Animační metody založené na partnerském přístupu ke klientům Michal Kaplánek JABOK, 27. 4. 2015 Animace jako prostředek rozvoje komunity •Sociálně-kulturní animace je formou „community development“ •Podle Zprávy Evropské kulturní fundace (1973) je animace „stimulace duševního, fyzického a citového života lidí v prostředí, které účastníkům umožňuje, aby se více realizovali a projevili ve skupině •Vliv Freireho a Boala: animace jako forma sociální práce, která se zaměřuje na uvědomění si a rozvoj latentních možností jednotlivců, skupin a komunit. Paulo Freire (1921-1997) •brazilský pedagog •hlavní dílo: Pedagogika utlačovaných •kritizoval nedostatek participace žáků na rozhodování o obsahu a způsobu vzdělávání •problém: nerovnost freire O co Freire usiloval? •„nastartovat“ kritické myšlení (conscientisation); politický rozměr •navázat partnerské vztahy mezi učitelem a žákem (soc. pracovníkem a klientem) •rozvinout potlačený potenciál (animace) •neexistuje neutrální výchova: „Když zkusíme být neutrální, podporujeme dominantní ideologii“ •osvobození nikoliv „domestikace“ „Lidové vrstvy“ v rozvinutých zemích •V průmyslově rozvinutých zemích dostávají „utlačovaní“ eufemistické označení: příjemci sociálních dávek, nepřizpůsobiví občané •Je s nimi zacházeno jako s lidmi na okraji, kteří představují patologickou výjimku ze spořádané společnosti •Cíl sociální práce: tito lidé se musí vrátit do společnosti a přizpůsobit se (????) Freire a teologie osvobození •Zakladatel teologie osvobození Gustavo Gutiérrez a ostatní teologové osvobození se nechali ovlivnit také Freireho koncepcí konscientizace (probuzení vědomí / svědomí) •Gutiérrez i Freire byli inspirováni marxismem •Kritika: ani tato koncepce nebyla ve skutečnosti „osvobozující“, ale politická Aldo Ellena a jeho pojetí sociálně-kulturní animace •Aldo Ellena (1922-2000) – italský salesián •Inspirovaný pedagogikou P. Freireho •animazione sociale = sociálně-kulturní animace •aplikoval závěry 2. vat. koncilu v sociální sféře, založil časopis Animazione sociale •cíl animace: skrze participaci občanů na životě společnosti ovlivnit sociální realitu Aldo Ellena a jeho teologická motivace •Východiska jeho pojetí animace: •pastorální konstituce Gaudium et spes •dílo Paula Freireho •zkušenosti z roku 1968 •Erich Fromm: Revoluce naděje •Sociální animace stimuluje ke změně reality, podporuje novou kulturu konání, brání rezignaci, usiluje o efektivní participaci Agusto Boal (1931 – 2009) a „divadlo utlačovaných“ •brazilský režisér •Divadlo utlačovaných: aktéry jsou všichni přítomní, i diváci •workshopy s lidmi na ulici: kdo první přijde na to, že je to divadlo? (neviditelné divadlo) augusto-boal-2006 Workshopy Augusto Boala •2 dny: rozhovor o politických a ekonomických otázkách •2 dny: příprava představení – cvičení a hry •1 den: neviditelné divadlo •poslední den: veřejná produkce •Zásada – podobně jako u Deweye a Freireho: není důležitý výsledek, ale proces