Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením = SURDOPEDIE Iva Jungwirthová Raná péče Čechy •Etiologie •Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky •Kompenzace sluchu • • • Výsledek obrázku pro speech banana image Co je jak hlasité? •šepot – 20 dB •tichá řeč – 40 dB •normální řeč – 60 dB •křik – 80 dB •startující letadlo – 120 dB Co je jak vysoké? •melodie a rytmus řeči 125 – 500 Hz •samohlásky 250 – 500 Hz •většina souhlásek 500 – 1000 Hz •sykavky 2 – 4 kHz Ztráta sluchu • • 0-20 dB normální sluch 20-40 dB lehká nedoslýchavost 40-60 dB střední nedoslýchavost 60-80 dB těžká nedoslýchavost 80-100 dB velmi těžká nedoslýchavost 100-120 dB zbytky sluchu Audiogram s řečovým banánem • • Ucho • • Výsledek obrázku pro lidské ucho obrázek Typy vad sluchu Z hlediska místa poškození: •Převodní (někdy ji lze zmenšit) •Percepční – sensoneurální (nemůže dojít ke zlepšení sluchu) •Smíšená/kombinovaná •Centrální •Oboustranná/jednostranná/asymetrická Typy vad sluchu Z hlediska doby vzniku: •vrozené •získané •prelingválně •postlingválně •dědičné Etiologie sluchových vad •Genetické vady •Toxické látky v těhotenství nebo po porodu •Infekce matky v těhotenství (toxoplasmosa, cytomegalovirus, spalničky, herpes) •Infekce, která může poškodit mozek po porodu (meningitida nebo spalničky) •Nádorová onemocnění •Úrazy • Děti/dospělí • Genetické vady sluchu • • Genetické vady sluchu • • Každý 30 slyšící člověk je přenašečem genu pro vadu sluchu Jaká je pravděpodobnost, že se potká s partnerem, také přenašečem? Jaká je pravděpodobnost, že tato dvojice bude mít dítě s vadou sluchu? Dnes se vyšetřuje panel cca 180 genetických vad sluchu Genetická vada může být syndromová nebo nesyndromová – ta je častější Etické otázky kolem úvah o dalším miminku… Etické dopady na rodinu, pokud něco dopadne jinak… Genetické vady syndromové • • Paris Jackson Blue Eyes Secret Waardenburg Syndrome Genetické vady syndromové • • https://www.betcs.cz/ Vyšetřovací metody https://www.youtube.com/watch?v=fzDIq2ZM9Js Děti •Otoakustické emise OAE!!! •BERA (NN BERA, CERA) •ERA-SSEP, PRO MASTER •Sluchové zkoušky, reaktometr •Audiometrie ve volném poli - video •Pozorování, videozáznam •VRA (podmíněná reakce na zvuk) - video Dospělí a starší děti •Subjektivní tónová audiometrie - video •Slovní audiometrie /dětský percepční test • • Screening sluchu OAE Screeningová metoda, která již v porodnici určí, zda je pravděpodobně sluch dítěte v pořádku https://www.youtube.com/watch?v=QvrBogzziXA V případě, že jsou OAE výbavné, je sluch pravděpodobně lepší, než cca 35 – 40 dB Pokud OAE „nevyjdou“, nejsou výbavné, opakují se ještě 1 – 2 x, pak je nutné objektivní vyšetření sluchu I v případě výbavných emisí, může mít dítě v budoucnosti vadu sluchu– PROČ? I v případě výbavných OAE může mít dítě lehkou vadou sluchu – PROČ? • • Výsledek obrázku pro speech banana image Screening sluchu ABR Alternativa k OAE – princip podobný EEG – měříme elektrickou aktivitu mozku jako reakci na zvukové signály V ČR není úplně běžná, používá se obvykle k ověření nevýbavných emisí OAE https://www.youtube.com/watch?v=QTKvtKYLlQ8 „“BERA, NN BERA, CERA Vpravo při 500 Hz, 1, 2, 4 kHz bez odpovědi při 90 dB vlevo při 500 Hz a 1 kHz odpověď při 90 dB, při 2 a 4 kHz bez odpovědi BERA naznačen zbytek sluchu oboustranně při 125 dB BERA odpověď vlevo 500 Hz – 90dB, 1 kHz – 80 dB, 2 kHz – 80 dB, 4 kHz – 70 dB vpravo 500 Hz – 70 dB, 1 kHz – 60 dB, 2 kHz- 70 dB, 4 kHz – 55 dB https://www.youtube.com/watch?v=TuKsBoFF8F4 dB „“SSEP ERA – SSEP na f. 0.5-4 kHz: vlevo 75-80-100-110 dB vpravo 80-85-90-95 dB EA (odhad.audiogram) vlevo 60-70-95-105 vpravo 65-75-85-85 vpravo 65-75-85-85 Navigator Pro – Master na frekvencích 0.5- 4 kHz: vlevo pouze 2 kHz – 105 dB vpravo pouze 0.5 kHz – 110 dB www.youtube.com/watch?v=bM7-0ukCnE4dB “Subjektivní metody“ https://www.nepocujucedieta.sk/audiometria https://www.youtube.com/watch?v=fzDIq2ZM9Js •Vizuálně podmíněná audiometrie VPA/VRA • •Subjektivní tónová audiometrie • •Dětský percepční test Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? Chlapec 6 let, ve 3 letech neúspěšná KI Jsou objektivní metody lepší než subjektivní? Chlapec 6 let, ve 3 letech neúspěšná KI DSC_0047-o.jpg (1024×683) Cesta k přesné diagnóze 1.OAE – screening sluchu v porodnici 2.Objektivní vyšetření sluchu – BERA nebo SSEP 3.Vizuálně podmíněná audiometrie VPA/VRA. 4.. 5.. 6.. 7.. 8.Subjektivní tónová audiometrie 9.Dětský percepční test 10.. 11.. 12.. 13.. 14.. https://www.youtube.com/watch?v=l2PDPRfCm3M 1. Diagnostický protokol v USA (ASHA 2004) •0 - 5 měsíců: objektivní vyšetření BERA (OAE, tympanometrie), BERA kostním vedením, behaviorální testy (frekvence sání) •5 – 24 měsíců: behaviorální testy (VRA) •25 – 60 měsíců: subjektivní audiometrie hravou formou, VRA, dětský percepční test •Nad 60 měsíců: subjektivní tónová audiometrie, slovní audiometrie Pravidlo 1 – 3 – 6 •V 1 měsíci jsou všechny děti po screeningu i po rescreeningu •Ve 3 měsících je stanovena diagnóza a mají sluchadla, poté už se obvykle nevyšetřuje elektrofyziologickými metodami •V 6 měsících mají všechny rodiny podporu rané péče Diagnostický protokol v USA (ASHA 2004) Cesta k přesné diagnóze 1. 1. https://www.youtube.com/watch?v=f1eE1rrmyw0 https://tivi.cas.sk/video/2325854/aj-nepocujuce-dieta-je-perfektne-presvedcte-sa/ Důsledky vady sluchu [USEMAP] Sluchadla závěsná Sluchadlo kostní BAHA (převodní vady) • Kochleární implantát Kompenzace sluchu Sluchadla •Oboustranně! •Digitální! •Čím dražší, tím lepší? •Celodenně! •Kontrolovat! •Stetoklip! •Tvarovka -pískání! •Baterie! •Upevnění! • Digital Hearing Aid : Stock Photo Cute baby boy with hearing aid : Stock Photo A woman wearing a hearing aid : Stock Photo Doctor showing hearing aid : Stock Photo Sluchadla BAHA – pro těžké převodní vady Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Kochleární implantát https://edu.ceskatelevize.cz/video/9733-kochlearni-implantat https://www.youtube.com/watch?v=oMgO70BmiUQ&ab_channel=V%C4%9Bdeck%C3%A9Kladivo Kochleární implantát - původní kriteria Jaké podmínky musí dítě splňovat, aby mohlo dostat kochleární implantát? Kandidát kochleární implantace musí splňovat audiologická, logopedická a psychologická kritéria. Jeho sluchová ztráta musí být natolik velká, že ke kompenzaci vady nepostačuje použití ani nejvýkonnějších sluchadel. Dítě musí mít předpoklady k rozvoji mluvené řeči a musí být ochotno a schopno alespoň částečně spolupracovat při rehabilitaci. Rodiče musí s operací souhlasit a být dostatečně poučeni a mít realistické představy o možnostech svého dítěte a přínosu kochleárního implantátu, zároveň musí být ochotni spolupracovat při následné dlouhodobé rehabilitační péči. Sleduje se i celkový zdravotní stav dítěte, případná přítomnost dalšího postižení (dítě musí být schopné podstoupit operaci v celkové anestezii, v současné době operujeme i děti s kombinovaným postižením, např. hluchoslepé, s dětskou mozkovou obrnou, autismem, mentální retardací apod.). Kochleární implantát - aktuální kriteria Kochleární implantát https://www.youtube.com/watch?v=wqpiCY9ytEQ&ab_channel=CochlearAmericas https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096066178-televizni-klub-neslysicich/220562221800017/ DIVIZE MEMBRÁNOVÝCH PROCESŮ Hezký den v Praze! 141219_tamtam_ppt_0410_a