Didaktika náboženské výchovy Zuzana Svobodová Náboženství a etika v dnešní škole •Příklady zemí s povinnou výukou předmětu náboženství/etika (na státních školách): •Velká Británie, Malta, Lucembursko, Německo, Irsko, Belgie (58% školáků v církevních školách - prvenství v Evropě), Holandsko, Rakousko, Norsko, Španělsko, Lichtenštejnsko, Polsko, Itálie, Řecko, Finsko, Dánsko, Portugalsko, Kypr, Litva, Rumunsko, Slovensko, Maďarsko, Lotyšsko. •Příklady zemí, kde se nevyučuje povinný předmět náboženství/etika: •Česká republika, Estonsko, Francie (ovšem 20% školáků v církevních školách), Slovinsko, Švédsko. •Zdroj: Eurydice 2003, Statistika Evropské komise pro katolické vzdělávání z r. 2000/2001. 5 Pramen: N. Fontainův průzkum (80. léta 20. století) 6 K vývoji educatio & religio •První fáze •Proměna významu educatio: Nedělní prázdeň – ř. SCHOLÉ (l. otium) se stává školou, tj. přípravou pro praktický život, v němž zaneprázdněnost – ř. ASCHOLIA (l. negotium). •Proměna významu religio: Religio se stává znamením občanské příslušnosti. • •Druhá fáze •Religio a educatio chrámové školy •Religio a educatio občanské/státní školy 7 SCHOLÉ •svobodný prostor i čas •důvod proč žijeme a pracujeme (Aristotelés) •Je-li každý člověk imago dei, co znamená jednat svobodně? přirozenost •nejvyšší principy nejsou pozitivní (NOMÓ – zákon, dohoda, úmluva), ale jsou založeny v přirozenosti (FYSEI) •mravní ctnost vyrůstá ze zvyku •to, co je zvyklé (navyklé), je pak jako přirozené •Podle Aristotela vědění nezaručuje jednání: ctnost vyžaduje přirozené vlohy, cvik, zvyk (založeno na rozumu a svobodném odhodlání) – proto blaženost většinou závisí na člověku samém • PAIDEIA •EPIMELEIA PERI TÉS PSYCHÉS – FILEIN •HARMONIA – KOSMOS •LOGOS – SOFOS, SOFIA •SEBAS – EUSEBEIA Educatio •lat. duco, -ere •pohyb •orientovaný pohyb •odněkud •někam Aktéři •ten, kdo v prostředí scholé •ten, kdo v orientovaném pohybu •??? ANTHROPOS •Aristoteles. Politika 1253a 10: „λόγον δὲ μόνον ἄνθρωπος ἔχει τῶν ζῴων“ •ZOON LOGON ECHON → animal rationale •ZOON POLITIKON •Cicero. Academica VII,19: „si homo est, animal est mortale, rationis particeps“ •Seneca. Epistulae morales ad Lucilium, 41,8: „quod proprium hominis est. … animus et ratio in animo perfecta. Rationale enim animal est homo…“ • PAIDEIA – EDUCATIO – HUMANITAS •EUDAIMONIA •METANOIA •regnum hominis (Bacon, F.); „...nous rendre comme maîtres et possesseurs de la nature“ (Descartes, R. Discours de la méthode) TELOS KAI METHODOS •SCHOLÉ / ASCHOLIA •DIA-LOGOS •ARETÉ (PAIDONOMOI) •AGATHOS (KALON KAI AGANTHON), FYSIS •PERAS •SÓFROSYNÉ Komenského Didaktika Co je didaktika dle Komenského? •Didaktika z řečtiny, značí: docendi artificium, tj. umění o učení, aneb o umělém vyučování a cvičení mládeže v uměních, jazyku a všelijaké moudrosti; aby totiž snadně, libě, jako ze hry, a na jisto učenými, ctnostnými a pobožnými lidmi mohli se stát. Veliké v pravdě umění, hodné se nazývat uměním všech umění, neboť se skrze toto všech jiných umění nabývá snadno, lehce, libě a vždy na jisto. • Co je didaktika dle Komenského? •Kterak by totiž člověk, dřív než na těle vzroste a stav svůj začne, všemu tomu, což ku potřebě a ozdobám přítomného i budoucího života přináleží, šťastně, snadně, plně vyučen, a tak potěšeně k životu obojímu nastrojen býti mohl. •Což se vše mocně, základy z samého přirození vzatými, prokazuje; ustavičně, příklady jiných řemeslných umění, vysvětluje; dokonále, na léta, měsíce, dny a hodiny, rozměřuje; a ke všemu tomu, aby k cíli přivedeno bylo, i povzbuzení činí, i rada dává. Komenského Didaktika •celkem 30 kapitol •kap.: •4: Že příprava člověka záleží: v nabývání moudrosti, ctnosti, pobožnosti •5: Že toho trojího má čl v sobě přirozeně základy •6: Má-li se to ale uskutečnit, musí se cvičit •13: Na dobrém pořádku vše záleží •14: Pořádek učení musí být přirozený •15: Jak dělat, aby života k studiím dosti bylo •16: Jak dělat, aby učení na jisto bylo •17: Jak dělat, aby učení snadné bylo •18: Jak dělat, aby učení mocné bylo a hojný prospěch neslo •19: Jak dělat, aby učení krátké a hbité bylo •20: Specialis scientiarum methodus: totiž krátké obnovení, jak snadně, mocně a hbitě člověk naučen býti můž znáti čehokoli •21: Specialis methodus artium, totiž jak snadně, mocně a hbitě člověk naučen býti můž dělati čehokoli •22: Specialis lingvarum methodus: totiž jak se snadně, hbitě a mocně jazykům učiti •23: Methodus morum in specie. Jak obzvláštně mravům prospěšně učiti •24: Methodus pietatis, totiž jak obzvláště pobožnosti svaté mládež učiti Komenského Didaktika •4: Že příprava člověka záleží: v nabývání moudrosti, ctnosti, pobožnosti •5: Že toho trojího má čl v sobě přirozeně základy •6: Má-li se to ale uskutečnit, musí se cvičit •13: Na dobrém pořádku vše záleží •14: Pořádek učení musí být přirozený Komenského Didaktika •15: Jak dělat, aby života k studiím dosti bylo •16: Jak dělat, aby učení na jisto bylo •17: Jak dělat, aby učení snadné bylo •18: Jak dělat, aby učení mocné bylo a hojný prospěch neslo •19: Jak dělat, aby učení krátké a hbité bylo Komenského Didaktika •20: Specialis scientiarum methodus: totiž krátké obnovení, jak snadně, mocně a hbitě člověk naučen býti můž znáti čehokoli •21: Specialis methodus artium, totiž jak snadně, mocně a hbitě člověk naučen býti můž dělati čehokoli •22: Specialis lingvarum methodus: totiž jak se snadně, hbitě a mocně jazykům učiti Komenského Didaktika •23: Methodus morum in specie. Jak obzvláštně mravům prospěšně učiti •24: Methodus pietatis, totiž jak obzvláště pobožnosti svaté mládež učiti Příprava učitelů náboženství a etiky v České republice •Teologické fakulty – aprobace „Učitel náboženství a etiky“: HTF UK, TF JU, … •Pedagogické fakulty + Etické fórum (pro učitele etiky/etické výchovy). •Jiná vysokoškolská příprava; Zákon o pedagogických pracovnících (190/2004 Sb., ve zn. zák. č. 383/2005 Sb.), § 14: pro učitele náboženství je povinností magisterské studium teologické nebo pedagogické zaměřené na přípravu učitelů náboženství, nebo magisterské studium v pedagogických nebo společenských vědách a bakalářské studium zaměřené na přípravu učitelů náboženství, nebo doplňkové vzdělání pro učitele náboženství. 24