Křesťanská sociální etika Jabok 2021 2. Vývoj katolického sociálního myšlení n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n3 Sociální otázka – 19. stol. nRůst počtu obyvatelstva: během 19. stol. asi na dvojnásobek nHospodářský liberalismus: nZavedení tržní ekonomiky ve V. Británii a USA – kolem 1800 nOsvobození rolníků: vzrůst produkce, zánik ochrany ze strany panstva – vznik venkovského proletariátu nSvoboda živností: osvobození od nátlaku cechů vedlo ke svobodné produkci, ale zároveň ke ztrátě sociální ochrany – zbídačení řemeslníků nProces industrializace – dělníci ve velkých továrnách: nnelidské pracovní podmínky (prac. doba až 78 hodin), nnízké mzdy (sotva pokrývaly životní minimum), nneexistence sociálního pojištění (postupně zaváděno – Německo 1883), nnedůstojné bydlení nz fyzicky pracujících soc. vrstev, které nevlastnily výrobní prostředky, se stává „třída“ – proletariát nDůsledky: npauperismus (masová chudoba), nmorální úpadek (opilství, promiskuita, rezignace). Cech je středověké a raně novověké řemeslnické sdružení, která hájilo práva a zájmy svých členů, dohlíželo na jakost a cenu výrobků, na výchovu učedníků a skládání mistrovských zkoušek. Plnil též funkce reprezentativní, náboženské a sociální. Cechy vznikaly ve středověkých městech hlavně během 13.-15. století, v menších městech ještě i v 16. a 17. století. Rušeny začaly být ve druhé polovině 18. století a především v 19. století, neboť bránily vytváření konkurenčního prostředí a technologickému rozvoji. Cechy nejen že potlačovaly konkurenci, ale zároveň konzervovaly technologické postupy, takže se v řemeslech jen těžko prosazovaly nové postupy. Inovace byla možná, až když modernější způsob výroby schválil celý cech. V českých zemích se nové výdobytky ve výrobě mnohdy prosazovaly s velkým zpožděním za Evropou.^[2] Protože tento složitý a zcela nekonkurenční systém začal být postupně pro mnohé členy velmi svazujícím, docházelo často, zvláště v raném novověku k porušování cechovních pravidel. Velmi běžné bylo například překračování maximálního povoleného počtu tovaryšů. Tato nepružnost a podvazování konkurenčního prostředí se nakonec staly i důvodem, proč byly nakonec cechy rušeny. Marxismus nPrvní systematická reakce na dělnickou otázku: nKomunistický manifest – 1848 nKapitál – 1867 nZákladní myšlenky: nLidské dějiny jsou dějinami třídních bojů nV kapitalismu jsou antagonistickými třídami vlastníci výrobních prostředků (vykořisťovatelé – buržoazie) a dělníci (vykořisťovaní – proletariát) nNáboženství je opium lidu, církve jsou vždy na straně vykořisťovatelů nTřídní antagonismus bude zrušen, až se dělníci stanou vlastníky výrobních prostředků, čehož dosáhnou ozbrojenou revolucí nTak vznikne beztřídní společnost – komunismus n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n4 John Stuart Mill (1806-1873) nPrincipy politické ekonomie – 1848 nLiberální ekonom s důrazem na dosažení sociální spravedlnosti: politická ekonomie měla podle něj smysl jen tehdy, pokud dokáže aktivně řešit aktuální problémy své doby. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n5 n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n6 Východiska pro postoj církve k dělnické otázce nAntimodernismus – kritická distance vůči liberalismu i socialismu (odmítání tržního kapitalismu i politické demokracie); tato pozice vycházela ze syndromu hříšného pádu: ve srovnání s dobrým katolickým středověkým řádem jsou novověký proces a omyly moderny důsledky hříšného pádu, jímž začala reformace. Tento postoj bránil církvi v konstruktivní diskusi s modernou a s raným socialismem. nNovoscholastika – odvolání na klasické přirozené právo, apel na charitu a solidaritu bohatých s chudými: princip lidské důstojnosti (člověk jako tělesně – duševně – duchovní jednota) a společného dobra (produkt nikoli hospodářské soutěže nebo revolučního boje, ale solidární spolupráce). nSociální romantismus – stavovská výstavba státu a společnosti: král a vláda, parlament složený ze zástupců lidu podle stavů (rolníci, řemesla, velkoprůmysl, obchod), překonání třídních protikladů a sociální zabezpečení na základě sociálního partnerství skupin. Problém: omezení konkurence – svobody trhu. nCharitativní praxe – rozvoj řeholních i laických společenství zaměřených na péči o nemocné, chudé a staré, na školy a výchovu, nově také na chudé dělníky. Charitní iniciativy zaměřené na dělníky nNěmecko: Adolf Kolping nKatolický kněz (1813 – 1865), od roku 1850 inicioval zakládání spolků na podporu chudých tovaryšů, putujících z města do města za prací. Spolkové domy poskytovaly ubytování, práci, vzdělání a duchovní, kulturní i sportovní programy pro volný čas. nItálie: Jan Bosco (1815 – 1888) n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n7 n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n8 Počátky katolického sociálního myšlení: Luigi Taparelli, SJ (1793 – 1862) nProfesor na papežské univerzitě Gregoriana, učil pozdějšího papeže Lva XIII. nSpravedlnost není jen kategorie morálního hodnocení individuálního chování, ale i kvalifikace společenských struktur. Nejen jednotlivec, i společnost může být spravedlivá či nespravedlivá. nVytvořil nový pojem: SOCIÁLNÍ SPRAVEDLNOST (40. léta 19. stol.) n„Společensko-politický vůdčí princip, který fakticky musí všechny lidi zrovnoprávňovat, pokud se týká práv lidstva všeobecně, právě tak jako Stvořitel obdařil každého člověka stejnou lidskou přirozeností.“ n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n9 n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n10 Robert Lamennais (1782 – 1854) nFrancie, katolický kněz nprosazoval zdravý liberalismus, obhajoval kulturní a politická práva, souhlasil s demokracií; podněcoval sociální praxi církve a blížil se raně socialistickým představám. nJeho názory odsoudil Řehoř XVI., přesto podnítily rozvoj sociálního katolicismu. Lamennais.jpg Wilhelm von Ketteler (1811-1877) nNěmecko, kněz, později biskup v Mainzu a poslanec Národního shromáždění – adventní kázání o sociální otázce 1848. nInspiroval Bismarcka k sociální reformě i Lva XIII. k první sociální encyklice. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n11 nOdmítá kolektivní socialismus, protože je bojovně ateistický, i liberální individualismus, protože jeho nemorálnost by vedla k socialismu; zastává linii sociálně-realistickou: nutnost zásahu státu ve prospěch dělníků – státní sociální politika. n Karl von Vogelsang (1818 – 1891) n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n12 nRakousko, žurnalista, šéfredaktor časopisu Katholik v Prešpurku – Bratislava. nPředstavitel sociálního romantismu, spolupráce s Kettelerem. nInspiroval sociální refomu Eduarda Teefeho v Rakousku-Uhersku, , publicisticky připravoval encykliku Rerum Novarum papeže Lva XIII. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n13 Borské teze nDokument vypracovaný 1883 na zámku v Boru u Tachova n14 sociálních myslitelů z Čech, Německa, Rakouska, Švýcarska a Vatikánu. nPožaduje zákonnou úpravu pracovní smlouvy, spravedlivou mzdu, zřízení dělnických komor pro hájení zájmů dělníků. Výsledek obrázku pro Bor u Tachova Borské teze nV roce 1882 byl tehdejší majitel zámku kníže Karel z Löwensteinu jmenován generálním sekretářem německého (i rakouského) Katolického sněmu. Tento katolický, sociální a společenský svaz ho tehdy pověřil zpracováním návrhu zásad pro řešení otázek práce. Po vypracování zmíněného návrhu svolal roku 1883 kníže Karel z Löwensteinu na borský zámek 14 význačných osob, včetně zástupce Vatikánu. Po čtyřech dnech společného jednání byly vydány „Borské teze“, týkající se dělnické otázky a s ní související otázky řemeslnictva. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n14 Borské teze nOtázky související s pracovní smlouvou: práce již není chápána jak zboží, které se prodává nebo kupuje, ale má hodnotu mravní, protože bezprostředně souvisí s člověkem. Pracovní smlouva má být uzavřena na právním základě jako smlouva o mzdě nebo platu, ne jako smlouva nájemní. Přitom mzda má být chápána jako rovnocenná náhrada toho, co pracovník při své činnosti vykonává. Při vyměřování mzdy musí být přihlédnuto ke spravedlivému ohodnocení činnosti. nKomitét chtěl zabránit hrozícímu rozpadu řemeslné výroby povinným zakládáním cechů, spolků, soudů a komor. Stát na druhé straně se měl postarat o základní odborné školství, o dodržování nedělního klidu, obstarávání odbytu výrobků a o zákonnou úpravu vypisování nabídek práce a poskytování objednávek. Stát měl rovněž podporovat zřizování učňovských, tovaryšských a mistrovských spolků. nObě teze ukázaly směr nové – sociálně zaměřené cesty. Do té doby byla starost o sociální otázky z katolické strany považována spíše za péči o duši. Teprve Borské teze vedly k poznatku, že základy existujících problémů musí být odstraněny strukturálními změnami. Významný vliv při přípravě papežské sociální encykliky Rerum novarum. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n15 n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n16 Lev XIII. - Rerum novarum (1891) nPrvní sociální encyklika, ovlivněna Kettelerem a Vogelsangem, Taparellim; kombinace sociálního romantismu s opatrným přijetím tržního hospodářství nReakce na tzv. „dělnickou otázku“ a rozvoj marxismu – příliš pozdě nPolemika se socialismem: obhajoba soukromého vlastnictví. Není zde zmínka o liberalismu ani o demokracii. nNezastupitelná úloha náboženství a církve: vzbuzuje citlivost pro spravedlnost a lásku, vytváří potřebné sociální klima. nCesta k řešení: apel na odpovědnost bohatých, státu, církve a dělníků ve svépomocných organizacích (odbory). nCíl: pokojné soužití ve vzájemné lásce a vstřícnosti n n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n17 Sociální dokumenty katolické církve n1. fáze – příprava a úvodní formulace; reakce na dělnickou otázku: nLev XIII., encyklika Rerum novarum (1891) n2. fáze – formulace základních principů; konfrontace s totalitními systémy: nPius XI., encyklika Quadragesimo anno (1931) nPius XII., rozhlasová poselství n3. fáze – koncilová – dialog se světem, přijetí lidských práv: nJan XXIII., encyklika Mater et Magistra (1961) nJan XXIII., encyklika Pacem in terris (1963) nII. Vatikánský koncil, konstituce Gaudium et spes (1965) nPavel VI., encyklika Populorum progressio (1967) nPavel VI., apoštolský list Octogesima adveniens (1971) n4. fáze – učení Jana Pavla II. – důraz na svobodu a demokracii: nJan Pavel II., encyklika Laborem exercens (1981) nJan Pavel II., encyklika Sollicitudo rei socialis (1987) nJan Pavel II., encyklika Centesimus annus (1991) n5. fáze – současnost – sociálně ekologické paradigma: nBenedikt XVI., encyklika Caritas in veritate (2009) nFrantišek, encyklika Laudato si (2015) nFrańtišek, encyklika Fratelli tutti (2020) n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n18 Návrh „třetí cesty“ nHeinrich Pesch (1854-1926, kněz - jezuita): návrh „třetí cesty“, „solidaristický ekonomický systém“ – instituce liberální společnosti transformované větším smyslem pro společenství, duchovní hodnoty a společný cíl. nEncyklika Quadragesimo anno - Pius XI. (1922-1939) 1931, 40. výročí RN, připravil Oswald von Nell-Breuning S.I. nIdeály RN se neuskutečnily, naopak se prohloubily sociální konflikty a došlo k posílení socialistického hnutí vznikem SSSR. Zásadní odsouzení socialismu, liberalismu a individualismu. nNávrh nového společenského řádu, vycházejícího ze stavovského systému – solidarismus (tzv. třetí cesta) – návaznost na sociální romantismus 19. stol. Argumentace rozumem a přirozeným zákonem, nikoli zjevením: principy by měly být přijaty nejen věřícími křesťany. nZdůrazňuje sociální odpovědnost církve a křesťanů, především v těchto oblastech: nDvojí povaha vlastnictví: soukromá a sloužící nSprávné přerozdělování kapitálu (úloha státu) nOdproletarizování proletariátu: dělníci mají šetrností rozmnožovat rodinné jmění nSpravedlivá mzda nZavádí pojem „sociální spravedlnost“ (Nell-Breuning), první vyslovení a definice principu subsidiarity (79), zákaz stávek (94) n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n19 Protiválečné dokumenty Pia XI. n1931: Non abbiamo bisogno – proti násilnostem fašistického režimu v Itálii n1937: Mit brennender Sorge – reakce na represivní opatření v Německu, zejména nucení k členství v Hitlerjugend n1937: Divini Redemptoris – systematická kritika komunismu n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n20 Vliv prvních sociálních encyklik nInspirace pro vytváření legislativy evropských států. nVýslovně se k jejich principům přihlásili tvůrci poválečné obnovy Německa (tzv. „sociální tržní hospodářství“) – kancléř, zakladatel CDU Konrad Adenauer (1876 – 1967) a ministr hospodářství (později kancléř) Ludwig Erhard (1907 – 1977). nTím, že jejich principy z velké části přijaly za své demokratické kapitalistické státy (západní Evropa, severní Amerika), zmenšil se prostor pro vytváření tzv. „třetí cesty“. nProhloubení izolace Sovětského svazu a dalších socialistických států vzhledem k demokratickému západu a kultuře vycházející z křesťanských hodnot. nV rozvojovém světě (zvl. s katolickou většinou) byly přijaty, ne však naplněny – absence institucí potřebných k jejich realizaci. „Doktrína je správná, ačkoliv neúplná, avšak učení o institucích je nejisté.“ (Novak 164) n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n21 Jan XXIII.: otevření církve světu n1961: Mater et Magistra, 70. výročí RN nObrací se ke všem lidem, ne jen k odborníkům. nArgumentace empiricko-sociologická, ne jen teologická nJako první z papežů výslovně podporuje koncepci liberálních institucí: lidských práv a hospodářského rozvoje. nZabývá se novými tématy: zemědělství, sociální rozdíly mezi vyspělými a rozvojovými státy (inkulturace, populační exploze), politika na globální úrovni. nMetodika tří kroků: vidět, posoudit, jednat (236). n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n22 Pacem in terris (1963) n nPrvní monotematická sociální encyklika - o otázce světového míru v době jeho vážného ohrožení: stavba berlínské zdi, kubánská krize. nZákladní lidská práva (VDLP) musí být uplatňována na úrovni zákonodárství uvnitř států i v jejich vzájemných vztazích n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n23 2. vatikánský koncil nKonstituce Gaudium et spes (Radost a naděje, 1965) n1. část: znamení doby, vztah pozemského pokroku k růstu Božího království n2. část – některé konkrétní problémy: nManželství a rodina nKultura nEtika hospodářství nPolitické společenství nMír a budování mezinárodního společenství nShrnuje vše, co bylo na tato témata dosud řečeno. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n24 Pavel VI. (1963 – 1978) nProdal tiáru (prodána v Americe, výnos určen potřebným (chudým). Je uchována v chrámu Neposkvrněné Panny Marie ve Washingtonu) nDokončil druhý vatikánský koncil nVydal encykliku Humanae vitae (1968) nZrušil exkomunikaci konstantinopolského patriarchy (Athenagoras) n Výsledek obrázku pro paolo VI. constantinopoli n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n25 Sociální dokumenty Pavla VI. n1967: encyklika Populorum progressio nTéma: sociální konflikty na globální úrovni, hledání řešení problému nerovnosti mezi vyspělými a rozvojovými státy. nÚhel pohledu: svět je nemocný; chudé národy světa s hněvem povstanou proti bohatým; je třeba hledat nové formy světové vlády. nDůrazy: vzdělání – alfabetizace, demografický růst (zdůraznění svrchovaného práva rodičů rozhodovat odpovědně o počtu dětí; není zde zmínka o antikoncepci – před vydáním HV), založení komise Iustitia et Pax (5) a Caritas Internationalis (46); dialog mezi kulturami a inkulturace; omluva za nedostatečnou inkulturaci historických křesťanských misií (12) n1971: Octogesima adveniens, list papeže předsedovi Iustitia et pax k 80. výročí RN. Aktuální otázky: nUrbanizace, diskriminace, demografický růst, média, ekologie nMarxismus: rozlišení různých proudů, zásadní odsouzení (souvislost s teologií osvobození) nAktivní zapojení křesťanů do politické činnosti, legitimní pluralita n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n26 Jan Pavel II. (1978 – 2005) nPolák, první neitalský papež po 450 letech. nPřispěl k destrukci komunistického režimu. nVydal tři důležité sociální encykliky. nBlahořečil Matku Terezu. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n27 Laborem exercens n1981, první z trojice velkých sociálních encyklik Jana Pavla II., k 90. výročí RN, nNová forma: podrobný biblicko-teologický výklad; těžko přístupné neodborníkovi nTéma: práce, důraz na její subjekt – člověka nMyšlenka, kterou zformuloval už v roce 1861 americký prezident Abraham Lincoln: „Práce předchází kapitál a je na něm nezávislá. Kapitál je pouze plodem práce a nikdy by neexistoval, kdyby neexistovala nejprve práce.“ nNová perspektiva: spiritualita práce (stvoření, ježíš jako dělník, kříž jako obraz práce…) n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n28 Solicitudo rei socialis nEncyklika Jana Pavla II., 1987 – 20 let po PP nReakce na stálé prohlubování ekonomických a sociálních rozdílů mezi rozvinutým a rozvojovým světem nPovinnost církve a křesťanů angažovat se pro chudé nTémata: vzdělání, diskriminace, vykořisťování, lidská práva, ekologie, lidský rozvoj (rozbor problémů ve světle teologie) n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n29 Centesimus annus nEncyklika Jana Pavla II. Ke 100. výročí RN, 1991 nReflexe událostí roku 1989: zánik komunismu prokázal pravdivost základních principů SNC, ale nově nastupující globální kapitalismus je nutné stavět na mravních principech nPoprvé se církevní autorita staví výslovně na stranu tržní ekonomiky, odmítá tzv. třetí cestu. nZáklad: soukromé vlastnictví a univerzální určení statků n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n30 Benedikt XVI. nJoseph nRatzinger n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n31 Deus caritas est nPrvní encyklika papeže Benedikta XVI., 2006 nBiblický a teologický rozbor pojmu „láska“ nJako nutný doplněk sociální nauky církve zdůrazňuje povinnost charitativní práce nI v nejlepším politickém a sociálním systému bude vždy existovat bolest, samota, vyloučení ze společnosti – na ně církev a křesťané reagují pomáhající láskou Dva rozměry diakonie (DCE 29) nPoměr mezi úsilím zaměřeným k vytváření spravedlivějšího uspořádání státu a společnosti na jedné straně a charitativní aktivitou na straně druhé: nSociální nauka církve: nBezprostřední úlohou církve není utváření spravedlivých struktur, protože to přísluší sféře politiky, V dané věci má úloha církve zprostředkující roli, protože jí náleží přispívat k očišťování rozumu a k probouzení mravních sil, bez nichž spravedlivé struktury nelze budovat a bez nichž tyto struktury nemohou dlouhodobě působit. Bezprostřední působení při utváření spravedlivého uspořádání společnosti je přednostně věcí laiků. Jako občané státu jsou povoláni k tomu, aby se osobně podíleli na veřejném životě. nCharitativní činnost: nCharitativní organizace církve představují naproti tomu opus proprium, tedy úlohu, která je církvi přiměřená a na jejímž naplňování se církev pouze nepodílí, nýbrž jedná jako přímo odpovědný subjekt a koná při tom to, co odpovídá její vlastní povaze. Církev nemůže být nikdy zproštěna úkolu uplatňovat lásku (caritas) ve formě organizované aktivity věřících. Zároveň platí, že nikdy nenastane situace, v níž by nebylo třeba lásky (caritas) každého jednotlivého křesťana, protože člověk kromě spravedlnosti bude vždycky potřebovat lásku. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n32 Caritas in veritate nSociální encyklika Benedikta XVI., 29. 6. 2009 nLáska v pravdě: encyklika o integrálním lidském rozvoji v lásce a v pravdě; možnosti a meze rozvoje jednotlivého člověka i celých národů; aktualizace sociálně-etických principů pro současnou situaci světa. nTémata: nEkonomie: etika podnikání, odpovědnost finančního sektoru, nová úloha odborů nKultura: přístup ke vzdělání, absolutní nárok techniky, převažující technicistní mentalita, moc médií nEtika: obrana lidské důstojnosti od početí pro přirozenou smrt, otevřenost vůči životu, právní systémy a koncept práv a povinností nGlobalizace: migrace, mezinárodní rozvojová pomoc, ochrana životního prostředí, energetická otázka nPolitika: princip společného dobra, spolupráce věřících a nevěřících, význam občanské společnosti, úloha neziskového sektoru, reforma OSN n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n33 Papež František n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n34 Laudato si (2015) nKlíčovým tématem encykliky je otázka: „Jaký svět chceme zanechat těm, kteří přijdou po nás, dětem, které právě vyrůstají?“ nPodle papeže Františka však tuto otázku nelze řešit izolovaně, pouze v rámci životního prostředí. Papež upozorňuje, že se musíme ptát, co je smyslem života na zemi, jaké jsou hodnoty a základy společenského života, co je cílem naší práce a veškerého našeho úsilí. nPokud se totiž nebudeme zabývat těmito hlubšími problémy, nepovede naše starost o ekologii k žádným významným výsledkům. Proto papež vybízí nejen věřící, ale též všechny obyvatele naší planety k ekologické konverzi a předkládá ve svém textu tzv. integrální ekologii, která se nezabývá pouze environmentálními problémy, ale řeší také hluboce lidské a sociální otázky. nCelá encyklika, která je významným příspěvkem k dosavadní sociální nauce církve, je prodchnuta nadějí: „Lidstvo je stále schopné společně pracovat na budování našeho společného domova“. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n35 Fratelli tutti (4. 10. 2020) nStejně jako první sociální encyklika papeže Františka je ta nynější rovněž inspirována Prosťáčkem z Assisi. Laudato si´ navíc odpovídá na podnět ekumenického patriarchy Bartoloměje, akcentujícího ekologickou péči o stvoření, zatímco encyklika Fratelli tutti byla podnícena setkáním Františka s vrchním imámem Ahmedem al-Tajíbem a podpisem jejich společné deklarace o lidském bratrství. n nTato druhá sociální encyklika je přibližně stejného rozsahu jako programová exhortace Evangelii gaudium, má 287 odstavců a je členěna do osmi kapitol. Jako každá encyklika je i text té nynější, Fratelli tutti, tvořen množstvím citací z Písma, ale především z tradice a dokumentů papežského magisteria, což odráží také počet 288 poznámek pod čarou. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n36 n1. Temné mraky nad uzavřeným světem n2. Cizinec na cestě n3. Ohlašovat a vytvářet otevřený svět n4. Otevřít srdce celému světu n5. Lepší způsob politiky n6. Dialog a přátelství ve společnosti n7. Cesty obnoveného setkání n8. Náboženství ve službě bratrství v našem světě n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n37 https://d188rgcu4zozwl.cloudfront.net/content/B08KGY57DF/resources/311291024 n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n38 Sociální pastýřské listy nAplikace SNC na konkrétní situaci v jednotlivých státech nRakousko 1990 nMaďarsko 1996 nNěmecko 1997 nČesko: Pokoj a dobro, 2000 Pokoj a dobro nList k sociálním otázkám v České republice k veřejné diskusi, 17. 11. 2000. nNázev: oblíbený pozdrav Sv. Františka z Assisi. nStanovisko křesťanských církví v ČR, vypracované z pověření České biskupské konference a Ekumenické rady církví. Autorský tým: nProf. Lubomír Mlčoch, děkan Fakulty sociálních věd UK (vedení) nProf. Zdeněk Kučera, HTF nProf. Jakub Trojan, ETF nOdborníci z katolické církve n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n39 Obsah listu nVýchodisko: po deseti letech transformace jsou v našem politickém, hospodářském a sociálním životě závažné chyby jako důsledek nedostatečného důrazu na jejich etickou dimenzi. Na to chtějí křesťané upozornit a zároveň navrhnout možnosti, jak tuto situaci změnit. nDědictví minulosti nKritické zhodnocení dosavadní hospodářské transformace nAplikace křesťanských principů na některé důležité oblasti: nsociální rozměr ekonomiky, nobnova právního řádu a růst k odpovědnému občanství, nproblém práce a nezaměstnanosti, nhumánní ekologie, nrodina, vzdělání, média. n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n40 n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n41 Iustitia et Pax nRada Iustitia et Pax, Česká republika je orgánem České biskupské konference dle článku 26 Stanov ČBK. nRada navazuje na poslání a cíle Papežské rady pro spravedlnost a mír a uplatňuje myšlenky tohoto poslání v České republice. nRada nse zabývá dodržováním lidských práv v České republice i ve světě a vystupuje proti jejich porušování. nsleduje sociální, ekologické a společenské problémy české společnosti, předkládá jejich analýzy a usiluje o hledání takových přístupů k jejich řešení, která nezesilují napětí mezi společenskými skupinami. nseznamuje veřejnost se sociálním učením církve. nwww.iupax.cz nPředsedou Rady je biskup Václav Malý. Pracovní skupina pro sociální otázky (ČBK) nČeská biskupská konference v roce 2013 zřídila Pracovní skupinu pro sociální otázky (SO ČBK). Tvoří ji křesťané a lidé dobré vůle, kteří se angažují v různých oblastech života církve a občanské společnosti (pastoraci, politice, hospodářství, vzdělávacích institucích, vědeckých pracovištích aj.). nhttp://www.socialninauka.cz/. nCíle skupiny npodporovat odborný dialog o sociálních otázkách v rámci církve i mimo ni, zejména s odbornou veřejností nsledovat současný stav výzkumu a vědeckého myšlení, publikované výzkumy sociální problematiky nprovádět osvětovou a publikační činnost především v oblasti sociální problematiky nrozvíjet spolupráci s církevními organizacemi, hnutími a dalšími institucemi občanského sektoru noslovovat odborníky vybraných oblastí, především z řad mladé generace; spolupracovat s doktorandy různých fakult ČR nvytvářet širokou síť externích odborníků n n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n42 n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n43 Závěr nÚkolem křesťanů a církví je ukazovat lidem duchovní a transcendentní hodnoty. nVůči strukturálnímu zlu nesmějí křesťané mlčet – znamenalo by to jejich spoluvinu. nSvoboda neznamená svévoli, ale mravní úkol. nKřesťanská sociální etika jako alternativa současných trendů: nebojme se jít proti větru. n„Páteří křesťanského sociální učení jsou myšlenky o důstojnosti každého člověka, o solidaritě a subsidiaritě, o společném dobru, o spoluúčasti člověka na ekonomických procesech, v nichž může rozvíjet i svou osobnost, o svobodě a nezcizitelných lidských právech. Všechny tyto myšlenky jsou v harmonii se Všeobecnou deklarací lidských práv i s odpovídajícími lidskými povinnostmi. Patří k nim dále sociálně odpovědné vlastnictví, svoboda podnikání a sociálně orientované tržní hospodářství, jemuž nechybí respekt k právu a etickým principům. Odtud čerpáme inspiraci i pro tvorbu pracovních alternativ, projektů a vizí v oblasti sociálního, ekonomického i politického života. Odtud čerpáme inspiraci i sílu k tomu, abychom vyslovili jasné „ano“ a jasné „ne“ k nejrůznějším společenským jevům.“ (PD 65) n Klíčová slova nKřesťanská sociální etika nSociální nauka církve nIndividuální/sociální etika nDobré/spravedlivé nSociální otázka nMarxismus nBorské teze nOsobnosti: Robert Lamennais, Wilhelm von Ketteler, Karl von Vogelsang, Karl Marx, John Stuart Mill, Adolf Kolping, Jan Bosco nPapežové: Lev XIII., Pius XI., Pius XII., Jan XXIII., Pavel VI., Jan Pavel II., Benedikt XVI., František n2 nKřesťanská sociální etika. M. Martinek 2021 n44