ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí Jak lze pracovat s inkluzí na ZŠ Úvod Magdalena Bořkovcová Kontakt: magdalena.borkovcova@smysluplnaskola.cz Web: https://smysluplnaskola.cz/ Povinnosti: Podmínkou zápočtu bude aktivní účast na společných setkáních a návštěva ZŠ. Povolená absence 4h, náhrada za větší absenci v případě delší nemoci na individuální dohodě Termíny: čtvrtky odpoledne 10. 2. 15:30 - 18:45 I. část - Magdalena Bořkovcová: Podpora žáků se SVP na ZŠ Lyčkovo náměstí Pátek!!! 25. 2. 8:15 - 12:15 II. část - návštěva ZŠ - Magdalena Bořkovcová 10. 3. 15:30 - 18:45 III. část - Lucie Glogarová a Martina Krupičková: Podpora žáků s OMJ s ukázkami aktivit, spolupráce učitele s AP 28. 4. 15:30 - 18:45 III. část - Vít Ryba, Valerij Prymak: Asistence na 1. a 2. stupni, školní klub 12. 5. 15:30 - 18:45 V. část - Magdalena Bořkovcová: Doplnění, reflexe, zpětná vazba, uzavření předmětu Program dnešního setkání 15:30 1) Bleskové představení každého přítomného 2) Představení školy, inkluze u nás – chronologicky SU: KARTIČKY 3) Moje náplň práce - školní speciální pedagog 4) Přínosy inkluze, které pozoruji v praxi, potíže v realizaci inkluze + DISKUSE 16:45 PAUZA 17:00 5) Dobrá praxe - Strategie učení - Jak na sociální dovednosti hravě - Spolupráce AP-UČ DISKUSE Představování - jméno - pedagogická zkušenost, práce s dětmi (1 věta) - k čemu by mi dnešní setkání mohlo být (1 věta) - jak mě poznáte Budova Pernerova Marek Remiš (zás.) a Jan Korda (ředitel) Podpůrný tým Koordinátorka inkluze (0,1 úvazku) Školní speciální pedagožky, logopedka (4 úvazky) Školní psycholožky (1 úvazek) Výchovné poradkyně pro 1., 2. stupeň Metodik prevence Lektorka pedagogické intervence Lektorky češtiny pro cizince Asistenti pedagoga (12 na 1. a 6 na 2. stupni Inkluze u nás chronologicky - MŠ, přípravný ročník, Škola nanečisto - 1. třída a 1. stupeň logopedie, grafomotorika, rozvoj sociálních dovedností, ČJ pro cizince, třída pro žáky s OMJ, intervence - 2. třída depistáž SPU, reedukace SPU - 4. třída, 1. i 2. stupeň FIE - https://www.youtube.com/watch?v=_jI8zTU4cHM - 2. stupeň strategie učení konzultace s výchovnou poradkyní ohledně SŠ Další podpůrná opatření - Konzultace v triádách - Práce školních psycholožek s kolektivy tříd - Volnost ve volbě metod, podpora vedení, Bloomova taxonomie - Supervize pro pedagogy, podporovaná školení, zahraniční stáže - Studentské praxe - AP, intervence, sp. p. péče, druhý pedagog - Spolupráce s KPPP - Spolupráce s NGOs (ČVT, InBáze, META, …) - Mediální klub, celoškolní projekty https://www.ceskatelevize.cz/porady/10265744641-zpravicky/22241100 0160130/ MUP, Bloomova taxonomie cílů znalost porozumění aplikace analýza hodnocení syntéza tvořivost hodnocení Moje náplň práce - Orientace na 2. stupeň - Přímá práce s dětmi: speciálně ped. péče, tedy reedukace, grafomotorika, strategie učení, individualizovaná výuka… - Příprava na hodiny - Komunikace s rodiči a dětmi - Dokumentace (doporučení PPP, IVP, PLPP) - Komunikace s PPP, SPC, neziskovkami - Metodické vedení asistentů pedagoga - Komunikace s kolegy, náslechy v hodinách - Komunikace s vedením, porady různých týmů, hledání systémových řešení + supervize, stáže, školení Inkluze - pohled z praxe - 1. stupeň / 2. stupeň – velký rozdíl - “podmínky” fungování: žák je schopný přijímat podpůrná opatření, psychicky dobře snáší, že má výuku určitým způsobem individualizovanou učitel přijímá koncept inkluze, vytváří atmosféru, která není za každou cenu soutěživá, ale podporuje týmovost, vzájemnou podporu kolektiv je přijímající a podporující rodiče podporují své dítě a mají reálné představy o tom, co dokáže ŘEDITEL ZŠ A MŠ LYČKOVO NÁM. Jan Korda IVP Individuální vzdělávací plán UČITELKA 1. STUPNĚ Lucie Glogarová SVP speciální vzdělávací potřeby VEDOUCÍ ŠKOLNÍHO KLUBU Vít Ryba PLPP plán pedagogické podpory DVOJJAZYČNÝ ASISTENT Valerij Prymak OMJ odlišný mateřský jazyk ASISTENTKA PEDAGOGA Martina Krupičková SPU specifické poruchy učení KOORDINÁTORKA INKLUZE Ester Stará PO podpůrná opatření PPP pedagogicko-psycho logická poradna SPC spec. pedagogické centrum Strategie učení prevence šk. neúspěšnosti dobrovolnost studijní skupina sdílení strategií učit sám sebe Aha efekt - kartičková - sloupečková - podobná slova - příběh - pojmová mapa - jak si psát poznámky - čtyřkartičky - kartotéka - učit se s pohybem - Anki, Quizlet - Khan academy STRATEGIE UČENÍ Co mají společného Literatura Děkuji za pozornost!