SURDOPEDIE ÚKOL Č. 2 - kombinované studium Správné odpovědi 1. Jakou koncovku má název nejčastějších ototoxických antibiotik? Mycin 2. Jaký typ cytostatika používaného pro léčbu některých nádorových onemocnění poškozuje sluch? Cisplatina 3. Jednostranná vada sluchu závažně ztěžuje nebo znemožňuje: kvalitní poslech hudby, směrové slyšení, učení cizím jazykům, vzdělávání v běžné škole, bezděčné slyšení, porozumění řeči v hluku, orientaci sluchem v prostoru 4. U dědičných vad sluchu je běžnější, že A/ má vadu sluchu více generací B/ vada sluchu se objeví pouze v jedné generaci 5. Screening sluchu novorozenců se v ČR dělá v 50% porodnic, 95 % porodnic, 100 % porodnic 6. Screeningovou metodou číslo 1 je v ČR 1. ABR 2. OAE 3. SSEP 7. V případě, že otoakustické emise jsou u mimika nevýbavné, je vhodné stejné vyšetření opakovat ještě: jednou až dvakrát - ještě třikrát až čtyřikrát - opakovaně nejméně do 1 roku života dítěte. 8. Přiřaďte adjektiva O = objektivní nebo S = subjektivní k těmto metodám vyšetření sluchu, ke každé metodě napište orientační věk, odkdy je možné ji dělat: BERA (NN BERA, CERA) O Subjektivní tónová audiometrie – video S Slovní audiometrie /dětský percepční test S ERA-SSEP O Sluchové zkoušky, reaktometr S Audiometrie ve volném poli S Pozorování, videozáznam S VRA (podmíněná reakce na zvuk) S 9. Statisticky přesnější metodou vyšetření sluchu je SSEP nebo BERA ? BERA 10. Kostní sluchadlo BAHA pracuje na principu: A. Převedení zvukové vlny na vibrace B. Zesílení zvuku nad 60 dB 11. Přiřaďte k sobě typ sluchové vady a nejvhodnější kompenzační pomůcku: A. Velká převodní vada sluchu a. kochleární implantát B. Percepční nedoslýchavost b. sluchadla C. Těžká percepční vada sluchu c. kostní sluchadlo BAHA 12. Jak dlouho by dítě před kochleární implantací mělo celodenně nosit sluchadla? A. Cca 6 týdnů B. Cca 6 měsíců C. Cca 2 roky 13. Dostat kochleární implantát co nejrychleji by měli především: A. Lidé, kteří náhle ohluchli B. Neslyšící děti do 1 roku věku 14. Které z následujících bodů jsou nezbytnými nebo velmi častými důsledky závažného sluchového postižení u dětí (lze vybrat více možností): A. Opožděný vývoj mluvené řeči B. Nepřesná výslovnost C. Kognitivní opoždění D. Sociální opoždění E. Funkční analfabetismus 15. Dítě s velmi těžkou vadou sluchu a kvalitní kompenzací je z hlediska vzdělávacích potřeb spíše: A. Neslyšící B. Sluchově postižené C. neslyšící