JABOK, Praha Speciální pedagogika u osob s narušenou komunikační schopností LOGOPEDIE ¢ ¢JAZYK – soustava znaků, systém, slouží k dorozumívání a komunikaci, úzce spjat s kulturou ¢ ¢ŘEČ – vědomé užívání jazyka, pravidel ¢ -MLUVENÁ -ČTENÁ -PSANÁ -GESTIKULOVANÁ ¢ ¢JAZYKOVÉ ROVINY – narušená komunikační schopnost ¢LEXIKÁLNĚ SÉMANTICKÁ ¢MORFOLOGICKO SYNTAKTICKÁ ¢FONOLOGICKO FONETICKÁ ¢PRAGMATICKÁ ¢ ¢ - - - - FONETIKA ¢tvoření hlásek ¢jejich vnímání sluchem ¢jejich užití v realizaci promluvy ¢ ¢ ORTOFONIE ¢ zásady správného tvoření hlásek ¢ ¢ORTOEPIE ¢ pravidla správného užití a spojování hlásek ¢ ¢FONOLOGIE ¢základní jednotkou jsou fonémy – tzn. hlásky, které mají rozlišovací funkci FONEMATICKÝ SLUCH SCHOPNOST ROZLIŠOVAT SLUCHEM JEDNOTLIVÉ ZVUKOVĚ PODOBNÉ HLÁSKY - ¢FONOLOGICKÉ UVĚDOMOVÁNÍ ¢ ¢schopnost dělit slova na menší jednotky (slabik, hlásky), jejich rozlišovací záměna, rýmy aj. ¢ MLUVNÍ ORGÁNY (ÚSTROJÍ, MLUVIDLA) ¢všechny orgány, které se podílejí na fonetickém tvoření lidské řeči ¢ ¢ -dýchací (respirační) - plíce -hlasové (fonační) - hlasivky -modifikační (artikulační) – rezonanční dutiny ¢ - artikulační orgány SCHÉMA HLASIVEK, LINDER 1967 MLUVNÍ ORGÁNY | Nový encyklopedický slovník češtiny ARTIKULAČNÍ ORGÁNY Aktivní mluvní orgány (dle Hála, 1960) A.dolní čelist B.rty C.jazyk D.měkké patro E.hlasivky PORUCHY HLASU ¢Hlas – prostředek lidské komunikace (Dvořák, 2001) ¢ ¢Fonace – výdechový proud přerušovaný kmitáním hlasivek ¢ ¢Napříč věkovými skupinami ¢ ¢Etiologie – vnitřní (genetika, poruchy hrtanu vrozené, získané) ¢ - vnější – nesprávná hlasová technika, alergie, nečisté prostředí ¢ - orgánové – onemocnění hlas.ústrojí, záněty hrtanu a dých.cest, nádory, úrazy, operace ¢ - funkční – narušená funkce hlas.ústrojí, přemáhání (dysfonie, afonie) ¢ - psychogenní – na hlasivkách není patologický nález (spastická dysfonie, hysterie, aj) ¢ ¢Terapie – foniatr, ORL, neurolog, psycholog, psychiatr, hlas. pedagog, logoped ¢ ¢HLASOVÁ HYGIENA ¢ RINOLALIE ¢Narušení zvuku řeči ¢ ¢Narušení rovnováhy mezi ústní a nosní rezonancí ¢ ¢Fyziologická nosní rezonance - nazalita (m, n, ň, ng) ¢ - oralita – ostatní hlásky ¢ ¢Rinolalie – zavřená – adenoidní vegetace a jiné překážky ¢ - otevřená – nefunkční měkké patro a nedostatečný patrohltanový uzávěr ¢ - smíšená ¢ ¢ ¢ DYSLÁLIE ¢Funkční ¢ ¢Orgánová ¢ ¢Komorbidita s jinými vadami řeči ¢ ¢ ARTIKULAČNÍ OKRSKY. ¢ ¢ PATOLOGIE TVOŘENÍ JEDNOTLIVÝCH KONSONANTŮ ¢BPM ¢VF ¢ ¢DTN ¢CSZ, ČŠŽ ¢L ¢R ¢Ř ¢ ¢ĎŤŇ, J ¢ ¢K,G ¢CH ¢ ¢H ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ SLUCHOVÁ CVIČENÍ ¢ Ørytmizace slov ¢ Ø fonematický sluch Ø ØSAS Ø Øsluchová diferenciace - sykavky ¢ - měkčení - kdo to řekl správně? ¢ - délka samohlásek (zápis krátkých a dlouhých slabik, přiřazovat obr a slova ke schématu, krokování….) Ø Ø Ø ¢ ¢ ¢ DOPORUČENÉ ZDROJE ¢Ohnesorg, K: Fonetika pro logopedy ¢ ¢Pokorná J., Vránová M.: Přehled české výslovnosti ¢ ¢Kutálková D: Dyslalie – metodika a reedukace ¢ ¢ ¢ DOPORUČENÉ POMŮCKY ¢Hrajeme si se sykavkami, rozlišování L x R, Bě,Pě,Vě ( Dyshrátky) ¢ ¢Jazyk a řeč – rozlišování hlásek ve slově (Dr. Svobodová Montanex) ¢ ¢Logopedická pexesa, domina (Logopedie s úsměvem) ¢ ¢Zahraniční nakladatelstí a pomůcky: ¢Prolog, Schubi, Lingoplay ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ DĚKUJI ZA POZORNOST. ¢ ¢Mgr. Michaela VOLDŘICHOVÁ ¢michaela@voldrichova.name ¢www.soukroma-logopedie.cz ¢ ¢Facebook Soukromá klinická logopedie Benešov ¢ ¢Tel. 777 045 666 ¢ C:\Users\Michaela\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\C3QBV6S6\MP900423118[1].jpg