Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností Jabok, únor 2022 Mgr. Michaela Voldřichová Co dělá logoped? u Logopedie –vědní obor uSpolupracující obory: u -Pedagogové – elementaristé, SPPG, PPP, SPC, MŠ -Psychologové - kliničtí, PPP, SPC - -Pediatři -Psychiatři -Neurologové -Foniatři, ORL lékaři -Fyzioterapeuti, ergoterapeuti - -Raná péče - -Fonetika, lingvistika - - - - Vývoj oboru Systém logopedické péče Komunikace u Jazykové roviny uLexikálně sémantická u uMorfologicko syntaktická u uFonologicko fonetická u uPragmatická Literatura uKlenková, Jiřina: Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Grada, 2006 u u u u u u u u Vývoj řeči Vývoj řeči fyziologická vývojová stádia u- broukání u - žvatlání u - slova u - věty u ufyziologická nemluvnost u Faktory způsobující narušenou komunikační schopnost uHandicap – fyzický, mentální, smyslový uRozumění uBilingvismus uSociální prostředí u Všechno souvisí se vším uVývojová stádia hrubé motoriky u -Samostatný sed -Lezení -Chůze - - u uJemná motorika u u - ruky ugrafomotorika ulateralita u u- muvidel Všechno souvisí se vším üKognitivní dovednosti u upozornost uPaměť u üPercepce -Zraková -Sluchová -Prostorová -Hmatová - -Chuťová -čichová - u u Oblasti logopedické péče u- slovní zásoba u u- tvoření vět u u- gramatika u u- výslovnost u u- tempo u u- plynulost u u- hlas u Děkuji za pozornost.