Pracovní list Poslední Vladimír Holan Poslední list se třese na platanu, neboť on dobře ví, že co je bez chvění, není pevné. Třesu se, Bože můj, neboť tuším, že brzy umřu a pevný měl bych být. Z každého stromu spadne i ten nejposlednější list, neboť on není bez důvěry k zemi. Z každého člověka spadne i ta poslední přetvářka, neboť prkno v marnici je docela prosté. List nemusí tě, Bože, prosit o nic, dal jsi mu růst a on to nepokazil. Ale já… Odpověz na otázky: 1. Jaké autorovy myšlenky nalezneš v básni? 2. Jaký charakter má báseň? 3. Co jsi pociťoval/a, když jsi četl/a báseň? 4. Ke komu se obrací lyrický subjekt? A proč? 5. Obracel/a jsi se někdy k bohu? A za jaké situace to bylo? 6. O co asi chce lyrický subjekt prosit Boha? 7. Najdeš v básni nějaké poučení pro život člověka? Která z tvrzení jsou pravdivá? Napiš za každou větu ano či ne. A. Strom jsou „čistší“ než člověk. B. Člověk se nemusí bát smrti, protože žil poctivě. C. Člověk se obrací k Bohu v krizové situaci. D. Člověk ve svém konání nemyslí na budoucnost. E. Před smrtí zpytuje člověk své svědomí, ale strom nemusí. F. Člověk se bojí smrti, protože má černé svědomí. HUDBA (https://hudba.proglas.cz) PROGLAS (HTTPS://WWW.PROGLAS.CZ) SLOVO (HTTPS://SLOVO.PROGLAS.CZ) JUNIOR (HTTPS://JUNIOR.PROGLAS.CZ) ZPRÁVY (HTTPS://ZPRAVY.PRO Úvod (/) / Folk, jazz, pop... (/noklasik/) / Folk (/noklasik/folk/) / Jiří Pavlica: Chvění (recenze CD) Jiří Pavlica: Chvění (recenze CD) (/res/archive/019/028651_05_115150.jpg?seek=1480420155) 9. února 2008 Folk (https://hudba.proglas.cz/noklasik/folk/), Recenze (https://hudba.proglas.cz/noklasik /recenze/), World music (https://hudba.proglas.cz/noklasik/world-music/) Autor: Milan Tesař (https://www.proglas.cz/o-nas-a-s-nami/kdo-je-kdo/ostatni/tesar-milan/) Chvění je rozsáhlá kompozice Jiřího Pavlici. Vedle Hradišťanu ve skladbě účinkuje Filharmonie Brno jako rovnocenný partner a soubory Jumping Drums a AltaiKai jako důležití hosté. Záznam z brněnského Janáčkova divadla vyšel na CD, obohacený rozsáhlým bookletem ve tvaru knihy. Přečtěte si recenzi pozoruhodného díla, jež obsahuje i písně, které znáte z naší hitaprády Kolem se toč (Poslední list, Moje vina, Počíná sě Dalimilova kronika česká). Chcete-li, napište svůj názor na Chvění a na tvorbu Jiřího Pavlici do diskuse pod článkem. (/res/archive/019/028651.jpg?seek=1197579967)„V arabštině neexistuje pojem dialog. Slovo, které se zde obvykle používá, znamená spíš vyjednávání,“ vysvětloval nedávno Tomáš Halík. Jiří Pavlica sice zatím – pokud vím – s arabskými hudebníky nespolupracoval, avšak nejrozličnější dialogy jsou jedním ze smyslů jeho muzikantského a autorského přístupu. Vzpomeňme na albové rozhovory s Emilem Viklickým a Zuzanou Lapčíkovou, s Vlastou Redlem a AG Flekem, s japonským muzikantem Yas-kazem, s Jihoafričanem Dizu Plaatjiesem nebo s polskou skupinou Muzykanci. Z momentů dosud nezaznamenaných na hudební nosič připomenu například společná vystoupení s Bengálcem Mohsinem Mortabou nebo se sámijským pěvcem Wimme Saarim na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou. Podíváme-li se na seznam účinkujících na novém koncertním albu Hradišťanu, je nám ihned jasné, že zde půjde o pokračování v této usilovné – a většinou zdárné – snaze navazovat dialogy s muzikanty různých žánrů a z různých kultur. Vždyť na načrtnutí čtyřúhelníku Hradišťan – Filharmonie Brno – bubenická skupina Jumping Drums – skupina hrdelních zpěváků z Altaje Altai Kai by si u nás mnoho tvůrců netrouflo. Jiří Pavlica však nezůstal u pouhého spojení. Jde spíše o propojení, hledání styčných prků i těžení z rozdílů. Ukolébání posluchače důvěrně známým zvukem a následné překvapení, když se z tichého a monotónního rozhovoru stane konstruktivní hádka. Dialog je pro Pavlicu nejen formou, nýbrž i obsahem díla. Chvění je suita dialogů, sled, jehož součásti – jakési (https://www.proglas.cz/o- nas-a-s-nami/kdo-je- kdo/moderatori/baur- dusan/) Moderuje: Dušan Baur (https://www.proglas.cz /o-nas-a-s-nami/kdo-je- kdo/moderatori/baur- dusan/) Písničky k usínání (https://www.proglas.cz/program /detail-poradu/2018-04-22-22-20-00/) Svátek má: sv. Leonides (https://www.proglas.cz/svatek/) MENU O N L I N E CS Jiří Pavlica: Chvění (recenze CD) - Radio Proglas https://hudba.proglas.cz/noklasik/folk/jiri-pavlica-chveni-recenze-cd/ 1 z 3 22.4.2018 22:34 Zpět Nahoru Tisk kapitoly či věty – mají názvy Dialog básnický, Dialog s minulostí, Dialog etnický a Dialog s nadějí. A protože suita musí držet pohromadě, celé album začíná instrumentálním preludiem a končí Postludiem, ve kterém se zopakují základní motivy celého díla. Citoval-li jsem v úvodu Tomáše Halíka, nebylo to náhodou. Podobně jako on si zvolil za název své úspěšné knihy Co je bez chvění, není pevné, pracuje i Jiří Pavlica s totožným úryvkem z básně Vladimíra Holana (Poslední list), na který naváže verši svého oblíbeného Skácela. V krátkém úryvku, složeným z děl dvou velkých básníků, najdeme vše podstatné: úctu k Bohu, sebezpytování, otázky po smyslu života, ale i krásu českého jazyka… S tím vším Hradišťan na Chvění pracuje a od těchto jistot dělá úkroky stranou. Může to být úkrok do minulosti, když Pavlica zhudební staroslověnskou Obranu Konstantinovu nebo začátek takzvané Dalimilovy kroniky. A může jít o úkrok geografický, když se důvěrně známé a laskavé tóny Hradišťanu prolnou s exotickým alikvotním zpěvem altajské kapely. Zatímco Altajci však do hry vstupují pouze v několika momentech, po celou téměř hodinu je Hradišťanu plnohodnotným partnerem Filharmonie Brno. Pavlicovi nešlo o to, napsat „něco velkého“ pro klasický orchestr. Z alba, natočeného živě v Brně v Janáčkově divadle, sice nevytušíme vtipné momenty, kdy si muzikanti s Hradišťanu se svými „klasickými“ kolegy vyměňovali role, avšak orchestr zde má několik stěžejních rolí: posouvá děj, ujímá se iniciativy při gradacích, navozuje dramatickou atmosféru, kde je jí třeba, a v neposlední řadě navozuje ono potřebné zdání kontinuity s minulostí a s krásným uměním, na kterém Chvění stojí. Poslední uskupení, Jumping Drums Ivo Batouška, je spojovacím článkem mezi exotickými altajskými zpěváky a – možná až příliš uhlazeným – Hradišťanem. Chvění se na první poslech může jevit jako projekt staromódní a zahleděný do minulosti. Z omylu nás však nevyvede pouze soustředěné poslouchání, ale také listování objemným bookletem ve tvaru knížky. Reprodukce obrazů současného autora Jaroslava Šerých se totiž ke suitě dialogů hodí více než – také v bookletu uvedená – iluminace z Dalimilovy kroniky. Nevím, zda v altajštině existuje výraz pro dialog. Pavlicova suita Chvění je však opravdovým několikavrstevným dialogem a nikoli obtížným vyjednáváním mezi umělci, kteří nemají chuť se domluvit. Rok vydání: 2007 Vydavatel: Indies Scope Records Žánr: folk/folklór/world music/klasika Celkový čas: 50:52 (Článek vznikl pro časopis Folk & country (http://www.folkcountry.cz).) URČITĚ BY VÁS MOHLO ZAJÍMAT (https://www.proglas.cz/o- nas-a-s-nami/kdo-je- kdo/moderatori/baur- dusan/) Moderuje: Dušan Baur (https://www.proglas.cz /o-nas-a-s-nami/kdo-je- kdo/moderatori/baur- dusan/) Písničky k usínání (https://www.proglas.cz/program /detail-poradu/2018-04-22-22-20-00/) Svátek má: sv. Leonides (https://www.proglas.cz/svatek/) MENU O N L I N E CS WWW.PROGLAS.CZ KLUB PŘÁTEL RADIA PROGLAS (HTTP://WWW.PROGLAS.CZ /PODPORITPŘÍJMY A VÝDAJE (HTTP://WWW.PROGLAS.CZ /PODPORIT- PODPOŘTE PROGLAS (HTTP://WWW.PROGLAS.CZ /PODPORITNADAČNÍ FOND (HTTP://WWW.PROGLAS.CZ /PODPORIT- PROGLAS Jiří Pavlica: Chvění (recenze CD) - Radio Proglas https://hudba.proglas.cz/noklasik/folk/jiri-pavlica-chveni-recenze-cd/ 2 z 3 22.4.2018 22:34 RADIO PROGLAS - K větší slávě Boží | Mapa stránek (/mapa-stranek/) | RSS (/rss/) | eZpravodaj (http://www.proglas.cz/ezpravodaj/) © 2018 VIZUS (http://www.vizus.cz/) | webmaster (http://www.vizus.cz/webmaster/) | Používáme redakční systém Vizus CMS (http://www.vizus.cz/produkty/cms/) Facebook KONTAKTY Hudební redakce Barvičova 85, 602 00 Brno tel.: 543 217 241 e-mail: tesar@proglas.cz (mailto:tesar@proglas.cz) PROGLAS (HTTPS://WWW.PROGLAS.CZ) SLOVO (HTTPS://SLOVO.PROGLAS.CZ) JUNIOR (HTTPS://JUNIOR.PROGLAS.CZ) ZPRÁVY (HTTPS://ZPRAVY.PROGLA (https://www.proglas.cz/o- nas-a-s-nami/kdo-je- dusan/) Moderuje: Dušan Baur (https://www.proglas.cz /o-nas-a-s-nami/kdo-je- kdo/moderatori/baur- dusan/) Písničky k usínání (https://www.proglas.cz/program /detail-poradu/2018-04-22-22-20-00/) Svátek má: sv. Leonides (https://www.proglas.cz/svatek/) MENU O N L I N E CS Jiří Pavlica: Chvění (recenze CD) - Radio Proglas https://hudba.proglas.cz/noklasik/folk/jiri-pavlica-chveni-recenze-cd/ 3 z 3 22.4.2018 22:34 Národní divadlo, Balet Anenské náměstí 2, Praha 1 – 112 30 www.narodni-divadlo.cz TISKOVÁ ZPRÁVA CHVĚNÍ Námět, choreografie a režie: Petr Zuska Hudba: Henryk Górecki, Jiří Pavlica Scéna: Jan Dušek Kostýmy: Kateřina Štefková Světelný design: Kees Tjebbes Nastudování: Jana Přibylová, Ivan Příkaský Asistenti choreografie: Alexej Afanassiev, Tereza Podařilová, Alexandre Katsapov 1. premiéra: 2. 3. 2017 v Národním divadle 2. premiéra: 3. 3. 2017 v Národním divadle Reprízy: 5. a 23. 3., 11. a 13. 5. 2017 Poslední list se třese na platanu, neboť on dobře ví, že co je bez chvění, není pevné. List nemusí tě, Bože, prosit o nic, dal jsi mu růst a on to nepokazil. Ale co já? Národní divadlo, Balet Anenské náměstí 2, Praha 1 – 112 30 www.narodni-divadlo.cz TISKOVÁ ZPRÁVA Tímto úryvkem jedné z Holanových básní se dá do jisté míry charakterizovat nová premiéra uměleckého šéfa Petra Zusky, která bude slavnostně uvedena 2. března 2017 v Národním divadle. Pražská premiéra titulu vzniká ve spolupráci s Baletem Národního divadla v Brně, pro který Petr Zuska inscenaci v loňském roce vytvořil. Pro své dílo s příznačným názvem Chvění si vybral jak pozoruhodnou hudební předlohu, tak i téma. Na hudbu 1. věty a fragmentů z 2. a 3. věty 3. symfonie Henryka Góreckého a Chvění Jiřího Pavlici, rozehrál taneční příběh, jehož obsah je inspirován kromě tématu Góreckého symfonie také básněmi Vladimíra Holana a Jana Skácela, o které se opírá zmíněná hudba Jiřího Pavlici. Vrátil se tak k poezii samé, možná k podstatě sebe sama. „Mé nové autorské taneční divadlo s názvem Chvění nebude příběhem ani odpovědí. Spíše symbolickým obrazem, jakousi básní beze slov. Jeho název však jednoznačně odkazuje na víru v to lepší. Chvění je totiž v důsledku synonymem života. Života s velkým „Ž“, který je třeba ctít a je-li nutno, za něj i bojovat…“, řekl o své choreografii Petr Zuska v době vzniku. Zuskovo Chvění je obrazem. Symbolickým světem, který odráží témata citovaná dnes a denně – nestabilita, migrace, byrokracie, každodenní úzkost, strach. Nicméně v Chvění Zuska hledá pozitivní smysl překotného dění kolem nás, jako vedle vinny existuje i odpuštění, tak obávaný konec může znamenat i začátek. Recenzentka Marcela Benoniová dodává: „Zdá se, že tímto velkým tématem, které se týká nás všech, je Petr Zuska zcela pohlcen a do té míry ovlivněn, že ho to nejen uvolnilo v uměleckém tvůrčím procesu, ale navrací ho to „k sobě samému“, jeho originalitě, talentu i jakémusi očištění pohybového a choreografického slovníku. A tedy tak, jak se to v tvorbě stává, jistá omezení v kontextu nových událostí nechají „vyhřeznout“ tomu nejlepšímu.“ (Opera Plus, 12. 11. 2016) Helena Bartlová P.R. Baletu Národního divadla Anenské nám. 2, Praha 1 Tel: +420 224 902 527 Mobile: +420 737 205 899 E-mail: h.bartlova@narodni-divadlo.cz www.narodni-divadlo.cz