Pedagogická práce v týmu doc. Michal Kaplánek, Th.D. Týmová dimenze práce s dětmi a mládeží (salesiánský pohled) ´Nevychováváme sami, ale vždy ve spolupráci s dalšími lidmi (kolegové, externisté, animátoři) ´I když jednáme samostatně (klíčový pracovník), jednáme vždy v návaznosti na další členy týmu ´Na děti silně působí vztahy a způsob spolupráce mezi námi ´Jde nám o jednu věc, proto „táhneme za jeden provaz“ ´Jestliže „táhneme za jeden provaz“, vytváříme tím „společenství“ (Comunity, Gemeinschaft = skupina lidí, které spojují vzájemné vztahy a společný zájem) ´Na tomto „společenství“ participují vedle nás všichni, kdo nám pomáhají, mladí lidé, příp. jejich rodiče Tým - definice ´Ne každá skupina (pracovní kolektiv) je týmem: ´ ´Tým je malá skupina lidí se ´vzájemně se doplňujícími dovednostmi, ´kteří jsou oddáni společnému účelu, ´pracovním cílům a přístupu k práci, ´za níž jsou vzájemně odpovědni. ´ ´Stěžejní otázka: Jak udělat z naší „pracovní skupiny“ tým? Smysl týmové práce v salesiánském zařízení Výchovné prostředí vytváří tým vychovatelů spolu s účastníky. To, co mladého člověka drží, jsou autentické vztahy. Aby se dosáhlo cíle, tj. mladý člověk se stal zralou osobností, sledujeme všechny dimenze jeho osobnosti – tělesnou, sociální psychickou i spirituální. Výhody týmové spolupráce ´Týmová spolupráce zaručuje: Ø kontinuitu výchovného působení Ø bohatství názorů (různost povah, citlivost, dynamičnost atd.) Ø objektivnější pohled Ø možnost konzultace jednotlivých případů ´ ´ Každá osoba má svou specifickou roli! Nevýhody týmové spolupráce ´Práce v týmu vyžaduje víc času na domluvu a plánování ´Práce v týmu neumožňuje rychlá řešení na vlastní pěst ´Práce v týmu předpokládá umění dohodnout se a dosáhnout konsenzu ´Práce v týmu mě nutí spolupracovat i s tím, koho „moc nemusím“ ´Práce v týmu předpokládá disciplínu, tzn. držet se projektu a nejednat živelně ´Práce v týmu předpokládá, že všichni umíme formulovat svá stanoviska, ale také ustoupit anebo přistoupit na kompromis Podmínky týmové spolupráce ´Úcta k druhým ´Vnitřní svoboda ´Kreativita ´Otevřený dialog v týmu ´Jasné zadání poslání celého týmu ´Jasné zadání úkolů (rolí) jednotlivců Zásady spolupráce v týmu ´Aktivní zapojení všech (participace a seberealizace) ´Umožnění konstruktivní kritiky ´Jasná prezentace vlastních názorů ´Naslouchání názorům druhých ´Princip dialogu ´Princip spoluzodpovědnosti ´Důvěra a diskrétnost ´Autonomie ´Informovanost ´Upřímnost ´ Některé prvky skupinové dynamiky v pedagogickém týmu ´Ztráta zájmu a nerozhodnost ´Rozhodování ´Konflikt ´pozitivní ´destruktivní ´ ´Vždy se ptáme po příčinách problémů. ´Řešit osobní problémy pedagogů až při akci je pozdě. ´ Příčiny problémů v dynamice týmu (I) Těžkosti všeobecného rázu ´různost povah a osobní těžkosti jednotlivých členů týmu ´časté střídání pedagogů ´silné neshody v důležitých otázkách, jako např. způsob jednání ve výchovném procesu, organizace práce, způsob hodnocení, výchovné cíle, vztah k autoritě Příčiny problémů v dynamice týmu (II) Ztráta zájmu a nerozhodnost ´Projevy: ´laxní přístup členů týmu ´nepřipravenost na jednání ´pasivita při jednání ´odkládání realizace ´neochota vzít na sebe zodpovědnost ´váznou i vztahy ´ ´Příčiny: ´Nedocenění problému ´Neznalost možnosti řešení ´Nedostatek participace ´Strach z rozhodnutí Tým spolupracuje na projektu Zásady projektového myšlení: Salesiánská přímá práce = integrální pohled na člověka – cesta – proces Projekt = nástroj, který působí na součinnost a určuje práci týmu Smysl evaluace: pravidelná evaluace, kterou se ověřují výsledky, přispívá k nápravě chyb a k dosažení lepších výsledků Bouquet Bouquet Bouquet PE01561_ Bouquet STRUKTURY BEZPROSTŘEDNÍ A NALÉHAVÉ SEKTORIALISMUS INDIVIDUALISMUS DĚLAT SOUSTŘEDIT SE NA OSOBY ZAMĚŘIT SE NA PODSTATNÉ TÝMOVÁ PRÁCE - KONVERGENCE OKOLO PROJEKTU NALÉZAT KRITÉRIA A ROZHODOVAT SE Projektové myšlení vede ke změnám ve způsobu práce Jak dále rozvíjet téma „týmovosti“? ´Získání znalostí a dovedností: Ø znát a respektovat skupinovou dynamiku Ø umět vést porady a řešit konflikty ´Po stránce afektivní: Ø poznání a přijetí sebe sama Ø vytváření a prohloubení autentických vztahů ´Po stránce spirituální: Ø ocenění a docenění významu společenství (communio) Ø pro křesťany: Ježíš Kristus = střed společenství, agapé = pouto Děkuji vám za pozornost!