Zpráva z odborné praxe Jméno a Příjmení^^[1] Termín praxe: Typ praxe (informativní, průběžná, bloková, prázdninová): Učitel seminární skupiny: I. Základní (identifikační) údaje o poskytovateli praxe [DEL: :DEL] Poskytovatel praxe:(název) Adresa: (přesná, včetně PSČ) Telefon: (telefon) e-mail: (e-mail) www: (webová adresa) Ředitel: (jméno ředitele) Lektor praxe: (pracovník na pracovišti odpovědný za odborné vedení stud. na praxi) II. Charakteristika poskytovatele praxe (sociální služby, spolku, školského či jiného zařízení) 1. Základní údaje Kdo je zřizovatel: Základní legislativa, kterou se řídí: Způsob financování: Kapacita služby/školy/zařízení: Další služby (pokud jsou) či nadstavbové programy: 2. Poslání a cíle poskytovatele praxe (Pokud nejsou jasně deklarovány, zhodnoťte a zformulujte je sami na základě rozhovorů s pracovníky, studia dokumentů - výroční zpráva, letáky, metodiky, švp, aj.,, případně na základě vlastní zkušenosti z praxe.) Poslání: Cíle: 3. Popište situaci (přineste důkaz), kdy bylo poslání či jeden z cílů poskytovatele viditelně naplněn v běžné své činnosti a v rámci přístupu ke klientům/žákům (např. pracovníci podporují klienty k samostatnosti, tím, že …, vedou klienty k samostatnému životu tak, že …; učí klienty využívat dostupné zdroje, tím, že…; rozvíjí žáky k zodpovědnosti a respektování řádu tak, že …) 4. Cílová skupina, okruh osob (uveďte přesné vymezení, pro koho je zařízení určeno – obecné děti nebo senioři nestačí) 5. Prostory a vybavení s ohledem na poslání zařízení a potřeby cílové skupiny (tzn., jestli odpovídají specifickým potřebám klientů i pracovníků, jestli jsou dostupné, otevřené komunitě, upravené, dostatečně velké, nabízející podnětné prostředí, apod.) III. Reflexe praxe 1. Příklady dobré praxe Popište alespoň tři situace, které hodnotíte jako „příklady dobré praxe“ a proč (např. co se vám líbilo v oblasti mezilidských vztahů, ve sdílených hodnotách, ve vedení služby/zařízení, na metodách práce, na prostředí vykonávané praxe, v přístupu k vám, apod.). Příklady: „Líbí se mi, že v domově seniorů má každý obyvatel možnost si něco na své malé zahrádce vypěstovat, protože ho to aktivizuje, cítí se víc jako doma a dává mu to radost do života“. “Přijde mi užitečné, že služba používá alternativní smlouvy, což jsou obrázky ze smlouvy vyvěšené i v prostorách služby. Může tak dojít k lepšímu propojení, co je obsahem smlouvy.“ „Pracovníci hledají způsoby, jak udělat klienty zodpovědné za své rozhodování, např. dávají na výběr ze dvou možností, reagují na souhlas.“ „Líbí se mi, že děti začínají den povídáním, jak se každý má. Děti to zklidní, naladí se na společný čas.„ 2. Popis vykonávaných činností a hodnocení jejich průběhu. Popište, jaké činnosti jste na pracovišti vykonával/a, která z nich pro vás byla největším přínosem a proč. [DEL: :DEL] 3. Naplnění cílů praxe uvedených v Individuálním plánu praxe Vyjádřete se minimálně ke dvěma cílům z IPP a k jednomu, který propojuje teorii a praxi (zde stručně popište i teoretické východisko). Nejprve uveďte, jak byl cíl přesně zformulován a pak konkrétně popište, zdali a jak jste ho plnil/a. Popište, co konkrétního jste zjistil/a, co jste si vyzkoušel/a/, co jste se o sobě dozvěděl/a (podle toho, jestli jste za cíl měl/a něco zjistit, vyzkoušet si nějakou dovednost, více poznat sebe sama). Při vyhodnocování cíle si odpovídejte na následující otázky: Podle čeho poznám, že jsem cíl naplnil/a? Jaký benefit jsem tím získala? Z čeho jsem měl/a při plnění cíle radost? Co bych ještě potřeboval/a, aby se mi cíl lépe plnil? Pokud se vám cíl nepodařilo naplnit, zhodnoťte jiný cíl nebo napište proč. IV. Sebereflexe Tato část zprávy z praxe slouží k lepšímu porozumění sobě samému, což je v pomáhajících profesích důležité, přispívá to ke kvalitním a bezpečným vztahům. Vyberte konkrétní situaci, která pro vás byla na praxi emočně významná (silná), popište, o co šlo a co jste konkrétně prožíval/a (radost, nejistotu, úzkost, vzrušení, stud, vztek, odpor, atd.). Zaměřte se na to, co vyvolalo tuto vaší emoční reakci (jaká událost či okolnost vaše prožívání ovlivnila), popište také svou domněnku, proč tomu tak bylo. Pokud bylo takových událostí víc, popište stejným způsobem všechny. Příklad: „Druhý den praxe jsem zůstala s jedním klientem ve společenské místnosti sama a cítila jsem v tu chvíli velkou nejistotu, byla jsem nervózní, nevěděla jsem, co mám dělat, co mu mám říkat, chtělo se mi utéct. Když o tom přemýšlím, tak mně byl nepříjemný ten pocit odpovědnosti, který jsem v tu chvíli cítila. Jako bych se měla o klienta nějak postarat, ale přitom jsem vůbec nevěděla jak. Myslím si, že mi nevyhovují situace, kdy někdo rozhodne za mě a já na to nejsem připravená. Příště poprosím sociální pracovnici, aby mě dopředu upozornila, že se něco takového ode mě očekává a že to může stát.“ V. Vyjádření studenta k hodnocení pracoviště Zde se můžete vyjádřit k hodnocení (písemnému, ústnímu), které jste dostali na pracovišti. ………………………………. Podpis studující(ho) ________________________________ ^^[1] Informace psané kurzívou je třeba i se závorkou smazat a nahradit příslušným údajem.