Metodický a supervizní seminář II. Odborná praxe informativní II. •Anna JURÁČKOVÁ – koordinátorka praxí 1. ročníku, učitel skupiny A jurackova@jabok.cz •Tereza NAJBRTOVÁ – učitelka skupiny B najbrtova@jabok.cz •Marie ORTOVÁ – učitelka skupiny C ortova@jabok.cz •David URBAN - učitel skupiny D urban@jabok.cz VYUČUJÍCÍ •Metodický a supervizní seminář k praxi II. •Odborná praxe informativní II. KOREKVIZITA Pro oba zápočty je nutné splnit podmínky obou předmětů. •Odborná praxe prázdninová I. SOUVISEJÍCÍ PŘEDMĚTY PŘED - připravují na praxi PO - reflektují praxi FORMA Na začátku semestru pro celý ročník Následně v malých skupinách Na konci ročníku studentská konference PROČ METODICKÉ SEMINÁŘE Obrácení zpět, obrácení k sobě (lat. reflexio) Zastavení se a obrácení pozornosti na určitý úsek zkušenosti. Podstatné je být otevřený, motivovaný k novému pohledu, ke změně – zkušenost pak může být nazírána nově a mohou se měnit přístupy – učíme se, posouváme se … Co pomáhá: osobnostní dispozice, bezpečí, zkušenost z užitku, prostor pro reflexi, skupina, podpora ze strany organizace Sebereflexe – uvědomované vnímání sebe sama. Cílem je nejen popsat pocity, ale i důvody, proč je mám. REFLEXE, SEBEREFLEXE •povolena 1 absence •2 absence - účast na náhradním semináři •3 a více absence - bez zápočtu POVINNÁ ÚČAST NA SEMINÁŘI 13.2. – 17.2. PRAXE II. 13.3. – 17.3. PRAXE III. 17.4. – 21.4. PRAXE IV. •Týden před a týden po je vždy seminář k praxi. •22.5.2023 (9:00 - 12:00) STUDENTSKÁ KONFERENCE v aule (povinná účast) TERMÍNY PRAXÍ 2022 PRAXE V PEDAGOGICKÉ OBLASTI: •MŠ, ZŠ a SŠ s integrací (1-2 praxe) •NZDM, SaSM + ČAS (1-2 praxe) •Dětské domovy (3-4 praxe) •Diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy se školou (3-4 praxe) Student si splní praxi na každém typu zařízení 1x. TEMATICKÉ ZAMĚŘENÍ PRAXÍ •Praxe se vybírá z tzv. „ROZPISU“, který je zveřejněn v ISu. •Rozpis se otevírá v určitém časovém období (informuje koordinátorka). • Před otevřením rozpisu je dobré si prostudovat karty zařízení a připravit si několik variant. VÝBĚR PRAXE •Výběr z ROZPISU (info na kartě zařízení a webu organizace) •Vypracování INDIVIDUÁLNÍHO PLÁNU PRAXE •METODICKÝ SEMINÁŘ PŘED PRAXÍ (individuální plán praxe) •PRAXE nejpozději 1. den – domluvit průběh praxe na základě IPP, odevzdat hodnotící formulář 5. den – Vyzvednout “Hodnocení praxe” – razítko + podpis •METODICKÝ SEMINÁŘ PO PRAXI - reflexe, sebereflexe •ODEVZDAT TŘI DOKUMENTY - ZPRÁVU Z PRAXE, IPP s podpisy (3x), hodnocení dle domluvy s učitelem •VLOŽIT DO PORTFOLIA PRAXE KROK ZA KROKEM • Individuální plán praxe (IPP) • Zpráva z praxe • Hodnocení z praxe DOKUMENTY •Žádost o smlouvu na praxi v případě, že není v rozpisu a/nebo s organizací nemá škola smlouvu •Žádost o příspěvek na praxi (jízdné, nocležné, poplatek za praxe) •K dispozici v ISu v dokumentech Katedry odborných praxí: https://is.jabok.cz/auth/do/jabok/1108878/OPS/FormOPS/ ŽÁDOSTI •Jsem 3 dny a více na praxi - je možné zbylé hodiny odpracovat v náhradním termínu •Jsem 2 dny a méně na praxi - je třeba opakovat celou praxi •Ihned kontaktovat koordinátora na pracovišti i ve škole •KOMUNIKOVAT !!!! KDYŽ ONEMOCNÍM •DOCHÁZKA na metodické semináře •Vypracované, doplněné, schválené dokumenty •Vedené PORTFOLIO s dokumenty (předkládá se učiteli dle domluvy) PODMÍNKY ZÁPOČTU •60 hodin v průběhu letních prázdnin během 14dní •Možno plnit i v zahraničí (doporučujeme) •Během letního semestru: •Výběr praxe + konzultace s vedoucím skupiny + smlouva na praxi (na základě žádosti) •Tvorba IPP (IPP musí být schváleno nejpozději před začátkem prázdnin nebo dle domluvy) •Dokumenty k praxi musí být odevzdané v průběhu zimního semestru následujícího šk. roku (zápočet v ZS) PRÁZDNINOVÁ PRAXE CÍLE •Propojit teorii se zkušenostmi z praxí •Shrnout a prezentovat poznatky a zkušenosti •Zažít organizaci větší akce skupinovou spolupráci prezentaci odborných informací a vlastních názorů STUDENTSKÁ KONFERENCE KAŽDÁ SKUPINA •zformuluje CÍL a OSNOVU svého příspěvku - definitivní podoba do 31. března VŠE BUDE KONZULTOVAT se učitelem své seminární skupiny nebo se sociálními pedagogy (M.Pařízek, M.Kaplánek, P.Kuchař) STUDENTSKÁ KONFERENCE HLAVNÍ TÉMA: Význam autorit v prostředí, kde se vzdělává a vychovává TÉMATA SKUPIN 1) Rozdíly mezi formální a neformální autoritou – jejich vývoj, význam a hranice, možnosti pro vztah a jeho posilování 2) Použití odměny a trestu autoritou k dosažení výchovně-vzdělávacího cíle (podpůrné a represivní výchovné prostředky a jejich vliv) 3) Síla osobnosti pedagoga - silné stránky, význam a rizika moci 4) Vliv autority na klima v dětských kolektivech - dynamika, rozložení pozic, role (dětskými kolektivy myslíme rodinné skupiny v dětských domovech, v jiné ústavní péči, kam jdou studenti teď na praxi, skupiny v NZDM a oratořích STUDENTSKÁ KONFERENCE Pro každou seminární skupinu bude vylosován jeden úkol: 1. Celková organizace konference (koordinátoři) - hlídání termínů, komunikace s ostatními skupinami, 2. Propagace před/po konferencí (PR) - web, sociální sítě, plakáty, zvací emaily, tisková zpráva, foto a video 3. Organizace občerstvení - komunikace s Rozkou B., rozdělení úkolů (gastro) 4. Moderování konferenčního dne, příprava prostor a techniky (moderátoři) STUDENTSKÁ KONFERENCE •Do 28. února: skupina rozvrhne/konkretizuje TÉMA svého příspěvku a určí 2 zástupce, kteří budou komunikovat za skupinu a zašle jejich jména a téma organizační skupině a učitelům své seminární skupiny. •Do 31. března: skupina zkonzultuje CÍL a OSNOVU příspěvku s pedagogy a zašle je organizační skupině a učiteli své skupiny. •Do 30. dubna: skupina PR začne s propagací (emailové pozvánky, plakáty, www stránky, facebook, …). Informace o příspěvcích získá od organizační skupiny. •Do 15. května: Skupiny sdělí „zvláštní“ požadavky na prostor a technické zabezpečení moderátorům. STUDENTSKÁ KONFERENCE DĚKUJI ZA POZORNOST