Podmínky splnění předmětu 1. Tvorba hmatového příběhu – konzultujte mailem. Prosím výhradně na mé soukromé adrese tereziekochova@gmail.com. Posíláte-li obrázky, prosím maily do velikosti max. 5 MB, nebo přes WhatsApp. Možná je i telefonní konzultace – 728 94 55 37. 2. Jaká jsou specifika hry nevidomého dítěte – napište mailem na základě četby knihy Rosteme hrou (v knihovně JABOKu), min. 1500 znaků (bez mezer). Nikoliv obsah knihy, ale tři momenty, které Vás osobně zaujaly, byly pro Vás nové, něco jste si na nich uvědomili – které tři věci to jsou a co Vás na nich zaujalo, napadlo, s čím byste např. polemizovali... Pošlete ve Wordu jako přílohu mailu. 3. Tři otázky do kvízu pro děti – týkající se čekoholiv, čeho si nelze bezděčně všimnout bez možnosti zrakového vnímání, pro porozumění souvislostem. Děti by měly mít možnost si téma samy ověřit, připojit je k nějaké vlastní zkušenosti. Otázky typu Jaké barvy má duha? či Co jsou to sluneční hodiny? nejsou šikovné: i když odpověď sdělíte, je na vlastní zkušenost dítěte zcela nenapojitelná. Nemá jít ani o vědomostní otázky typu Jaké je hlavní město Polska? či Kolik dnů má únor? Dobré příklady: Co jsou to svodidla? Kde se bere led? Proč se z tramvaje nejdřív vystupuje a až pak nastupuje? Proč bývá vedle silnice příkop? 4. Úspěšné složení zkoušky ve formě písemného testu – teprve po dokončení a odevzdání předchozích tří bodů. Nejbližší možnost je po skončení vyuč. bloků. Nevypisuji žádný společný termín, každý student mailem požádá o svůj termín, budu se snažit maximálně vyhovět. Co bude v testu: • pojmy ze slovníčku, vč. lat. a řec. výrazů • základní popis zrakového vnímání • podstata zrak. vad, cizí výraz pro vadu: krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus, šedý zákal, zelený zákal, barvoslepost, šeroslepost, CVI, retinopatie, tupozrakost, šilhavost • zásady správného průvodcování nevidomého • osobnosti, přínos (max. 1 větou) + přibližná doba, kdy žili: Haüy, Klar, Deyl, Braille, Picht, Macan • instituce (max. 1 větou náplň činnosti) – SONS, SRP, KTN, ORBIS TACTUS, ARPDNS, Tyfloservis, PRRSND • dvě české nadace pro lidi se ZP, dvě veřejné sbírky, rozdíl mezi nadací a veř. sbírkou • co je ŠPZ, náplň práce SPC pro žáky se ZP, vyhláška 27/2016 a dva závazné dokumenty – celé znění jejich názvu a co v nich je (tj. Zpráva a Doporučení), školský zákon 561/2004, co jsou to PO, IVP, PLPP, SVP, SPU, SPCH • vyjmenovat speciální školy pro žáky se ZP v Praze • přečíst jednu větu v Braillově písmu (bude k dispozici tabulka s abecedou)