Křesťanská sociální etika
Jabok 2021


1. Úvod, literatura, definice, témata, metoda, biblické a historické inspirace



Lidé na Ukrajině se připravují na obranu země. Někteří cvičí střelbu, jiní vyrábějí maskovací sítě
n
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
3
Rozestavení ruských vojsk u hranic s Ukrajinou - Aktuálně.cz Václav Klaus – Wikipedie Miloš Zeman –
Wikipedie

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
4
Předmět křesťanská sociální etika
nVědecký obor – součást teologické etiky .
nStanovuje etické principy, zásady a normy, které se týkají nikoli chování jedince (= individuální
etika), ale správného fungování sociálních struktur – institucí (rodina, ekonomika, politika,
zákony, kultura, sociální služby atd.). V tom je rozdíl oproti etice v sociální práci (Fischer), i
teologické etice pro praxi (Milfait), které se týkají především rozhodování jednotlivého sociálního
pracovníka.
nJako každá teologie vychází z Bible a z tradice církve.
nTěsně souvisí s filozofií, politologií, sociologií, ekonomikou.
nNa Jaboku je samostatným předmětem, neboť vytváří východisko pro etické jednání v  sociální
politice a částečně i v sociální práci – nabízí křesťanská kritéria k utváření politických
a hospodářských systémů a institucí a k chování člověka v jejich rámci. Zároveň pomáhá k pochopení
složitých strukturálních vazeb v současném globalizovaném světě.

Strukturální hřích
n2008:
nna globální ekonomické krizi nejvíce vydělali ti nejbohatší, kteří ji také zavinili. Zaplatili ji
běžní plátci daní, kteří na jejím vzniku nenesli žádnou vinu.
n2021:
nBohaté státy: 16 % populace – 60 % vakcín
nOstatní státy: 84 % populace – 40 % vakcín
nJe to nespravedlivé? ANO!
nJe to trestné? NE!
nKdo za to nese odpovědnost?
nStruktura globální ekonomiky.
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
5

nBůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je
stvořil.
n
nA Bůh jim požehnal a řekl jim: „Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad
mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe…“ Hospodin Bůh postavil
člověka do zahrady v Edenu, aby ji obdělával a střežil. (Gn 1, 27 – 28; 2,15)
n
nOdpovědná vláda nad zemí zahrnuje také odpovědné spravování vztahů mezi lidmi ve společnosti.
6
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021

„Miluj svého bližního jako sám sebe!“ (Mk 12,31)
n
nPřikázání lásky se vztahuje na všechny lidi.
n
nJednotlivec nemůže prokazovat lásku všem lidem. Může však ovlivňovat způsob řízení společného
života.
n
nVolby jsou základním nástrojem uskutečňování přikázání lásky ve veřejném životě.
7
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021

n„Církev si váží systému demokracie, protože
nzajišťuje účast občanů na politickém rozhodování,
nzaručuje ovládaným možnost volit a kontrolovat své vlády
na v případě nutnosti je pokojnou cestou vyměnit.
nNemůže proto schvalovat vytváření úzkých vůdčích skupin, které si uzurpují moc na základě svých
zvláštních zájmů nebo ideologických záměrů“
nJan Pavel II., Centesimus annus, čl. 46
8
Výsledek obrázku pro jan pavel ii
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021

http://www.rencin.cz/VismoOnline_ActionScripts/Image.aspx?id_org=200014&id_obrazky=1129
Patří etika do politiky?
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
9

10
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021

Projev prezidenta Václava Havla v americkém kongresu 21. 2. 1990
nZájmy osobní, sobecké, státní, národní, skupinové i - chcete-li - firemní stále ještě povážlivě
převládají nad zájmy vskutku obecnými a globálními. Stále jsme ještě poplatni zhoubnému a veskrze
pyšnému dojmu, že člověk je vrcholem stvoření a nikoli jen jeho součástí a že tudíž smí cokoli.
nStále ještě mnoho lidí říká, že jim nejde o sebe, ale o věc, ale přitom jim jde prokazatelně o
sebe a nikoli o věc. Stále ještě ničíme planetu, která nám byla svěřena, i její okolí. Stále ještě
zavíráme oči před rostoucími sociálními, civilizačními i etnicko-kulturními konflikty dnešního
světa.
11
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021

nJinými slovy: stále ještě neumíme postavit morálku nad politiku, vědu a ekonomiku. Stále ještě
nejsme schopni pochopit, že jedinou skutečnou páteří všeho našeho konání - má-li být mravné - je
odpovědnost.
n
nOdpovědnost k něčemu vyššímu, než je má rodina, má země, můj podnik, můj prospěch. Odpovědnost k
řádu bytí, do něhož se všechno naše konání nesmazatelně zapisuje a kde se teprve a jen spravedlivě
zhodnocuje.
n
nTlumočníkem mezi námi a touto vyšší autoritou je to, co se tradičně nazývá lidské svědomí.
n
12
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021

nI pokud bylo počínání v kauze v souladu s právem, nebylo určitě v souladu s etickými principy,
řekl předseda KDU-ČSL Marek Výborný.
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
13
Výsledek obrázku pro babiš Výsledek obrázku pro marek výborný

Krize institucí
nKrize (= přechodné stádium mezi dvěma fázemi; přeměna, jež spěje k rozhodnutí, rozhodující obrat,
průlom, moment zřetelné nerovnováhy):
nDemokracie - redukována na vhození lístku do volební urny, přičemž o stranických preferencích
rozhodují spíše mediální kampaně než svobodná a argumentačně podložená úvaha voličů
nPrávního systému - rozhodující je dodržení pozitivní právní normy, ale porušování etických zásad,
často do očí bijící, je soudy považováno za legitimní
nEkonomického systému - nepřináší výsledky odpovídající „neomylným“ matematickým modelům, neboť
daleko více, než se předpokládalo, podléhá nahodilým rozhodnutím různě motivovaných jednotlivců
nKrize institucí, jejichž fungování je často v rozporu s přirozeným etickým cítěním, což mohou
jednotlivci chápat jako ospravedlnění svého neetického jednání.
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
14

Politická filozofie, sociální etika
nObor založený Platonem (Ústava) a Aristotelem (Politika, Etika Nikomachova), který zkoumá politiku
z hlediska hodnot.
nJejí součástí je aplikovaná etika – sociální etika:
nPolitická etika
nEtika hospodářství
nEtika práva
nEtika války
nEnvironmentální etika
nPředmětem jejich zkoumání je jednání formalizovaných sociálních celků, tedy institucí všeho druhu
a všech velikostí; na rozdíl od etiky individuální, která zkoumá jednání lidského jedince.
nSociální etika na základě etických kritérií posuzuje vztahy, struktury, systémy pravidel, zákony,
řády atd. z hlediska jejich spravedlnosti a podává návrhy na jejich zlepšení. Základní otázka
sociální etiky zní: jsou institucionální útvary v dané společnosti spravedlivé?
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
15

Niccolò Machiavelli (1469 – 1527, Florencie), italský politik, diplomat, spisovatel, historik a
vojenský teoretik.
nPodle Machiavelliho je politika umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Moc ve
skutečnosti nemá žádné teologické ani etické zdůvodnění. nAby vládnoucí zvítězili, musí být
bezohlední. Politická věda se má tedy zabývat tím, co je, a nikoli tím, co by mělo být. To je nová
politická filozofie, zcela oddělující politiku od etiky. nI když se časy mění, lidé zůstávají v
podstatě stejní. Nepřijímá tedy myšlenku o zdokonalování lidstva a člověka. Od lidí se podle
Machiavelliho dá očekávat spíš zlo; k dobrému musí být vedeni nebo i donucováni.
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
16

Vladař
nTento útlý spis (26 krátkých kapitol), věnovaný Lorenzovi Medicejskému, vyšel poprvé v roce 1532
(až po smrti Machiavelliho). Papež v roce 1532 povolil vydat Machiavelliho spisy, ale o dvacet let
později se Vladař ocitl na seznamu zakázaných děl. Jezuité i protestanti psali proti Machiavellimu
a snažili se vyvrátit jeho politickou filozofii v základě. nVycházeli z něho však první teoretikové
absolutismu (Thomas Hobbes), osvícenci ve Francii (Charles Montesquieu). nVe Vladaři Machiavelli
vůbec poprvé použil pojem stát (stato). Do té doby se ho neužívalo. Říkalo se politeia, res
publica, civitas, regnum, imperium.
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
17

Erasmus Rotterdamský (1467 – 1536)
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
18
•O výchově křesťanského vladaře
•Knihu věnuje jako radu mladému králi Karlu V. Obecné principy cti a upřímnosti aplikuje na
konkrétní úkoly knížete, kterého zobrazuje jako služebníka svého lidu. Dílo bývá srovnáváno s
Machiavelliho Vladařem (1532) jako nejvýznamnější spis o vládě 16. století.
•Porovnání: Machiavelli uvádí, že k udržení vlády politickou sílou je bezpečnější pro knížete být
obávaný než milovaný. Erasmus preferuje opačné stanovisko a uvádí, že vladař pro spravedlivé a
shovívavé vládnutí potřebuje všestranné vzdělání a musí se vyvarovat toho, aby se stal zdrojem
útisku.

Ekonomika
nZakladatel moderní ekonomické vědy a otec klasické ekonomické školy, skotský ekonom a filozof Adam
Smith (1723 – 1790), byl profesorem morální filozofie. Jeho stěžejní dílo Pojednání o původu
a podstatě bohatství národů vychází z etického pohledu na lidskou společnost. Ukazuje, že
společného dobra – cíle eticky prospěšného pro všechny – lze dosáhnout tím, že se všem vytvoří
prostor k vlastnímu tvůrčímu podnikání a k práci zacílené na vlastní zisk. nPřestože další
myslitelé (Oswald Nell-Breuning, Arthur Rich) rozvíjeli různá témata hospodářské etiky, současný
hlavní ekonomický proud na jakékoli propojení mezi etikou a ekonomikou rezignoval. Staví na
důsledném liberalismu, a proto jen v minimální míře přijímá státní regulaci, která by pomáhala
vyrovnávat sociální rozdíly. (rozvojová pomoc: méně přes stát, více od filantropů…) nTento proud
sice přivedl některé státy k významnému ekonomickému růstu, není však schopen zajistit plnou
zaměstnanost, odstraňovat chudobu, snižovat zadlužení rozvojových zemí a řešit dopady negativních
externalit na životní prostředí.
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
19

Právo
nTeorie přirozeného práva: právu stanovenému a vytvořenému lidmi (zákonodárcem), tedy právu
pozitivnímu, je nadřazeno nepsané právo, které je součástí lidské přirozenosti – tedy právo
přirozené. To spočívá především v základních obecně platných hodnotách a morálních zásadách, jež
musí pozitivní právo respektovat. nPrávní pozitivismus: považuje za právně relevantní pouze příkazy
zákonodárce a žádnou další autoritu neuznává. Toto pojetí převážilo v naší kultuře v 19. století,
zásadně ho však zpochybnila druhá světová válka: nacistické rasové zákony byly z pozitivně-právního
hlediska naprosto v pořádku, odporovaly však přirozenému lidskému právu na život a na osobní
důstojnost. nCelý moderní právní vývoj je poznamenán napětím mezi těmito dvěma směry. V západním
světě však panuje shoda v tom, že v oblastech, kde jde o člověka a jeho důstojnost, je nezbytný
návrat k přirozenoprávnímu pojetí. Projevem této shody je masivní důraz na obhajobu lidských práv,
který přineslo právě poválečné období.
n
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
20

Instituce
nInstituce, s nimiž vcházíme do kontaktu:
nStát a jeho organizační složky
nFirmy (podnikatelské subjekty), jejíchž cílem je zisk
nNeziskové organizace
nPolitické strany
nCírkve
nPostavení v/vůči organizaci:
nTen, kdo přímo rozhoduje (majitel, manažer, volený zástupce)
nPodřízený – na rozhodování se podílí nepřímo (člen, zaměstnanec)
nZákazník, klient, pacient
nCíl sociální etiky: navrhnout etická kritéria pro rozhodování v rámci instituce.
n
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
21

Sociálně-etické otázky
nJak mravná či nemravná je sociální politika?
nJak pravdivě má mluvit politik?
nJe morální vstoupit do profesionální armády?
nMá se umožnit manželství osob stejného pohlaví?
nJe povinností člověka sledovat dění v politice, číst volební programy a účastnit se voleb?
nJe správné přijímat migranty?
nJakou nese člověk zodpovědnost za přírodu? Má péče o životní prostředí nějaké mravní aspekty?
nMůže být oprávněný preventivní válečný úder?
nJaké mravní požadavky se mají uplatňovat ve vězeňství a trestání vůbec?
n
1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
22

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
23
Předmět křesťanská sociální etika
nVědecký obor – součást teologické etiky .
nStanovuje etické principy, zásady a normy, které se týkají nikoli chování jedince (= individuální
etika), ale správného fungování sociálních struktur – institucí (rodina, ekonomika, politika,
zákony, kultura, sociální služby atd.). V tom je rozdíl oproti etice v sociální práci (Fischer), i
teologické etice pro praxi (Milfait), které se týkají především rozhodování jednotlivého sociálního
pracovníka.
nJako každá teologie vychází z Bible a z tradice církve.
nTěsně souvisí s filozofií, politologií, sociologií, ekonomikou.
nNa Jaboku je samostatným předmětem, neboť vytváří východisko pro etické jednání v  sociální
politice a částečně i v sociální práci – nabízí křesťanská kritéria k utváření politických
a hospodářských systémů a institucí a k chování člověka v jejich rámci. Zároveň pomáhá k pochopení
složitých strukturálních vazeb v současném globalizovaném světě.

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
24
Sociální nauka katolické církve
nKatolická církev se v posledních 120 letech tímto tématem intenzivně zabývala a vytvořila ucelený
systém názorů na sociální témata, který považuje za závazný pro své členy a za závažný návrh pro
všechny lidi dobré vůle (sociální nauka církve – SNC). Vyjádřila ho v dokumentech magisteria a
nejnověji v Kompendiu sociální nauky církve (2004, česky 2007).
nKatolická církev považuje SNC za součást evangelizace, za jeden z pilířů nové evangelizace, která
je závazná pro celou církev a pro každého jejího člena (JPII. – SRS). Je to druhá část jejího
diakonického rozměru (vedle přímé sociální služby – charity), který je konstitutivním prvkem církve
(vedle martyrie, liturgie a koinonie).
nOstatní církve nemají takto systematické vyjádření, procházejí vlastním vývojem, ale v poslední
době se stále více podílejí na sociálním myšlení katolické církve; některé dokumenty vydávají
společné ekumenické komise (např. u nás Pokoj a dobro).
nVzhledem k ekumenickému charakteru Jaboku se budeme zabývat pohledy různých církví, většinou však
budeme vycházet ze SNC.

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
25
Základní literatura
nCírkevní dokumenty:
n2. vatikánský koncil: Gaudium et spes
nKompendium sociální nauky církve
nPokoj a dobro
nSociální encykliky
nSociální pastýřské listy
nDalší publikace:
nAnzenbacher, Arno: Křesťanská sociální etika, úvod a principy
nMartinek, Cyril: Cesta k solidaritě
nMarx, Reinhard: Kapitál
nMolitor, Bruno: Etika hospodářství
nNovak, Michael: Katolické sociální myšlení a liberální instituce
nOckenfels, Wolfgang: Katolická sociální nauka
nSutor, Bernhard: Politická etika
nDůstojně a radostně (Jabok 2012)

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
26
Témata přednášek
n1. Úvod, literatura, definice individuální a sociální etiky, témata, metoda, bible a dějiny
n2. Vývoj katolického sociálního myšlení, list Pokoj a dobro
n3. Protestantská sociální etika a alternativní teologické směry v katolické církvi
n4. Principy KSE: lidská důstojnost, společné dobro, solidarita, subsidiarita
n5. Právo a právní kultura
n6. Politika
n7. Kultura, ekologie
n8. Hospodářství
n9. Práce, pracovní vztahy
n10. Rodina
n11. Mír, globální sociální spravedlnost

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
27
Organizace výuky
nMetody výuky: přednášky, besedy s odborníky, instruktážní filmy, studium textů
nPomůcky: prezentace ppt na ISu, dokumenty a literatura, informace z internetu
nPožadavky ke klasifikovanému zápočtu:
ntest základních znalostí,
nústní zkouška: prokázat hlubší znalost vybraného tématu ze speciální části

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
28
Etika
nVědecká  (filozofická nebo teologická) disciplína, jejímž předmětem jsou správná pravidla (normy)
lidského jednání (praxe).
nProblémové okruhy etiky:
nAnalytická etika (metaetika) – analýza jazyka morálky
nFundamentální etika – základní problémy etiky (svědomí, svoboda vůle, pojem moralita, stanovení
základního morálního principu, argumentace při zdůvodňování norem apod.)
nNormativní (aplikovaná) etika – aplikace etiky na určité okruhy jednání:
nIndividuální etika
nSociální etika
nKvalitní analýza problémů aplikované etiky předpokládá:
nobjasnění metaetických a fundamentálně etických otázek
nodbornou kompetenci v daném oboru jednání (oblasti interakcí: např. politika, ekonomie, právo)

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
29
Sociální skutečnost
nSociální skutečností se rozumí společenská povaha člověka jako relativně samostatná předmětná
oblast.
nVzájemné působení jednotlivců konstituuje oblast sociální skutečnosti potud, pokud má
institucionální charakter.
nSociální zpevnění vzájemného působení lidí a lidských skupin ve strukturách představuje novou
kvalitu – stav těchto struktur nelze vztahovat pouze k osobní odpovědnosti jednotlivců.
nHlavní oblasti sociálních skutečností:
nrodinná,
noblast vědění a dovedností,
nekonomická,
npoliticko-právní,
nkulturně-náboženská.
nSociální oblast se jeví jako složitý útvar interagujících sociálních forem, jež jsou navzájem
nadřazené, podřazené nebo paralelní.

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
30
Sociální etika
nSociální etika je součást etiky, která se zabývá morálním hodnocením sociální skutečnosti – na
rozdíl od etiky individuální, která se týká praxe a odpovědnosti jedince.
nZákladní otázka: jsou institucionální útvary v dané společnosti spravedlivé?
nNa základě kritérií posuzuje vztahy, struktury, systémy pravidel, zákony, řády atd. z hlediska
jejich spravedlnosti a podává návrhy na jejich zlepšení.
nAplikace etických principů na konkrétní sociální skutečnost.

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
31
Sociální a individuální etika
nINDIVIDUÁLNÍ ETIKA
nSOCIÁLNÍ ETIKA
nZákladní etická kritéria vztažená na:
Osobní odpovědnost,
individuálně přičitatelnou praxi,
motivace, postoje
 Sociální danosti, instituce,
struktury, regulační systémy,
zákony, řády
DOBRÉ – ŠPATNÉ
Kategorie posouzení:
SPRAVEDLIVÉ - NESPRAVEDLIVÉ

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
32
Vzájemný vztah individuální a sociální etiky
nČlověk jako osobnost je nejen bytostí individuální, ale zároveň i bytostí sociální, která může
společné hodnoty uskutečnit jen ve společenství.
nNapř.: Překonání ekologických problémů, nezaměstnanosti a problému třetího světa není v moci
jedince. Spíše jsou pokroky v těchto problémech možné jen skrze komplexní kooperaci mezi více
odpovědnými osobami rozdílných oblastí a systémů. Nakolik se jednotlivé osoby v tomto diskursním a
kooperačním procesu morálně angažují, je téma individuální etiky. Jakým způsobem a k jakým cílům je
třeba měnit dané instituce a sociální struktury je téma sociální etiky.
nDvě nedorozumění:
nRedukce sociální etiky na individuální etiku: sociální problémy se vyřeší samy od sebe, když
jednotlivci budou jednat eticky správně - sociální problémy jsou vyvolávány jen osobními
mezilidskými konflikty. Optimalizace sociálních poměrů nastane automaticky optimalizací osobní
praxe (ekologie, válka, nezaměstnanost, třetí svět…).
nRedukce individuální etiky na sociální etiku: osobní jednání je viděno jenom jako nutný následek
daných sociálních poměrů, struktur, regulačních systémů. Jedinec nenese odpovědnost.

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
33
Sociální etika základní a speciální
nZákladní sociální etika vychází z biblických a teologických kritérií a stanovuje hodnoty, principy
a normy, které je třeba dodržet, aby dané sociální skutečnosti byly spravedlivé.
nSpeciální sociální etika se zabývá konkrétními sociálními skutečnostmi (stát, hospodářství,
kultura, rodina, mezinárodní vztahy, ekologie, globální spravedlnost apod.), aplikuje na ně
stanovené hodnoty, principy a normy a navrhuje, co lze udělat pro to, aby byly spravedlivější.

1
Křesťanská sociální etika. M. Martinek  2021
34
Interdisciplinární rámec
TEOLOGIE
Sociální dimenze zjevení
FILOZOFIE
Diskurs o právu, státu,
ekonomice, kultuře
SPECIÁLNÍ VĚDY
Sociologie, politologie,
ekonomie, právo
Základní všeobecné opce pro chudé, mír, spravedlnost, zachování stvoření atd.
Systematická diferenciace relevantních základních pojmů: spravedlnost, svoboda, lidská práva atd.
Konkretizace biblických opcí s využitím filozofických pojmů v jednotlivých dílčích systémech.