Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením = SURDOPEDIE
Iva Jungwirthová
Raná péče Čechy

10. Může být člověk neslyšící z důvodů opakovaných zánětů středouší? NE!!! Maximálně 60 – 80 dB,
funguje kostní vedení.

Výsledek obrázku pro lidské ucho obrázek

12. Do audiogramu zakreslete ztrátu vpravo 30 – 45 – 45 – 60 DB, vlevo 65 – 80 -100 – 100 dB
13. teré z uší z přechozího audiogramu slyší lépe?
14. Slyší některé z uší bez sluchadel šepot?


15. Slyší některé z uší běžnou mluvenou řeč?


2. U kterého z předchozích typů vad sluchu jen velmi těžko pomůže kompenzace sluchadlem nebo
kochleárním implantátem?

1.U kterého z těchto typů vad sluchu nemůže nikdy dojít k zlepšení sluchu?
2.
•Převodní
•Percepční – sensoneurální
•Smíšená/kombinovaná
•Centrální

U centrální vady

Výsledek obrázku pro lidské ucho obrázek



4. Může být člověk neslyšící z důvodů opakovaných zánětů středouší? NE!!!
7. Jaký typ cytostatika používaného pro léčbu některých nádorových onemocnění poškozuje sluch?
CISPLATINA

8. Jednostranná vada sluchu závažně ztěžuje nebo znemožňuje: kvalitní poslech hudby, směrové
slyšení, učení cizím jazykům, vzdělávání v běžné škole, bezděčné slyšení, porozumění řeči v hluku,
orientaci sluchem v prostoru

9. U dědičných vad sluchu je běžnější, že

A/ má vadu sluchu více generací
B/ vada sluchu se objeví pouze v jedné generaci

• Objektivní – výsledek nezávisí na našem pozorování a na spolupráci pacienta
•Subjektivní - výsledek závisí na našem pozorování a na spolupráci pacienta
•
•ALE objektivní nerovná se validnější!!!
BERA (NN BERA, CERA) – od narození
Subjektivní tónová audiometrie – od cca 2 – 3 let
Slovní audiometrie /dětský percepční test – od cca 2 let
ERA-SSEP– od narození
Sluchové zkoušky, reaktometr – od cca 3 měsíců
Audiometrie ve volném poli – od cca 3 měsíců
Pozorování, videozáznam – od narození
VRA (podmíněná reakce na zvuk) – od cca 6 měsíců
13. Objektivní a subjektivní metody vyšetření sluchu

•Kompenzační pomůcky
•Význam sluchu, důsledky sluchových vad
•Malé dítě s postižením sluchu v 21. století
•Raná péče

Sluchadla závěsná
Sluchadlo kostní BAHA (převodní vady)
•
Kochleární implantát
Kompenzace sluchu

Sluchadla
•Phonak
•Widex
•Resound
•Siemens
•.
Co je to sluchadlo ???
Sluchadlo je elektronická pomůcka, která se nejčastěji nosí za uchem nebo v uchu. Jeho základní
části, zjednodušeně řečeno, tvoří mikrofon, reproduktor a mikročip se zesilovačem zvuku napájené
malou baterií.
Sluchadlo funguje tak, že zachycuje zvuk, zesiluje ho a posílá ho do zvukovodu, skrz střední ucho
do vnitřního ucha, kde se nacházejí sluchové nervy.
•

Sluchadla
•Zesílení = velikost baterie = velikost sluchadla
•„Model“ = závěsné, mikro, zvukovodové, kanálové,…
•Počet kanálů = přesnější nastavení vzhledem k audiogramu,
    omezení zpětné vazby = cena
•Počet programů = do hluku, do ticha, pro poslech hudby,…= cena
•Počet a typ mikrofonů = směrový, všesměrový, směrově adaptibilní = cena
•Bezdrátový poslech, propojení sluchadel,… = cena
•Barva krytu, tvarovky, typ hadičky, bateriový zámek, signalizace stavu baterie,
•Voděodolné varianty
•
•

Závěsná sluchadla
•Oboustranně!
•Digitální!
•Čím dražší, tím lepší?
•Celodenně!
•Kontrolovat!
•Stetoklip!
•Tvarovka -pískání!
•Baterie!
•Upevnění!
•
Digital Hearing Aid : Stock Photo Cute baby boy with hearing aid : Stock Photo A woman wearing a
hearing aid : Stock Photo Doctor showing hearing aid : Stock Photo

BAHA
Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing
aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek
obrázku pro BAHA hearing aid for children picture SouvisejÃcà obrázek SouvisejÃcà obrázek
Pro kompenzaci převodních vad sluchu – obchází vnější a střední ucho

Kriteria
Kochleární implantát
Jaké podmínky musí dítě splňovat, aby mohlo dostat kochleární implantát?
Kandidát kochleární implantace musí splňovat audiologická, logopedická a psychologická kritéria.
Jeho sluchová ztráta musí být natolik velká, že ke kompenzaci vady nepostačuje použití ani
nejvýkonnějších sluchadel. Dítě musí mít předpoklady k rozvoji mluvené řeči a musí být ochotno a
schopno alespoň částečně spolupracovat při rehabilitaci. Rodiče musí s operací souhlasit a být
dostatečně poučeni a mít realistické představy o možnostech svého dítěte a přínosu kochleárního
implantátu, zároveň musí být ochotni spolupracovat při následné dlouhodobé rehabilitační péči.
Sleduje se i celkový zdravotní stav dítěte, případná přítomnost dalšího postižení (dítě musí být
schopné podstoupit operaci v celkové anestezii, v současné době operujeme i děti s kombinovaným
postižením, např. hluchoslepé, s dětskou mozkovou obrnou, autismem, mentální retardací apod.).
Kochleární implantát je elektronické zařízení, které nahrazuje funkci poškozeného vnitřního ucha.
Na rozdíl od sluchadel, která zvuky zesilují, kochleární implantáty dělají práci poškozených částí
vnitřního ucha (hlemýždě), aby dodaly zvukové signály do mozku.

Kochleární implantát
•Cochlear
•Med-El
•Advanced Bionics
Jak KI funguje? http://www.audionika.cz/medel/stranka/videa-k-shlednuti
1. video   Jak funguje KI systém SYNCHRONY
2. video z nastavování dítěte s KI MED-EL ve Zlíně

Kochleární implantát - proces
•6 měsíců celodenně sluchadla
•2 – 3x „kolečko“ v Centru kochleárních implantací dětí CKID
•Kolečko = foniatr, psycholog, logoped
•Předoperační vyšetření - CT nebo MR
•(Genetika)
•Operace
•Následná hospitalizace 4 – 7 dní
•Možné komplikace

Důsledky vady sluchu
•Opožděný vývoj mluvené řeči
•Výslovnost
•Kognitivní opoždění
•Sociální opoždění
•Funkční analfabetismus (pokud se používají nevhodné metody výuky)

https://www.youtube.com/watch?v=f1eE1rrmyw0
Důsledky vady sluchu
3. video

•Velmi závažné pro děti, které z nějakého důvodu nemají dobrou kompenzaci !!!
•
•Mimořádně obtížná je tato situace (dítě bez dobré kompenzace) pro slyšící rodiče
•
•Právo Neslyšících rodičů rozhodovat o svém dítěti
Důsledky vady sluchu

Komunikace
„Slepota odděluje od věcí, hluchota od lidí“ – Helen Kellerová
•Verbální komunikace
•Neverbální komunikace
•
•Mluvená řeč má verbální i neverbální složku
•Neverbální komunikace – znakový jazyk, mluvená řeč podporovaná znaky, obrázkové systémy,
      fotografie, znaky na tělo
                                                                Kam patří odezírání?

DIVIZE MEMBRÁNOVÝCH PROCESŮ
Hezký den v Praze!
141219_tamtam_ppt_0410_a