Surdopedie 1. úkoly a test Úkol: A. Změřte si audiogram https://hearingtest.online/ V testu postupujte podle pokynů bod po bodu, nejprve zkalibrujtezvuk ze sluchátek podle instrukce, pak proveďte vlastní měření. Použijte přitom sluchátka a změřte kažé ucho zvlášť. Výsledek Vašeho audiologického vyšetření se Vám ukáže zakreslený v audiogramu. Pokud kliknete na tlačítko OVERLAY, získáte představu, jak je na tom Váš sluch v souvislosti s řečovým banánem (viz přednáška). Klinknete-li na tlačítko Print – Save – Bookmark, audiogram se zvětší a dole vlevo uvidíte možnost „print this page“ a audiogram se vytiskne. Obrázek vašeho audiogramu vložte do tohoto wordového dokumentu a napište pod něj slovní popis stavu Vašeho sluchu podle tohoto audiogramu. Napište, zda jste u sebe zjistili ztrátu sluchu a jaká je (viz přednáška – dělení podle velikosti ztráty sluchu), zda slyšíte na obě uši stejně, které je lepší a které horší, jak slyšíte hluboké a vysoké frekvence, zda stejně, nebo zda se Vaše prahy sluchu na různých frekvencích liší) Test: 1. S jakými profesemi spolupracuje surdopedie? Vyjmenujte jich co nejvíce. 2. Jaké je správné pořadí tří základních složek vedoucích ke kvalitní kompenzaci sluchu? (kompenzace – rehabilitace – diagnostika) 3. Jaké jsou dvě základní fyzikální vlastnosti zvuku? Jaké mají jednotky? 4. Prohlédněte si řečový banán v prezentacič. 1 ( pozor, jsou tam dva typy řečových banánů) a napište odhadovanou hlasitost a frekvenci těchto zvuků: Frekvence Hlasitost Motorová pila Kapající voda Šepot Štěkot psa 5. Prohlédněte si řečový banán a napište odhadovanou hlasitost Šepot______ tichá řeč _____ normální řeč______ křik_______ 6. Dopište orientační rozmezí prahů sluchu u těchto vad: normální sluch___________ lehká nedoslýchavost 20 – 40 dB střední nedoslýchavost__________ těžká nedoslýchavost__________ velmi těžká nedoslýchavost 80-100 dB zbytky sluchu____________ 7. U kterého z těchto typů vad sluchu nemůže nikdy dojít k zlepšení sluchu? Převodní Percepční – sensoneurální Smíšená/kombinovaná Centrální 8. U kterého z předchozích typů vad sluchu jen velmi těžko pomůže kompenzace sluchadlem nebo kochleárním implantátem? 9. Snazší vývoj řeči u dítěte je u prelingválních nebo u postlingválních vad sluchu? 10. Může být člověk neslyšící z důvodů opakovaných zánětů středouší? 11. Nejčastější příčinou vad sluchu jsou úrazy – meningitida – genetické vady - ototoxická antibiotika? 12. Do audiogramu zakreslete ztrátu vpravo 30 – 45 – 45 – 60 DB, vlevo 65 – 80 -100 – 100 dB 13. Které z uší z přechozího audiogramu slyší lépe? 14. Slyší některé z uší bez sluchadel šepot? 15. Slyší některé z uší běžnou mluvenou řeč? 16. Jednostranná vada sluchu závažně ztěžuje nebo znemožňuje: kvalitní poslech hudby, směrové slyšení, učení cizím jazykům, vzdělávání v běžné škole, bezděčné slyšení, porozumění řeči v hluku, orientaci sluchem v prostoru 17. U dědičných vad sluchu je běžnější, že A/ má vadu sluchu více generací B/ vada sluchu se objeví pouze v jedné generaci