Křesťanská sociální etika Jabok 2022 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 2 7. PRÁCE 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 3 Oblasti křesťanské sociální etiky nÚroveň státní: nPolitika (GS II-4) nHospodářství (GS II-3) nPráce nRodina (GS II-1) nVzdělání, kultura, média (GS II-2) nÚroveň globální: nEkologie nMír (GS II-5,1) nSociální spravedlnost (GS II-5,2) Uprchlíci a zaměstnanost n 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 4 Solidarita českým pohledem: Co se stane, až kvůli pracovitým válečným uprchlíkům z Ukrajiny začnou Češi přicházet o práci? Odpověděl sociolog | ŽivotvČesku.cz Uprchlíci a zaměstnanost nVětšina migratnů z Ukrajiny chce pracovat. nČeský pracovní trh s nízkou nezaměstnaností o ně má zájem. Práci je připraveno dát uprchlíkům 72 procent firem, většinou dlouhodobě. nPodniky poptávají především kvalifikované pracovníky, počítají se zajištěním kurzů češtiny či překladatelů. nPodle personálních agentur se příchozí z Ukrajiny do českého pracovního trhu zapojují postupně a zatím dávají přednost manuálním pracím a brigádám. nPolitická reprezenatce jim zjednodušuje podmínky: mohou pracovat i bez pracovního povolení. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 5 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 6 Laborem exercens (1981) nEncyklika byla napsána k 90. výročí RN. Navazuje na nauku papežových předchůdců a přichází s novým, zcela zásadním a obsáhlým tématem. Jiné důrazy a jiné souvislosti. nV sociální nauce církve se všechno točí kolem práce, ona jej jejím ústředním bodem, osou i klíčem. Práce je přímo v srdci sociální otázky. nMeditace o práci, reakce na současné problémy a současný vývoj. Práce je základní a stále aktuální součástí lidského bytí. http://ecx.images-amazon.com/images/I/41eQoSkh57L._SL500_SY344_BO1,204,203,200_.jpg 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 7 Definice práce nJan Pavel II.: „Slovem práce se myslí každá činnost konaná člověkem bez ohledu na její ráz a okolnosti.“ nPráce je činnost specificky lidská. Činnost ostatních živočichů k udržení života není prací. Člověk je díky práci (kultuře) „jediný onticky tvořivý živočich, druhý pozemský tvůrce skutečnosti – malý bůh“ (Šmajs 15). nPráce je pro člověka sociokulturní potřebou, posilovanou stavy biologické libosti. nPráce má 2 stránky: nMůže vést až k sobectví a dohnat druhé ke vzpouře tím, že slibuje peníze, požitky a moc. nRozvíjí stavovský a mravní charakter, smysl pro povinnost a lásku k bližnímu Michelangelo creazione delsole e della luna sistina 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 8 Bůh Stvořitel nPráce je základní aktivita samotného Boha, zpráva o stvoření světa = první evangelium práce. Ukazuje, v čem spočívá důstojnost práce. Člověk v práci napodobuje Boha. Bůh je ten, který první pracuje. Člověk je povinen napodobovat Boha jak v práci, tak v odpočinku. Biblický pohled na práci nPráce patří k původnímu stavu člověka a předchází jeho pádu, proto není trestem ani prokletím. Stává se „lopotou a prokletím“ až v důsledku hříchu, jímž byla nabourána původní harmonie mezi člověkem a Bohem. nJežíš byl mužem práce. Učil, že je třeba pracovat, vážit si práce, ale nenechat se jí zotročit. nCírkevní otcové nepojímali práci nikdy jako „opus servile“ („otrocké dílo“), jak to bylo běžné v tehdejší kultuře, nýbrž vždy jako „opus humanum“ („lidské dílo“), a proto mají v úctě každou práci. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 9 Toomey & Co. Auctioneers | Full Details for Lot 154 Giuseppe Pranovi Jesus the Worker (Gesu Lavoratore), 1958 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 10 Spiritualita práce nÚkolem církve je také vytvoření spirituality práce. Pomoci lidem, jak se prostřednictvím práce přiblížit Bohu. nPráce jako podíl na Kristově díle. Gn je obrazem práce: stvoření v šesti dnech = Evangelium práce. Člověk je veden, aby Boha následoval jak v práci, tak v odpočinku. Nejen stvoření, ale i stálá Boží činnost, která zůstává skryta. Učit se ji vidět. Bůh je činný všude (J 5, 17: Můj Otec nepřestal pracovat). nOdpočinek: Lidská práce vyžaduje odpočinek každý sedmý den. V neděli člověk jakoby duchovně tráví to, co přes týden v následování Krista vytrpěl. nZákaz přílišné starosti o práci. Ježíš se na práci dívá s láskou: mnoho odkazů na práci v SZ i NZ. 2 Sol. 3: „Kdo nechce pracovat, ať nejí.“ – nikoli: kdo nepracuje. Kor: „Cokoliv děláte, dělejte jako pro Pána.“ 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 11 Dimenze lidské práce nLidská práce má dvě dimenze: nObjektivní: souhrn aktivit, zdrojů, prostředků a technologií, které člověku slouží při výrobě, aby tak „ovládal zemi“ (Gn). Člověk vytváří to, co potřebuje (objekty). Rozvoj od pastevectví přes zemědělství, průmysl ke službám, včetně vědeckého bádání. Objektivní smysl je časný, zůstává na této zemi, s ní pomine. Tato složka je proměnlivá – mění se v závislosti na proměnách technických, kulturních, společenských a politických podmínek. nSubjektivní: vliv, který práce vykonává na samotný subjekt – člověka. Subjektivní smysl je věčný, protože formuje lidskou duši, která přechází do věčnosti. Tato složka je stabilní – nezávisí na tom, co člověk konkrétně realizuje, ani na druhu vykonávané aktivity, nýbrž pouze na jeho důstojnosti jako lidské osoby. nPráce, nezávisle na své větší či menší objektivní hodnotě, je podstatným vyjádřením osoby, „actus personae“ (úkon osoby). Pracující člověk proto nemůže být redukován na pouhý nástroj výroby nebo prostou pracovní sílu s čistě materiální hodnotou. nSubjektivní rozměr práce musí být nadřazen objektivnímu, protože jde o člověka, jenž pracuje a dodává práci vyšší kvalitu i hodnotu. Cílem práce je vždy člověk. Práce je pro člověka a ne člověk pro práci. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 12 Vztahy mezi prací a kapitálem nPráce má bytostnou přednost před kapitálem: práce je účinnou příčinou výrobního procesu, kapitál je příčinou nástrojovou. nMezi prací a kapitálem existuje vzájemná komplementarita: kapitál nemůže být bez práce ani práce bez kapitálu. Výsledku je dosaženo vždy jejich součinností. nV informační společnosti se zvyšuje význam „lidského kapitálu“: znalosti pracovníků, jejich tvořivost, schopnost vytvářet vztahy a pracovat v týmu, vyrovnávat se s novými situacemi. nV liberalismu i v marxismu je pohled na práci materialistický. Člověk je v nich vždy nástrojem, výsledkem výrobních vztahů. Podle marxismu je výroba prioritní, ostatní je nadstavba. Podle liberalismu je člověk a jeho práce jednou z mnoha součástí mechanismu trhu. V Česku pracuje rekordní počet vězňů. Jejich průměrný výdělek je ale nedostačující | E15.cz nLeden 2021: 49 %, tedy 6543 osob. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 13 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 14 Práva pracujících nVycházejí z principu lidské důstojnosti. Podle LE 15 – 20 jde o práva na: nspravedlivou odměnu za práci nodpočinek (sedmý den – Gn 2,2) npřiměřené pracovní podmínky, aby vykonávání práce nepoškozovalo tělesné zdraví ani morálku nochranu vlastní osobnosti na pracovišti, aby netrpělo újmu ničí svědomí nebo lidská důstojnost ndávky v nezaměstnanosti ndůchod a pojištění pro dobu stáří, nemoci a nehod spjatých s výkonem práce nsociální podporu v mateřství nspolčování a sdružování nstávku nkolektivní vyjednávání prostřednictvím odborů 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 15 Volný čas n„Čas, v němž jedinec svobodně, na základě svých zájmů, nálad a pocitů, volí svou činnost. Jedná se o tu část mimopracovního, mimoškolního času, který zbude po zabezpečení individuálních a rodinných, existenčních a biologických potřeb“ (P. Sak). nPrůměrné množství volného času člověka vzrostlo v Evropě v posledních dvou stoletích na dvojnásobek. Tento jev způsobují zejména dva faktory: nzvyšování průměrného věku lidského života nzkracování doby, kterou člověk věnuje práci. nV současné době má česká mládež v průměru asi 6 hodin volného času denně, pokud počítáme jak pracovní dny, tak také dobu víkendů a prázdnin či dovolených. nVolný čas by měl člověk využít ke svému osobnímu rozvoji, zvláště v těch oblastech, v nichž není podněcován svou prací (spiritualita, lidské vztahy, cestování, kultura, sport apod.) nDobrovolnictví: využití části volného pro službu bližním, nevýdělečnou sociální aktivitu; církev vyzývá k dobrovolné službě v rámci církevních institucí – to však musí mít zdravou míru, aby zůstal prostor i pro další způsoby využití volného času. Práce a pandemie nJak změnila pandemie pracovní trh? nOmezení pracovních možností, snižování úvazků, zvýšení nezaměstnanosti nPráce z domova (home-office), komunikace on-line, snížení pracovních cest. nZvýšené ohrožení osob s nestabilními úvazky (OSVČ, DPP? DPČ, práce na černo) nDalší…? 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 16 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 17 Globalizace ve světě práce nVýrobní prostředky jsou umístěny v jiných oblastech než tam, kde dochází ke strategickým rozhodnutím, a daleko od spotřebitelských trhů. To vede vlastníka ke lhostejnosti vůči sociálním následkům svých rozhodnutí. nFragmentarizace výrobního cyklu vede k proměně ve struktuře práce, což ovlivňuje způsob života jednotlivců, jejich kulturu a hodnoty. nPřesun pracovních sil z průmyslu do oblasti služeb vede k vytváření nových forem práce (částečné úvazky, práce na dobu určitou, práce doma u počítače apod.), které nelze klasifikovat ani jako klasické zaměstnání ani jako nezávislou činnost. To vyvolává nejistotu a nestabilitu. nV nových podmínkách je třeba nRespektovat lidská práva a lidskou důstojnost nKlást důraz na subjektivní dimenzi lidské práce nUsilovat o solidární rozvoj v globálním měřítku, čelit sociálním a ekonomickým nerovnostem nVytvářet humanismus práce na planetární úrovni. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 18 Přímý a nepřímý zaměstnavatel nV encyklice LE se zavádí nový pojem přímého a nepřímého zaměstnavatele. Rozlišování mezi nimi je důležité vzhledem na organizaci práci a na možnost vytvoření spravedlivých nebo nespravedlivých vztahů. npřímý zaměstnavatel: je ten, kterému jsme tak zvyklí říkat. Instituce, právnická nebo fyzická osoba. Podepsaná na druhé straně pracovní smlouvy. nnepřímý zaměstnavatel: je to mnoho různých činitelů, především stát, kteří kromě přímého zaměstnavatele mají určitou pravomoc nebo vliv, pokud se týče způsobu, jakým se uzavírá pracovní smlouva a utvářejí se vztahy v oblasti lidské práce. Tyto okolnosti jsou natolik důležité, že jsou rovnocenné tomu, kdo ho zaměstná. Je to jakýsi společenský aspekt práce. Jde o princip spravedlnosti. Právě stát má za povinnost provádět spravedlivou sociální politiku. nPovinnosti nepřímého zaměstnavatele: nStarat se o zaměstnanost nPlánovat nZajišťovat práci pro handicapované 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 19 Pracovní právo ČR nZákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce: upravuje pracovněprávní vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, stanovuje pravidla pro pracovní dobu, práci přesčas, pracovní pohotovost, vybírání dovolené, poskytování platu, mzdy a odměny za pracovní pohotovost, zjišťování a používání průměrného výdělku pro pracovněprávní účely apod. nZákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání: upravuje kolektivní vyjednávání mezi příslušnými odborovými organizacemi a zaměstnavateli za případné součinnosti státu, jehož cílem je uzavření kolektivní smlouvy. nZákon č. 309/2006 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. nZákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti: podpora vytváření pracovních příležitostí, zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí a osob se zdravotním postižením, zprostředkovávání zaměstnání, podpora v nezaměstnanosti atd. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 20 Problém nezaměstnanosti nSoučástí tržní ekonomiky je také trh práce. Jelikož lidská práce je tržní hodnotou, bude vždy existovat riziko nezaměstnanosti. Nezaměstnanost je nutným průvodním jevem tržní ekonomiky. nZákladní právo na práci: nLidskou práci je třeba chápat jako základní právo všech lidí v mezinárodním měřítku. Není však právně vymahatelné. nBezprostřední zaměstnání každého člověka není v možnostech státu, vedlo by to k umělé zaměstnanosti. nMezinárodní spolupráce na tomto poli. Papež dokonce žádal, aby organizace jako OSN měly větší výkonnou moc a aby věnovaly větší pozornost různým podmínkám v zemích. nZa nezaměstnaného je v ekonomické teorii považována osoba schopná pracovat, která však nemůže najít placené zaměstnání. Obecně (metodika Mezinárodní organizace práce) se za nezaměstnaného považuje osoba, která: nje starší patnácti let, naktivně hledá práci, nje připravena k nástupu do práce do 14 dnů. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 21 Negativní stránky nezaměstnanosti nEkonomická teorie považuje nezaměstnanost za nutný jev, společnost ji však vnímá jako poruchu, představující psychologický, sociální i politický problém. nPsychologické změny v nezaměstnanosti: první měsíc euforie („nic nedělám a mám peníze“); později pocit zbytečnosti („nikomu nic nepřináším, nemám žádný smysl“), tendence k drogám či sebevraždám; po třech 3 letech jsou změny trvalé. nSociální změny: uvolňování dosavadních vztahových vazeb, rozpad rodiny, postupné sociální vyloučení, bezdomovectví. nIdeální cíl: plná zaměstnanost – úroveň zaměstnanosti, při níž neexistuje nebo je zanedbatelná nedobrovolná nezaměstnanost. nReálný cíl: přirozená míra nezaměstnanosti – vzniká působením tržních sil, v němž je stabilní míra inflace; stav rovnováhy na trhu práce; nelze ji dlouhodobě ovlivňovat nástroji finanční a měnové politiky. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 22 Úloha státu a občanské společnosti nPovinnosti nepřímého zaměstnavatele: nStarat se o zaměstnanost nPodporovat nezaměstnané nAktivní politika zaměstnanosti: podporovat činnost podniků tak, aby vytvářely pracovní příležitosti. nPrávo na podporu v nezaměstnanosti se odvozuje od práva člověka na život. Nezaměstnanost je vždy zlo, ve větší míře je to společenská pohroma. nÚloha odborů a úřadů práce: kontakt se zaměstnavateli, aby byli připraveni na větší propouštění (rekvalifikační programy). Pomoc zaměstnavatelům k účelné organizaci práce na pracovišti. nHlavní úloha připadá státu s orgány ministerstev a sítí profesionálů. nDůležitá je také spontánní iniciativa jednotlivců. Často řešením své nezaměstnanosti najdu práci pro sebe i pro druhé. Úřady práce nabádají k samostatnému podnikání. Státní podpora pro nové podnikatele. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 23 Handicapovaní, imigranti nOsoby s handicapem mají právo na práci. Jejich právo je posvátné a neporušitelné. Práce jen pro zdravé = závažná forma diskriminace. Je věcí nepřímého zaměstnavatele, aby se podporovalo přiměřené zařazení těchto lidí. Člověk s handicapem by se neměl cítit odstrčený. nVždy existovalo stěhování do cizí země za prací. Člověk má na to v zásadě právo. Dnes se tomu bohaté společnosti brání. Snaha ujímat se lidí politicky pronásledovaných, ne z hospodářských důvodů. Obrovské ilegální přistěhovalectví do vyspělých zemí. Tou je i Česká republika. nNemravnost nelegálního zaměstnávání nHranice legality: legální zaměstnanci mají právo na všechno zabezpečení stejně jako občané státu. nPro zaměstnavatele je výhodnější mít nelegální zaměstnance. Stojí asi jednu třetinu. nAle platí o nich to, co řekl Lev XIII. o dělnících na konci 19. st. Nelegální zaměstnávání je veliká nemravnost: okrádá všechny fondy – nepřispívá na společné věci, i když by bylo poctivé přispívat. Problém je úraz či nemoc. n 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 24 Rodina, ženy, děti nJe třeba vytvářet takové pracovní podmínky, které by nenarušovaly rodinný život: práce v blízkosti domova, dostatek volného času, možnost kratšího úvazku, dostatečná mzda pro materiální zajištění rodiny apod. nŽeny by měly mít stejné právo na práci jako muži, včetně výše odměňování. nDětská práce je nemorální, odsuzuje ji již Lev XIII. (RN 33): „U dětí se musí dbát na to, aby nepracovaly v továrně dříve, než se věkem dostatečně upevní jejich tělo a rozvinou duševní schopnosti. Neboť předčasná práce hubí mladé síly, probouzející se v dětství jako mladé osení, a veškerý vývoj v dětských letech tak přichází nazmar.“ Dětská práce nDětská práce je pracovní činnost vykonávána dítětem, která negativně ovlivňuje jeho zdraví a duševní rozvoj a znemožňuje mu dosáhnout vzdělání. V roce 2004 bylo na světě podle údajů Mezinárodní organizace práce (ILO) 218 milionů pracujících dětí.[1] Tato statistika však započítává jen ty děti, které za svou práci dostávají - i když minimálně - zaplaceno. Několikanásobně více dětí však pracuje v domácnosti či na polích zdarma, do školy však také chodit nemohou. Dětskou práci omezují dvě hlavní konvence ILO, ale ne všechny státy se k nim připojily. Protože většina velkých firem dnes vyrábí v rozvojových zemích, je třeba si uvědomit, že děti se podílely na výrobě velké části produktů v evropských obchodech. nÚmluva o nejnižším věku pro vstup do zaměstnání byla přijata ILO v roce 1973. Stanovuje nejnižší věk pro vstup do zaměstnání na 15 let a na 18 let v případě práce ohrožující zdraví či morálku. K září 2008 byla ratifikována 150 státy. nÚmluva o zákazu a opatření k odstranění nejhorších forem dětské práce byla přijata ILO v roce 1999. K září 2008 byla ratifikována 169 státy nÚmluva o právech dítěte, která mimo jiné obsahuje právo na vzdělání, byla přijata Organizace spojených národů OSN v roce 1989. K lednu 2003 byla ratifikována 189 členskými státy OSN a čtyřmi státy mimo OSN. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 25 ŘEŠENÍ nEliminace práce dětí úzce souvisí se zajištěním bezplatného přístupu ke kvalitnímu vzdělání pro všechny. Vzdělání je klíčem ke snížení chudoby a základním předpokladem pro zlepšení životní úrovně. Vzdělání podporuje udržitelný rozvoj, budování demokratické společnosti a zlepšování zdravotního stavu populace. nZvláště vzdělání dívek, respektive žen se následně výrazně odráží ve zlepšení zdravotního stavu rodin, uplatnění plánovaného rodičovství a ve zvýšeném úsilí o zajištění vzdělání pro další generaci dětí. nOmezení nabídky levné práce dětí umožňuje jejich rodičům žádat za svou práci vyšší mzdu. Tímto způsobem lze zásadně zlepšit zejména situaci žen na pracovním trhu. nNestačí ovšem pouze budovat školy a podporovat kvalitu vzdělání, důležité je také zaujmout aktivní postoj a podpořit zavedení všeobecné docházky dětí do škol. Odpovědnost by v tomto směru měly převzít zejména vlády jednotlivých států včetně České republiky, která se ve své koncepci zahraniční politiky (2003-2006) zavázala k prosazování efektivního a transparentního naplňování rozvojových cílů Deklarace tisíciletí. Tato deklarace obsahuje i cíl týkající se zajištění základního vzdělání pro všechny. n 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 26 Klíčová slova nPráce nEvangelium práce nSpiritualita práce nDimenze lidské práce nKapitál nVolný čas nPráva pracujících nPřímý a nepřímý zaměstnavatel nNezaměstnanost nDětská práce 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 27 K hlubšímu pochopení tématu… nV knize Kapitál od Reinharda Marxe (Academia, Praha, 2013) si prostudujte kap. VI.: Nově rozdat karty; práce, vzdělání, rodina. nUkažte, jakými cestami mohou křesťanské církve přispět ke zlepšení situace na trhu práce. 7 Křesťanská sociální etika. M.Martinek. Jabok 2022 28