Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením = SURDOPEDIE Iva Jungwirthová Raná péče Čechy •Terminologické vymezení oboru •Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií •Etiologie •Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky •Význam sluchu, důsledky sluchových vad Vymezení oboru - wikipedie Surdopedie je speciálně pedagogická disciplína zabývající se výchovou, vzděláváním, rozvojem jedince se sluchovým postižením a snahou o jeho plné začlenění (sociální, pracovní) do společnosti. Název je odvozen z latinského slova surdus = hluchý a řeckého paideia = výchova. Tomuto názvu se v minulosti bránil již prof. Miloš Sovák, v současnosti upozorňuje na jeho nesprávnost doc. Ing. Jaroslav Hrubý, CSc. Slovo surdus se totiž dá přeložit nejen jako hluchý, ale také jako hloupý. Surdopedie se stala samostatnou disciplínou teprve roku 1983, kdy se oddělila od logopedie. S kým spolupracuje surdopedie? . S kým spolupracuje surdopedie? •Diagnostika •Kompenzace •Rehabilitace S kým spolupracuje surdopedie? Nutná je spolupráce s řadou dalších oborů: Foniatrie Psychologie Pedagogika Logopedie ORL Technické obory Zažitým problémem je špatná terminologie nejen v laické společnosti, ale i mezi samotnými odborníky. Definice zvuku - wikipedie Zvuk je mechanické vlnění v látkovém prostředí, které je schopno vyvolat sluchový vjem. Frekvence tohoto vlnění, které je člověk schopen vnímat, jsou značně individuální a leží v intervalu přibližně 16 Hz až 20 000 Hz. Mechanické vlnění mimo tento frekvenční rozsah sluchový vjem nevyvolává, přesto se někdy také označuje jako zvuk. Frekvenci nižší než 16 Hz má infrazvuk, slyší jej např. sloni. Frekvenci vyšší než 20 kHz má ultrazvuk, který mohou vnímat např. psi, delfíni či netopýři. Děje, které jsou spojeny se vznikem zvuku, jeho šířením a vnímáním, se nazývají akustika a stejný název má i věda, která tyto děje zkoumá. Vlastnosti zvuku • Hlasitost – decibel (dB) Frekvence – herz (Hz) https://www.youtube.com/watch?v=H-iCZElJ8m0 https://www.widex.cz/cs-cz/online-hearing-test Řečový banán • • Výsledek obrázku pro speech banana image • • Výsledek obrázku pro speech banana image Co je jak hlasité? •šepot – 20 dB •tichá řeč – 40 dB •normální řeč – 60 dB •křik – 80 dB •startující letadlo – 120 dB Co je jak vysoké? •melodie a rytmus řeči 125 – 500 Hz •samohlásky 250 – 500 Hz •většina souhlásek 500 – 1000 Hz •sykavky 2 – 4 kHz Ztráta sluchu • • 0-20 dB normální sluch 20-40 dB lehká nedoslýchavost 40-60 dB střední nedoslýchavost 60-80 dB těžká nedoslýchavost 80-100 dB velmi těžká nedoslýchavost 100-120 dB zbytky sluchu Audiogram • • Audiogram s řečovým banánem • • Věk dítěte: 23 měsíců Věk při diagnóze: 11 měsíců „Sluchový věk“: 9 měsíců Etiologie: neznámá, pravděpodobně genetická Stupeň/typ vady: percepční, těžká Kompenzace: Sluchadla Widex Flash, kategorie A o o o o x x x x Jak souvisí ztráta sluchu s řečovým banánem? Audiogram Princíp všetkých metód vyšetrenia sluchu je v Audiogram x x x x x x x x x [USEMAP] Ztráta dle Fowlera: 92.8 % (audio) 99.6 % (SSEP) Ztráta dle Fowlera: 99.8 % (audio) 100 % (SSEP) Ztráta dle WHO: 80 dB (audio) 86.6 dB (SSEP) x x X x [USEMAP] Ztráta dle Fowlera: vpravo 99.8 % vlevo 99.7 % Ztráta dle WHO: 96.6 dB Ucho • • Výsledek obrázku pro lidské ucho obrázek Typy vad sluchu Z hlediska místa poškození: •Převodní (někdy ji lze zmenšit) •Percepční – sensoneurální (nemůže dojít ke zlepšení sluchu) •Smíšená/kombinovaná •Centrální •Oboustranná/jednostranná/asymetrická Typy vad sluchu Z hlediska doby vzniku: •vrozené •získané •prelingválně •postlingválně •dědičné Ucho • • Výsledek obrázku pro lidské ucho obrázek Typy vad sluchu •Převodní (někdy ji lze zmenšit) •Percepční – sensoneurální (nemůže dojít ke zlepšení sluchu) •Smíšená •Centrální Etiologie sluchových vad Etiologie sluchových vad •Genetické vady •Toxické látky v těhotenství nebo po porodu •Infekce matky v těhotenství (toxoplasmosa, cytomegalovirus, spalničky, herpes) •Infekce, která může poškodit mozek po porodu (meningitida nebo spalničky) •Nádorová onemocnění •Úrazy • Děti/dospělí • DIVIZE MEMBRÁNOVÝCH PROCESŮ Hezký den v Praze! 141219_tamtam_ppt_0410_a