Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností 3 JABOK, 2022 Opožděný vývoj řeči (OVŘ) uCo ovlivní fyziologický vývoj řeči? -Genetika -Smyslová postižení -Intelekt -Nerovnoměrný psychomotorický vývoj - -Sociální prostředí u(kojenecký ústav, dětské domovy) - uKdy bude terapie účinná? u- Včasný záchyt -Edukace rodičů o správném přístupu k vývoji řeči dítěte u uDiferenciální diagnostika u - - - u Logopedie –vědní obor uSpolupracující obory: u -Pedagogové – elementaristé, SPPG, PPP, SPC, MŠ -Psychologové - kliničtí, PPP, SPC - -Pediatři -Psychiatři -Neurologové -Foniatři, ORL lékaři -Fyzioterapeuti, ergoterapeuti - -Raná péče - -Fonetika, lingvistika u Systém logopedie v ČR uStudium uRezorty – zdravotnictví – pacienti u - školství – děti a žáci - MŠ, ZŠ, speciální školy u - sociální služby u uDalší vzdělávání u u u Neurovývojové poruchy uJeden ze současných diagnostických materiálů klasifikuje NVP: u u1) mentální postižení u2) komunikační poruchy u3) poruchy autistického spektra u 4) ADHD u5) specifickou poruchu učení u6) poruchy motoriky u a další specifikované a nespecifikované NVP a kombinace u u u Řeč jedinců s MP uEtiologie –vnitřní x - vnější u uProjevy – snížení kognitivních ,řečových, pohybových a sociálních funkcí (Valenta, Mueller,2003), trvalý stav u uStupně postižení a stav řeči: uLMP uStředně těžká LMP uTěžká LMP uHluboká LMP uProjevy na řeči: slovní zásoba, tvoření vět, artikulace , huhňavost, tumultus u uŘečový vývoj opožděn, omezen u uDiferenciální dg u u u u u Vývojová dysfázie uNení problém řeči, ale jazyka u Etiologie -Genetika -Anomálie v buněčných vrstvách raného prenatálního vývoje - uProjevy uKognitivní funkce u (paměť, pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení, schopnost pochopení informací, komunikace , aj) uExekutivní funkce u(posuzování a řešení problémů, plánování, organizování ) u uRozdělení u uŘečové projevy – jazykové roviny u - Komunikace dětí s PAS uDiferenciální dg u uEtiologie u uProjevy v komunikaci a v chování: u- echolálie (automatické a nefunkční opakování slov, vět) u- perseverace (opakování pokynů, otázek, reklam) -užití tzv. vlastního žargonu (žvatlání bizarních a zkomolených slov) -nevyhledávání očního kontaktu -absence sdílené pozornosti -stereotypní chování -fascinace předměty -nežádoucí chování - - Narušená komunikační schopnost ve filmu uAutismus – Rainman, Temple Grandin, Forrest Gump, Kód enigmy, Big ben theorie, Mladý doktor, Vyjímeční u uBalbuties- Králova řeč u uMentální retardace – Jmenuji se Sam, Requiem pro panenku u uTělesné postižení – Uvnitř tančím, Teorie všeho, Nedotknutelní , Už zase skáču přes kaluže, Maudie u uSluchové postižení .- Bohem zapomenuté děti u uHluchoslepota – Příběh Marie u uAlzheimer Stále jsem to já, Zápisník jedné lásky uVýslovnost – O princezně, která ráčkovala u u u u Poruchy plynulosti řeči uBalbuties u uEtiologie – dědičnost, orgánové změny, vnější prostředí (neurotizace, psychotraumata) u uDispozice – spouštěcí faktor u uProjevy u uTumultus sermonis u u Palatolalie uEtiologie – kombinace vnějších a vnitřních vlivů, dědičnost, postižení plodu v nejranějším vývojovém stádiu u uProjevy uRinolálie, porucha artikulace, porucha srozumitelnosti řeči uPsychosociální dopad u Afázie uZískané narušení komunikační schopnosti na organickém podkladě (CMP, úrazy, nádory, zánětlivá onemocnění, degenerativní onemocnění) uPostihuje fce receptivní, zpracování informací, expresivní fce uProjevy – dle diagnostických oblastí: u-Spontánní řeč (fluence x nonfluence -poruchy rozumění - anomie, neologismy, perseverace -čtení, psaní, počítání Dysartrie uNapříč věkovými skupinami u uEtiologie – narušení CNS v pre-, peri- postnatálním období, ve zralejším věku u uProjevy u uKomorbidita u u Mutismus uElektivní, neurotický, traumatický, situační x postižení v dospělém věku uPro efektivní terapii nutno vyloučit orgánové postižení, multidisciplinární přístup Vady sluchu uPřevodní uPercepční uCentrální Rozvoj sluchové percepce qVnímání q qRozumění (zvuk +předmět, slovo a obrázek, věta a obrázek) u qDiferenciace (v řeč. dovednostech – výslovnost, čtení , psaní q qPaměť (školní dovednosti) q q qRytmizace, fonematický sluch, fonologické uvědomování, SAS, rýmování q q q q q u u u u u