Sociální práce a sociální pedagogika v zahraničí a v ČR doc. Michal Kaplánek, Th.D. Jabok – Praha Prezentace z roku 2013 Osobní přístup k problematice Místo pedagogiky v sociální práci MODELY VZTAHŮ A)Zapojení sociálního pedagoga v systému sociálních služeb (u mládeže) – Itálie B)Sociální pedagogika jako obor, v němž se vzdělávají sociální pracovníci – Německo C)Sociální pedagogika jako jeden ze směrů sociální práce – Velká Británie D)Paralelní působení obou disciplín (ČR) E)Animace jako model komunitní práce (Francie, Švýcarsko) Historie – klíč k pochopení •Základní východiska (19. století) •Sociální pedagogika (Německo): osvěta = „povznesení lidových vrstev“, socializace, výchova •Sociální práce (Velká Británie): péče státu o občany, kteří potřebují pomoc •SPOLEČNÉ: V době osvícenství přebírá stát a sociální sféra úkoly, které dříve plnila církev. • Sociální pedagogika •V pol. 19. stol. v Německu: alternativa vůči školní pedagogice („kolektivní pedagogika“); Cíl: začlenění jedinců do společnosti •Paul Natorp (1854-1924) – filosof, jehož tématem byl vztah mezi výchovou a společností •Problémy: „pedagogizace“ sociální práce a její zneužití Sociální práce •V Evropě – od 18. stol. rostlo úsilí, aby se garantem sociální péče stal stát •USA: školy vzdělávající sociální pracovníky – první „social workers“ – začátek 20. stol., poté sdružení a vzdělávání sociálních pracovníků •Předchůdce sociální práce v 19. stol. (GB): –The Settlement Movement –Scientific Charity –Social Education = práce s mládeží (jedno z pojetí) – Československý model •Oddělení sociální práce a sociální pedagogiky přináší a)výhody: rozvoj sociální práce jako samostatné vědecké disciplíny, profilace sociální práce (praxe) b)nevýhody: absence pedagogického vzdělání sociálních pracovníků a sociálního vzdělání pedagogů; legislativní překážky při zapojení pedagogů volného času v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež Příklad oddělení obou disciplín: Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež •Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež •(§ 62 zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách) • (1) Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími jevy. Cílem služby je zlepšit kvalitu jejich života předcházením nebo snížením sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem jejich života, umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba může být poskytována osobám anonymně. • (2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti: a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, (srov. § 35, odst. 1 f) b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, c) sociálně terapeutické činnosti, d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. • Vzájemný vztah sociální pedagogiky, sociální práce, pedagogiky volného času a rekreologie Rekreologie PVČ Sociální pedagogika Sociální práce Nauka (věda) o volném čase