ZÁKLADNÍ RÁMEC, DEFINICE, CÍLE, PRINCIPY, OBLASTI PŮSOBENÍ Úvod do zahradní terapie VOŠ Jabok Eliška Hudcová KONTEXTY ZAHRADNÍ TERAPIE •Sociální práce •(Speciální) pedagogika •Zdravotnictví a medicína (geriatrie, rehabilitace, ergoterapie) •Botanika, biologie •Ekologie •Fyzioterapie •Pedagogika •Psychologie •Architektura, krajinotvorba • • • SOCIÁLNÍ PRÁCE •Sociální práce podporuje sociální změnu, řešení problémů v mezilidských vztazích a posílení a osvobození lidí za účelem naplnění jejich osobního blaha. • •Užívaje teorií lidského chování a sociálních systémů, sociální práce zasahuje tam, kde se lidé dostávají do kontaktu se svým prostředím. Pro sociální práci jsou klíčové principy lidských práv a společenské spravedlnosti. (Mezinárodní federace sociálních pracovníků, 2014) Definice zahradní terapie •Interdisciplinární obor (zahradničení, ergoterapie, fyzioterapie, pedagogika, psychologie, …) •Odborná podpůrná terapeutická metoda •Funkční terapie •Záměrné a cílené využití rostlin, zahradních aktivit a blízkého vztahu člověka k přírodě pro naplnění specifických potřeb účastníků •Cílený proces zaměřený na účastníka, využívající rostliny a zahrady k podpoře fyzických, kognitivních, emocionálních, spirituálních a sociálních funkcí • Definice zahradní terapie •Zahradní terapie je proces zaměřený na účastníka, při kterém školení odborníci definují a kontrolují individuální cíle a plánují a realizují činnosti týkající se práce na zahradě nebo práce s rostlinami jako terapeutického prostředku za účelem podpory zdravotně důležitých aspektů účastníků (Haubenhofer et al., 2013) Zahradní terapie jako cílený proces •Pasivní ZT (receptivní): pobyt, pozorování, vnímání rostlin, barev, tvarů, zvuků, pohybů, chutí…, bazální stimulace •Aktivní ZT: přímá fyzická účast, přizpůsobení prostoru, aktivit, pomůcek atd. potřebám a možnostem účastníků, důraz na bezpečnost •Individuální x skupinová •Krátkodobá x dlouhodobá •Domácí prostředí x výjezd • Oblasti působení zahradní terapie •Zaměření na podporu zdravých oblastí, místo sledování deficitů •Zahradní terapie má pozitivní vliv na šest základní oblastí: •Fyziologická •Kognitivní •Emocionální •Sociální •Pedagogická •Spirituální •Sebepojetí Fyziologická oblast: zlepšování či obnova jemných i hrubých motorických funkcí, zlepšování koordinace či rovnováhy Kognitivní oblast •Trénování a zlepšování paměti •Zlepšení či udržení koncentrace •Rychlost zpracování informace •Pohotovost •Udržení a zlepšování řeči a slovní zásoby •Schopnost vyjadřovat se a porozumět •Prostorová orientace •Dosahování cílů Emocionální oblast •Radost •Pozitivní prožitek odpovědnosti •Tolerance frustrace •Zájem o budoucnost •Stabilita •Flexibilita Pedagogická oblast •Získání nových dovedností •Podržení dosavadních znalostí •Nové informace •Učení nápodobou Sociální oblast •Komunikace •Kontakt s okolím •Identifikace se skupinou a pocit sounáležitosti •Jednání vůči sobě a okolí Sebepojetí •Vnímání vlastního já •Zvýšení vlastní hodnoty •Příležitost být potřebný •Prožitek vlastních hranic v pozitivním i negativním smyslu •Sebeuvědomování •Angažovanost a motivace Smyslová stimulace •Příroda jako bohatá smyslová „výživa“ pro náš mozek •Nedostatek smyslových podnětů – narušení normálního fungování CNS a mozku – neklid, agrese, deprese •Smyslová stimulace – požívání sebe a světa skrze smysly •Smyslové systémy •Zrak, sluch, hmat, čich, chuť •Vestibulární smysl: informace z vnitřního ucha týkající se rovnováhy a informuje o poloze hlavy a těla v prostoru •Proprioreceptivní – informace z receptorů svalů a kloubů o poloze našeho těla, kde ruce a nohy ve vztahu k tělu (tvorba tělesného schématu). Vnímáme rukama bez kontroly zraku, stojíme bez páčku, držíme rovnováhu •Taktilní – povrchová citlivost •Metoda senzorické integrace (Anna Jean Ayers) •zpracování smyslových podnětů a chování jedince: trénink reakce přiměřeným způsobem – adaptivní odpověď •Podpora fungování v oblasti motoriky, chování a učení • • Cíle zahradní terapie •Udržování a zlepšování sociálního, psychického a tělesného zdraví a kvality života • •Dle cílové skupiny (děti, dospělí, senioři) •Dle typu postižení (tělesné, smyslové, duševní, sociální) •Dle kontextu zařízení (sociálních, zdravotnické, školské, formální, neformální) •Potřeba budování vazeb (rozhovor a emoční vazby) •Orientace a kontrola (předvídatelnost) •Zvyšování vlastní hodnoty a ochrana vlastní hodnoty (sebevědomí) •Vyhledávání potěšení a vyhýbání se nepříjemnostem (soulad potřeb a cílů) • • Lidé v ZT •Klient, CS •Terapeut •Lékař •Sociální pracovník/klíčový pracovník/asistent •Zahradník •Entomolog/biolog •Rodina a blízcí klienta •Vedení organizace •Dobrovolníci • • Oblasti, kde jsou zahradnické aktivity podporou -Potravinová soběstačnost -Volný čas a hra -Práce (produktivita) -Sociální vztahy -Terapie a léčba •