pomocí vyšetření HRCT je vyšetřena průchodnost hlemýždě 5.Neurologické vyšetření - neprokazuje poruchu vyšších etáží sluchové dráhy a CNS. 6.Psychologické vyšetření - uchazeč o kochleární implantát by měl mít schopnosti a vlastnosti, které umožní spolehlivé naprogramování řečového procesoru a využití kochleárního implantátu. Výsledky speciálních testů mají posoudit schopnost kandidáta absolvovat rehabilitační program a dobrou prognózu řečového rozvoje. Kochleární implantát - kriteria 7.Rodina - musí být podrobně informována o omezeních a rizicích kochleární implantace a má mít realistická očekávání. Souhlasí s povinnými pravidelnými kontrolami a aktivní účastí na pooperační rehabilitaci. 8.Rehabilitační péče - musí být dobře a předem zajištěna kombinací péče v místě bydliště s vedením a pravidelným sledováním pacienta v CKID. Celodenní užívání sluchadel a systematická rehabilitace sluchu a řeči jsou nezbytností. 9.Oboustranná implantace - primárně je indikována jednostranná implantace. Rodiče dětí, ev. dospělý pacient musí s implantací souhlasit při vědomí dlouhodobé ekonomické náročnosti udržování dvou systémů a limitované míře přínosu druhého přístroje. (Betka et al. 2012) 10. Za nevhodného kandidáta lze považovat každého uchazeče, který nesplňuje výše uvedená kritéria. Kochleární implantát •Cochlear •Med-El •Advanced Bionics •. •. Kochleární implantát - proces •6 měsíců celodenně sluchadla •2 – 3x „kolečko“ v Centru kochleárních implantací dětí CKID •Kolečko = foniatr, psycholog, logoped •Předoperační vyšetření - CT nebo MR •(Genetika) •Operace •Následná hospitalizace 4 – 7 dní •Možné komplikace Důsledky vady sluchu Důsledky vady sluchu •Opožděný vývoj mluvené řeči •Výslovnost •Kognitivní opoždění •Sociální opoždění •Funkční analfabetismus (pokud se používají nevhodné metody výuky) https://www.youtube.com/watch?v=f1eE1rrmyw0 Důsledky vady sluchu [USEMAP] Janička 01 [USEMAP] 02 BERA 2004: vlevo: 1 kHz 80 dB, 2 kHz 70 dB, 4 kHz 70 dB vpravo: 1 kHz 80 dB, 2 kHz 70 dB, 4 kHz 80 dB [USEMAP] 03 BERA 2001: Chybná diagnóza, ukázala normální sluch [USEMAP] 04 [USEMAP] 05 [USEMAP] 06 [USEMAP] •Velmi závažné pro děti, které z nějakého důvodu nemají dobrou kompenzaci !!! • •Mimořádně obtížná je tato situace pro slyšící rodiče • •Právo Neslyšících rodičů rozhodovat o svém dítěti Důsledky vady sluchu Komunikace „Slepota odděluje od věcí, hluchota od lidí“ – Helen Kellerová •Verbální komunikace •Neverbální komunikace • •Mluvená řeč má verbální i neverbální složku •Neverbální komunikace – znakový jazyk, mluvená řeč podporovaná znaky, obrázkové systémy, fotografie, znaky na tělo Kam patří odezírání? Komunikace „Slepota odděluje od věcí, hluchota od lidí“ – Helen Kellerová •Co byste doporučili rodičům malých dětí s vadou sluchu? •Co vše při rozhodování o komunikačním systému hraje roli? •Jak by vypadal optimální vývoj komunikačního systému dítěte? A/ slyšících rodičů? B/ rodičů s postižením sluchu? https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096066178-televizni-klub-neslysicich/219562221800002 DIVIZE MEMBRÁNOVÝCH PROCESŮ Hezký den v Praze! 141219_tamtam_ppt_0410_a