Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením = SURDOPEDIE Iva Jungwirthová Raná péče Čechy 10. Může být člověk neslyšící z důvodů opakovaných zánětů středouší? NE!!! Maximálně 60 – 80 dB, funguje kostní vedení. Výsledek obrázku pro lidské ucho obrázek 12. Do audiogramu zakreslete ztrátu vpravo 30 – 45 – 45 – 60 DB, vlevo 65 – 80 -100 – 100 dB 13. teré z uší z přechozího audiogramu slyší lépe? 14. Slyší některé z uší bez sluchadel šepot? 15. Slyší některé z uší běžnou mluvenou řeč? 2. U kterého z předchozích typů vad sluchu jen velmi těžko pomůže kompenzace sluchadlem nebo kochleárním implantátem? 1.U kterého z těchto typů vad sluchu nemůže nikdy dojít k zlepšení sluchu? 2. •Převodní •Percepční – sensoneurální •Smíšená/kombinovaná •Centrální U centrální vady Výsledek obrázku pro lidské ucho obrázek 4. Může být člověk neslyšící z důvodů opakovaných zánětů středouší? NE!!! 7. Jaký typ cytostatika používaného pro léčbu některých nádorových onemocnění poškozuje sluch? CISPLATINA 8. Jednostranná vada sluchu závažně ztěžuje nebo znemožňuje: kvalitní poslech hudby, směrové slyšení, učení cizím jazykům, vzdělávání v běžné škole, bezděčné slyšení, porozumění řeči v hluku, orientaci sluchem v prostoru 9. U dědičných vad sluchu je běžnější, že A/ má vadu sluchu více generací B/ vada sluchu se objeví pouze v jedné generaci • Objektivní – výsledek nezávisí na našem pozorování a na spolupráci pacienta •Subjektivní - výsledek závisí na našem pozorování a na spolupráci pacienta • •ALE objektivní nerovná se validnější!!! BERA (NN BERA, CERA) – od narození Subjektivní tónová audiometrie – od cca 2 – 3 let Slovní audiometrie /dětský percepční test – od cca 2 let ERA-SSEP– od narození Sluchové zkoušky, reaktometr – od cca 3 měsíců Audiometrie ve volném poli – od cca 3 měsíců Pozorování, videozáznam – od narození VRA (podmíněná reakce na zvuk) – od cca 6 měsíců 13. Objektivní a subjektivní metody vyšetření sluchu •Kompenzační pomůcky •Význam sluchu, důsledky sluchových vad •Malé dítě s postižením sluchu v 21. století •Raná péče Sluchadla závěsná Sluchadlo kostní BAHA (převodní vady) • Kochleární implantát Kompenzace sluchu Sluchadla •Phonak •Widex •Resound •Siemens •. Co je to sluchadlo ??? Sluchadlo je elektronická pomůcka, která se nejčastěji nosí za uchem nebo v uchu. Jeho základní části, zjednodušeně řečeno, tvoří mikrofon, reproduktor a mikročip se zesilovačem zvuku napájené malou baterií. Sluchadlo funguje tak, že zachycuje zvuk, zesiluje ho a posílá ho do zvukovodu, skrz střední ucho do vnitřního ucha, kde se nacházejí sluchové nervy. • Sluchadla •Zesílení = velikost baterie = velikost sluchadla •„Model“ = závěsné, mikro, zvukovodové, kanálové,… •Počet kanálů = přesnější nastavení vzhledem k audiogramu, omezení zpětné vazby = cena •Počet programů = do hluku, do ticha, pro poslech hudby,…= cena •Počet a typ mikrofonů = směrový, všesměrový, směrově adaptibilní = cena •Bezdrátový poslech, propojení sluchadel,… = cena •Barva krytu, tvarovky, typ hadičky, bateriový zámek, signalizace stavu baterie, •Voděodolné varianty • • Závěsná sluchadla •Oboustranně! •Digitální! •Čím dražší, tím lepší? •Celodenně! •Kontrolovat! •Stetoklip! •Tvarovka -pískání! •Baterie! •Upevnění! • Digital Hearing Aid : Stock Photo Cute baby boy with hearing aid : Stock Photo A woman wearing a hearing aid : Stock Photo Doctor showing hearing aid : Stock Photo BAHA Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture Výsledek obrázku pro BAHA hearing aid for children picture SouvisejÃcà obrázek SouvisejÃcà obrázek Pro kompenzaci převodních vad sluchu – obchází vnější a střední ucho Kriteria Kochleární implantát Jaké podmínky musí dítě splňovat, aby mohlo dostat kochleární implantát? Kandidát kochleární implantace musí splňovat audiologická, logopedická a psychologická kritéria. Jeho sluchová ztráta musí být natolik velká, že ke kompenzaci vady nepostačuje použití ani nejvýkonnějších sluchadel. Dítě musí mít předpoklady k rozvoji mluvené řeči a musí být ochotno a schopno alespoň částečně spolupracovat při rehabilitaci. Rodiče musí s operací souhlasit a být dostatečně poučeni a mít realistické představy o možnostech svého dítěte a přínosu kochleárního implantátu, zároveň musí být ochotni spolupracovat při následné dlouhodobé rehabilitační péči. Sleduje se i celkový zdravotní stav dítěte, případná přítomnost dalšího postižení (dítě musí být schopné podstoupit operaci v celkové anestezii, v současné době operujeme i děti s kombinovaným postižením, např. hluchoslepé, s dětskou mozkovou obrnou, autismem, mentální retardací apod.). Kochleární implantát je elektronické zařízení, které nahrazuje funkci poškozeného vnitřního ucha. Na rozdíl od sluchadel, která zvuky zesilují, kochleární implantáty dělají práci poškozených částí vnitřního ucha (hlemýždě), aby dodaly zvukové signály do mozku. Kochleární implantát •Cochlear •Med-El •Advanced Bionics Jak KI funguje? http://www.audionika.cz/medel/stranka/videa-k-shlednuti 1. video Jak funguje KI systém SYNCHRONY 2. video z nastavování dítěte s KI MED-EL ve Zlíně Kochleární implantát - proces •6 měsíců celodenně sluchadla •2 – 3x „kolečko“ v Centru kochleárních implantací dětí CKID •Kolečko = foniatr, psycholog, logoped •Předoperační vyšetření - CT nebo MR •(Genetika) •Operace •Následná hospitalizace 4 – 7 dní •Možné komplikace Důsledky vady sluchu •Opožděný vývoj mluvené řeči •Výslovnost •Kognitivní opoždění •Sociální opoždění •Funkční analfabetismus (pokud se používají nevhodné metody výuky) https://www.youtube.com/watch?v=f1eE1rrmyw0 Důsledky vady sluchu 3. video •Velmi závažné pro děti, které z nějakého důvodu nemají dobrou kompenzaci !!! • •Mimořádně obtížná je tato situace (dítě bez dobré kompenzace) pro slyšící rodiče • •Právo Neslyšících rodičů rozhodovat o svém dítěti Důsledky vady sluchu Komunikace „Slepota odděluje od věcí, hluchota od lidí“ – Helen Kellerová •Verbální komunikace •Neverbální komunikace • •Mluvená řeč má verbální i neverbální složku •Neverbální komunikace – znakový jazyk, mluvená řeč podporovaná znaky, obrázkové systémy, fotografie, znaky na tělo Kam patří odezírání? DIVIZE MEMBRÁNOVÝCH PROCESŮ Hezký den v Praze! 141219_tamtam_ppt_0410_a