Jabok 2022 Křesťanská sociální etika 8. HOSPODÁŘSTVÍ 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 2 Oblasti křesťanské sociální etiky nÚroveň státní: nPolitika (GS II-4) nHospodářství (GS II-3) nPráce nRodina (GS II-1) nVzdělání, kultura, média (GS II-2) nÚroveň globální: nEkologie nMír (GS II-5,1) nSociální spravedlnost (GS II-5,2) 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 3 https://www.avvenire.it/c/2022/PublishingImages/14c6953752af4580a6b4b3b3c0b82951/papacroce266.jpg?w idth=620 nOd invaze na Ukrajinu, od začátku této kruté a nesmyslné války, která jako každá válka znamená porážku pro nás všechny, uplynul více než měsíc. Je třeba zavrhnout válku, místo smrti, kde otcové a matky pohřbívají své děti, kde muži zabíjejí své bratry, aniž by je viděli, kde rozhodují mocní a umírají chudí. nVálka nemůže být něco nevyhnutelného: nesmíme si na ni zvykat! Místo toho musíme dnešní rozhořčení proměnit v zítřejší závazek. Protože pokud z toho vyjdeme jako dřív, budeme všichni nějakým způsobem vinni. Tváří v tvář nebezpečí sebezničení nechť lidstvo pochopí, že nastal čas vymýtit válku, vymazat ji z lidských dějin dříve, než ona z nich vymaže člověka. n 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 4 Prosím všechny politické představitele, aby se nad tím zamysleli a zavázali se k tomu! Proto znovu vyzývám: dost, přestaňte, odložte zbraně, pracujme vážně na míru! Modleme se znovu, bez únavy, ke Královně míru, které jsme zasvětili lidstvo, zejména Rusko a Ukrajinu, Modleme se společně! n n n 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 5 GALERIE: Ukrajina obrazem: Videa s následky ruské invaze i falešné záběry z jiných válek začínají plnit sociální sítě | FOTO 3 | Reflex.cz Válečné škody na Ukrajině 565 miliard USD (= 12,7 bil. Kč) (HDP ČR: 5,5 bil. Kč) Ekonomické důsledky války na Ukrajině nGlobální změny: nVýdaje na zbrojení, pomoc uprchlíkům nSankce uvalené na Rusko nDůsledky: nZpomalení ekonomického růstu nInflace nPokles životní úrovně nDestrukce Ukrajiny nKolaps Ruska 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 6 Ekonomické důsledky války na Ukrajině nMěl to být rok, kdy se globální ekonomika konečně vzpamatuje z pandemie. Americké, evropské i čínské prognózy signalizovaly návrat do normálu – jenže pak se v Evropě rozhořel největší válečný konflikt od roku 1945. nNebezpečí „stagflace“: kombinace nízkého či nulového hospodářského růstu s vysokou inflací, vedoucí k nárůstu nezaměstnanosti. nPro politickou scénu velmi složitá situace – nakopnutí ekonomiky a snížení inflace je prakticky nemožné provést současně. Splnění jednoho z těchto cílů znamená, že ve druhé oblasti se situace ještě více zhorší. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 7 Důsledky pro Rusko nHrubý domácí produkt (HDP) Ruska se v letošním roce propadne o 15 procent a v příštím roce se sníží o další tři procenta. Výkon ruské ekonomiky se tak vrátí o zhruba 15 let zpátky. nKromě bezprostředních ekonomických dopadů se Rusko podle IIF bude po řadu let potýkat s negativními důsledky odlivu vzdělaných Rusů a omezeného přístupu k technologiím ze Spojených států a Evropské unie, což bude brzdit technologický rozvoj země. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 8 Otázka hodnot nDůsledkem války na Ukrajině bude snížení životní úrovně nás všech. n nMír je však vyšší hodnota než materiální blahobyt. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 9 Biblické aspekty ekonomiky nSZ – dvojí postoj: npozitivní hodnocení materiálních statků, které jsou nezbytné k životu; hojnost vnímána jako Boží požehnání, chudoba jako negativní následek lenosti. nbohatství odsuzováno, pokud se s ním nesprávně nakládá – v neprospěch chudých. nNZ a tradice: ekonomická aktivita a materiální pokrok musí sloužit dobru člověka a společnosti; bohatství existuje proto, aby bylo sdíleno. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 10 Princip všeobecného určení statků nPrincip podřízenosti soukromého vlastnictví všeobecnému určení dober, a tedy všeobecné právo na jejich užívání, je „zlatým pravidlem“ sociálního jednání a „první zásadou celého společensko-mravního řádu“. Křesťanská tradice nikdy neuznávala právo na soukromé vlastnictví za absolutní či nedotknutelné a zdůrazňovala sociální funkci jakékoli formy soukromého vlastnictví. nCírkev sice hájí legitimní právo na soukromé vlastnictví, ale s nemenší jasností také učí, že každé soukromé vlastnictví je vždy zatíženo sociální hypotékou, protože dobra mají všeobecné určení, které jim dal Bůh. Proto neodpovídá Božímu plánu spravovat tento dar takovým způsobem, že z něho mají užitek jenom málokteří. (Laudato sii, 93) 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 11 nSpíš projde velbloud uchem jehly, než vejde bohatý do Božího království." (Mt 19,24) n 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 12 https://media.novinky.cz/689/466890-gallery1-gxz3c.jpg Morálka a ekonomika nEkonomika má morální dimenzi: vztah mezi morálkou a ekonomikou je nezbytný a niterný. Ekonomická aktivita a mravní jednání se vzájemně vnitřně prostupují. nSubjekt ekonomiky: každý člověk, všechny národy. nPředmět ekonomiky: vytváření a zvětšování bohatství, kvantitativně i kvalitativně. nNejdůležitější hodnota: důstojnost lidské osoby. nCíl: společné dobro. nEkonomická výkonnost a solidární rozvoj lidstva nejsou oddělené a alternativní cíle, nýbrž cíle neoddělitelné. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 13 Hnutí víry (hnutí prosperity) nVzniklo v 70. letech v USA: v možnostech člověka je mnohem víc, než co běžně využívá, a tento lidský potenciál chce Bůh naplnit tak, aby člověk ve všech směrech prosperoval. Věřící má být tedy naprosto zdravý, bohatý a všestranně úspěšný. Všechny problémy lze řešit vírou v Boží moc. nNěkteří vyznavači pak svou víru v uzdravení prokazují odmítáním lékařské péče nebo svou víru ve zbohatnutí odevzdáváním vysokých částek na náboženské účely. Toto pojetí víry však většina klasických letničních církví i charismatických směrů v tradičních církvích považuje za sporné. nCírkev Slovo života (Švédsko, registrovaná i v ČR), zakladatel Ulf Ekman, 2014 přestoupil do katolické církve. nV ČR Triumfální centrum víry, pastor Miloš Kozohorský n„Lidem, kteří přišli do sborů Hnutí víry, bylo vysvětleno, že když nemají peníze, tak je to proto, že jsou hloupí a nemají víru, jsou nemocní nebo různě svázaní, protože nemají víru, nebo mají ve svém životě nějaký skrytý hřích, nevidí výsledky svých modliteb a "přikazování", protože nemají víru a nevěří tomu, že mají stejnou autoritu a moc jako Ježíš, apod.“ 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 14 Hospodářský řád nHospodářský řád je soubor rámcových podmínek, v nichž se uskutečňuje hospodářský proces. nNa stávajícím hospodářském řádu závisí, kdo rozhoduje o výrobním plánu, technickém postupu, časovém rozvrhu výroby, pracovišti, druhu spotřebního zboží a služeb, o tom jak se s tímto zbožím bude zacházet, o cenách a rozdělování životního minima; zda je nebo není zaručena svobodná volba povolání a pracoviště a svobodná volba spotřeby. nJe možno rozlišit dvě základní formy hospodářského řádu: ntržní hospodářství ncentrálně řízené hospodářství. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 15 Liberální kapitalismus (tržní hospodářství) nSystém je postaven na mechanismu trhu, volné soutěže a obchodu. Hnací silou a podstatou všeho je zákon nabídky a poptávky. nRozhodující je růst a maximalizace zisku. Pro hodnoty solidarity není místo. nMorálka je nahrazena vírou v tržní mechanismus, který má svoji autonomii a svůj řád. nJedná se o ekonomii oproštěnou od hodnot. Systémem hodnot je individualistická a utilitaristická etika. nProblém moci (zneužití, vykořisťování…). nProblém korupce – výhodná pro všechny strany. nBrzy byl koncept v praxi měněn sociálními a politickými institucemi. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 16 nVagónka Tatra Smíchov 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 17 Ringhoffer4 František Ringhoffer (1817-1873) nRinghoffer byl nejen úspěšným podnikatelem, ale i člověkem se silným sociálním cítěním. Pro své zaměstnance založil nemocenskou pokladnu a penzijní fond (1854, 1870) v době, kdy to ještě nepřikazoval žádný zákon. Také platy byly slušné. Dělník si tu mohl vydělat až 200 korun týdně. nFrantišek ml. převzal vedení firmy a přes počáteční pokles výroby podnik dále rozvinul. V Popovicích zřídil lihovar a později pivovar. Stejně jako jeho otec dbal na sociální péči svých zaměstnanců. Zřídil dělnickou záložnu, fond pro zaopatření ve stáří, podporu pozůstalých, ochranný sbor pro první pomoc při úrazech, dělnickou knihovnu a školu pro učedníky zaměstnané u firmy. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 18 Pozice SUC k liberálnímu kapitalismu nPius XI.: „Tento způsob hospodářství není sám o sobě špatný. Zvráceným se stává až tehdy, když kapitál zapojuje námezdně pracující do svých služeb, aby veškerá hospodářská činnost probíhala jednostranně podle jeho zákona a k jeho prospěchu, bez ohledu na lidskou důstojnost pracovníka, společenský charakter hospodářství, obecné dobro a na spravedlnost obecného dobra“. (QA 101) n nJan Pavel II.: „Můžeme snad říci, že po ztroskotání komunismu je kapitalismus vítězný společenský systém a že je cílem úsilí zemí, které se pokoušejí znovu vybudovat nové hospodářství a společnost?…. Označujeme-li za ‚kapitalismus‘ hospodářský systém, který uznává základní a kladnou úlohu podniku, trhu, soukromého vlastnictví a z něho plynoucí zodpovědnosti za výrobní prostředky a úlohu svobodných tvůrčích sil člověka v oblasti hospodářství, bude odpověď zajisté kladná… Chápe-li se však pod pojmem ‚kapitalismus‘ systém, v němž není hospodářská svoboda vázána pevným právním řádem, který ji dává do služeb plné lidské svobody a který ji považuje za zvláštní dimenzi této svobody s jejím etickým a náboženským těžištěm, pak je odpověď rozhodně záporná.“ (CA 42)“ 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 19 Marxistický socialismus (centrálně řízené hospodářství) nOdmítá tržní mechanismus. nStát je vlastník, správce, jediný zaměstnavatel, rozdělovatel a plánovač (hospodářský plán). nProblém výkonu moci (despotismus, totalita, zneužívání, obohacování…). nHospodářský systém je uzavřený a sociálně neefektivní. nMorálka zde nemá místo (nadstavba). Prosazuje se utilitarismus stranický a národní. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 20 Výsledek obrázku pro socialismus Současný marxismus nČína nVietnam nLaos nSeverní Korea nKuba 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 21 Demokratický socialismus (sociální demokracie, labour party) nPřijímá liberální ekonomické teorie. Zasazuje se o systém volného trhu. Toleruje soukromé vlastnictví. nRozhodující je odstranění sociální nespravedlnosti a dosažení rovnosti (důraz na solidaritu, rovnost, svobodu, přerozdělování…). nProgresivní zdanění příjmů a majetku, sociální odvody, subvencování příjmů, příspěvky a sociální podpory. nPřecenění role státu na úkor iniciativy jednotlivce. Přednost státním zásahům. Poslední slovo státu v hospodářských otázkách. nZestátnění důležitých hospodářských odvětví (hornictví, průmysl, veřejné zásobování…). nOmezení možnosti tvorby kapitálu. Oslabení podnětů v hospodářství k větší výkonnosti. Omezený prostor podnikatelů. nVýhrady vůči náboženským snahám. nLiberální v otázkách kultury. nJe svým způsobem blízký STH, ale bližší marxistickému myšlení. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 22 Nedostatky liberálního kapitalismu a socialismu nCílem obou je materiální blahobyt – oba jsou orientovány materialisticky nOba jsou utilitaristické; utilitarismus kapitalistický je spíše individualistické povahy, utilitarismus socialistický je více orientován stranicky a národně 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 23 Konzumerismus, Ekonomie, Nakupující, Otrokyně Na Peníze Křesťanská etika a hospodářství nCírkev se neváže na žádný určitý hospodářský, politický nebo sociální systém. nCírkev posuzuje hospodářsko-politické strategie, zda jsou slučitelné s morálními hodnotami a cíli lidstva (její kompetence). nPři hledání funkčního hospodářského řádu se musí teorie spojit s praktickou znalostí. nCírkev akceptuje různé druhy hospodářského řádu. Nepředepisuje národům, pro který se mají konkrétně rozhodnout. nCírkev neschvaluje všechny řády stejnou měrou. Všechny systémy nejsou eticky stejně hodnotné. nCírkev odmítá oba protikladné extrémy. nSociálně tržní hospodářství odpovídá zásadám KSE mnohem více než jiné hospodářské řády, přesto není možné ztotožňovat sociální nauku církve se sociálně tržním hospodářstvím. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 24 Pozice SUC k trhu nSUC je pro tržní model. nSvobodný trh je společensky významná instituce, protože je schopen zaručit efektivní výsledky v produkci statků a služeb. Historie ukázala, že trh dovede nastartovat a na dlouhou dobu udržet ekonomický rozvoj. nTrh odpovídá bytí lidské osoby v jeho rozmanitosti. Je místem stálého setkávání svobodných lidí, kteří sledují své odlišné zájmy, místem předávání informací, komunikace a výměny zboží. Je to jedno z nejdemokratičtějších zařízení. nNení přirozené připravit výrobce a ty, kteří něco nabízejí, o fungující trh. Trh stimuluje nabídku nedostatkového zboží. nTrh sám však nestačí – neřídí vše, co je nezbytné – je morálně zneužitelný a nesolidární. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 25 Sociálně tržní hospodářství (STH) nTři kritéria: nEkonomická výkonnost (vyšší produktivita práce) nDůstojnost a svoboda člověka nSpolupráce a spoluodpovědnost kapitálu a práce. nRovnováha dvou pilířů: nSvobodný trh s dokonale organizovanou soutěží (opak = ohrožení předpokladů demokracie). nSolidarita, která znamená sociální korekturu tržních výsledků. Solidaritu musí garantovat stát (opak = ohrožení sociálního smíru). nSTH je dynamický proces. Hospodářská činnost potřebuje korektury a musí být pro ně otevřená. nAni svobodnému trhu ani státní kontrole se nepřisuzuje nadřazená role. Vše je podřízeno obecnému blahu lidí, společnosti a společenství národů. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 26 Předpoklady STH nSvobodný jedinec s osobní tvořivostí. nMravně vyspělý jedinec. Ctnosti nezískává teprve na trhu ve hře nabídky a poptávky. Člověka jimi musí vybavit rodina, církev, zdravá společenství a tradice. Své místo zde má náboženství a víra v Boha. nSTH je zakotveno v křesťanské etice. Jejím morálním základem je Desatero. nÚcta k soukromému vlastnictví i výrobních prostředků. Svobodné nakládání se soukromým vlastnictvím. nNabídka a poptávka jsou usměrňovány volnou soutěží. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 27 POSTOJ SNC K SOCIÁLNĚ TRŽNÍMU HOSPODÁŘSTVÍ n„Katolická sociální nauka považuje tržní hospodářství za správnou základní formu hospodářského řádu“ srov. Centesimus annus 42 n„Hlavním účelem výroby však není pouhé zvyšování počtu výrobků, zisk ani moc, ale služba člověku, celému člověku v jeho hmotných potřebách i v požadavcích jeho intelektuálního, mravního, duchovního a náboženského života; služba každému člověku i každé skupině lidí jakékoli rasy a z kterékoli části světa“ Gaudium et spes 64 n„Zkušenost nás stále poučuje o tom, že kde chybí soukromá iniciativa jednotlivce, tam politicky vládne tyranie. V takovéto společnosti stagnují mnohé obory hospodářství a nedostává se v ní velké množství spotřebních statků a služeb, na které jsou odkázány tělesné a duchovní potřeby člověka. Výroba těchto statků a zprostředkování potřebných služeb předpokládá a podněcuje píli a tvůrčí vynalézavost jednotlivců. Tam, kde naopak v hospodářském životě zcela schází hospodářská a politická aktivita státu nebo je nedostatečná, dochází rychle k nenapravitelnému zmatku. Vládne zde tvrdé vykořisťování cizí bídy těmi silnějšími, kteří se – bohužel – prosazují v každé době a jsou jen málo bržděni jakýmikoli ohledy.“ Mater et Magistra 57/58 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 28 Centesimus annus nEncyklika Jana Pavla II. Ke 100. výročí RN, 1991 nReflexe událostí roku 1989: zánik komunismu prokázal pravdivost základních principů SNC, ale nově nastupující globální kapitalismus je nutné stavět na mravních principech nPoprvé se církevní autorita staví výslovně na stranu tržní ekonomiky, odmítá tzv. třetí cestu. nZáklad: soukromé vlastnictví a univerzální určení statků 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 29 Globalizace nDlouhodobý ekonomický, kulturní a politický proces, který rozšiřuje, prohlubuje a urychluje pohyb zboží, lidí i myšlenek přes hranice států a kontinentů. nČtyři hlavní aspekty: nmezinárodní obchod, npohyb investic a kapitálu, nmigrace osob, nšíření znalostí. nKritika: Antiglobalizační hnutí se skládá z mnoha různých kritických postojů ke globalizaci, tím nejhlavnějším je ale to, že kritizuje korporátní kapitalismus, což ve stručnosti znamená, že většinu světového trhu ovládají velké korporace a malí podnikatelé nemají moc šancí se prosadit. n 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 30 Pozice SNC ke globalizaci nPředstava trvalého ekonomického růstu je neudržitelná; není ani totožná s představou lidského štěstí. nEkonomika orientovaná pouze na zisk není solidární a vede ke globální sociální exkluzi. nSkutečnost, že nadnárodní korporace (spíše než zákony států) určují pravidla ekonomické soutěže, znevýhodňuje místní podnikání. 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 31 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 32 Tomáš Sedláček: Ekonomie dobra a zla – Po stopách lidského tázání od Gilgameše po finanční krizi nZ předmluvy Václava Havla: nAutor si namísto sebejistých a sebestředných odpovědí pokorně klade základní otázky: co je ekonomie, jaký je její smysl, odkud se bere toto nové náboženství, jak ji často nazývá, jaké jsou její možnosti a omezení i její hranice, jsou-li nějaké. Proč jsme tak závislí na neustálém růstu růstu a růstu růstu růstu, kde se vzala představa pokroku a kam nás vede? To vše přece přemýšlivého člověka musí napadat, ale jen zřídka se dočkává odpovědí samotných ekonomů. nNapadá mě, co by asi dělal takový ekonom-účetní, kdyby dostal za úkol optimalizovat práci symfonického orchestru. Nejspíš by z Beethovenova koncertu vypustil všechny pauzy. Vždyť jsou k ničemu, jen zdržují a člen orchestru přece nemůže být placen za to, že nehraje. nVýpravy za hranice ekonomie a její propojování s historií, s filozofií, s psychologií či s dávnými mýty jsou nejen sympatické a osvěžující, ale pro pochopení světa dvacátého prvního století nezbytné. n n 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 33 Klíčová slova nHospodářský řád nTržní hospodářství nCentrálně řízené hospodářství nLiberální kapitalismus nMarxistický socialismus nDemokratický socialismus nSociálně tržní hospodářství nCentesimus annus nGlobalizace n 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 34 K hlubšímu pochopení tématu… nProstudujte si články 330 – 335 v Kompendiu sociální nauky církve a odpovězte na otázky: nProč církev trvá na tom, že ekonomika má morální dimenzi? nKterá cílová hodnota by měla být základním kritériem ekonomického rozhodování? nJak rozumí církev pojmu „konzumní společnost“ a proč ji hodnotí kriticky? 8 Křesťanská sociální etika. M. Martinek. Jabok 2022 35