ZÁMĚR PROGRAM REFLEXE Reflexe je tu pro účastníky – oni si musí sami říci/uvědomit o co v aktivitě šlo a najít v tom smysl pro svůj reálný život. • I proto bude reflexe pokaždé jiná – jiní jsou lidé, jiná jsou témata, která účastníci přináší • Témata reflexe závisí na cílech kurzu, na účastnické skupině (jiné ve školství, jiné v businessu) • Zpětný pohled na aktivitu s cílem uvědomit si (konsolidovat) klíčové body učení (nejen verbálně – kognitivně) • Pohled zpět tak ovlivňuje pohled do budoucna • Odvětrat emoce • Pokusit se urovnat si v sobě to, co se dělo (proměnit zážitek ve zkušenost) a přenést zkušenost do dalších aktivit i do praxe • Všímat si toho, jak tu samou aktivitu vnímali ostatní a co to dělalo se mnou • Zacílit pozornost buď na stanovený pedagogický cíl či na téma skupiny • Umožní sledovat vlastní (po)kroky jak jednotlivcům, tak celé skupině • Uvědomit si problémy (a řešit je) • Sdílet nápady, myšlenky, pocity • Plánovat a organizovat aktivity • Prodat své myšlenky • Podpořit jeden druhého • Odnést si z programu co nejvíce Účastník je z mého (lektorského) pohledu NEKOMPETENTNÍ Já rozhoduji a proto je třeba kontroly a kompenzace KOMPETENTNÍ On rozhoduje a já je podporuji a aktivizuji Instruktor (Dává instrukce) Mentor (Nabízí cesty, podněty; Poučuje) Lídr (Vede příkladem; Inspiruje; Má vizi) Kouč (Podporuje; ptá se) Transformativní učení Práce s významem Uvědomění významu Uvědomění smyslu Zaznamenání Umí použít Hlubší vhled Má povědomí • Celkovou strategii • Jakou techniku zvolit? • Jak bude znít první (otvírací) otázka? • Promyslet sled typů otázek tak, aby vedly k stanovenému cíli • Co by asi tak mělo zaznít? • Cíl reflexe • Na co se chci zaměřit, co chci v reflexi vyzdvihnout? • Jak moc jsem ochoten cíl opustit a věnovat se tématu skupiny? • Načasování • Bude reflexe následovat hned po aktivitě nebo zařadím prodlevu? • Jak dlouhá může reflexe (maximálně) být • Kde a v jakém prostředí bude reflexe probíhat • Venku, uvnitř, při chůzi, při jídle, na lodi/lodích, … • Atmosféra • Zapojit všechny nebo jen ty, kdo mluvit chtějí? • Bude se pořizovat záznam či zapsání klíčových výroků, …? • Vzájemný respekt • Každý mluví sám za sebe, ne za skupinu • Každý má právo na svůj názor … každý je přece odborníkem na to, co sám prožíval • Jeden mluví, ostatní naslouchají • Každý má právo se diskuse/zvolené techniky nezúčastnit • Vše, co je řečeno, zůstane ve skupině • Neotvírejte to, co nebudete umět / víte, že nestihnete uzavřít • Neutíkat od témat (držet se tématu, dokud není dostatečně vyčerpané) • Vědět co chci, ale neutíkat před tématy skupiny • Připravit si otevírací otázky, ale pak už reagovat na skupinu (nemít vše pevně napsané a zafixované) • Reflexe vedená více lidmi je náročná! Mít zálohu, která to po mě přebere, ale nedoporučujeme vést reflexi ve více lidech. • Neopakovat témata • Nebát se ticha • Zapojení účastníků do reflexe (nemluví stále ti stejní lidé?) • Hlídat si čas (aby reflexe nebyla neúměrně dlouhá) • Přemýšlet o zakončení • Neotočit si skupinu proti sobě • Téma je zevnitř / téma je zvenku CO SE DĚLO CO Z TOHO CO DÁL 1) UKLIDNĚNÍ účastníků a VYVĚTRÁNÍ emocí Vytvoření BEZPEČNÉHO PROSTŘEDÍ 2) Fáze ohlédnutí – „CO“ • Popis toho, co se dělo • Popis vybrané konkrétní situace • Pojmenovat klíčové okamžiky … 3) Fáze zobecnění zážitku – „CO TO ZNAMENÁ“ - „CO Z TOHO“ Pojmenovat obecnější principy, které vedly k … Pojmenovat téma, které aktivita nesla a nechat ostatní, ať se vyjádří … 4) Fáze změn a přesahů do reálného života – „CO DÁL + UZAVŘENÍ“ • Co si z toho (ne)odnést • Nabídka sebereflexe a uvědomění posunu účastníka • Pojmenovat princip, který účastník vnímá jako přínosný pro život • Tvorba plánu, jak novou zkušenost zakomponovat do života • Ať si z toho netáhnou nějaké břímě dál – uzavřít … 5) Následuje-li v programu něco, co na právě zpracovaný zážitek navazuje, pak je čas na ÚVOD DO DALŠÍ AKTIVITY • Účastníci si na základě právě proběhlé reflexe mohou nastavit nové cíle • Instruktor nehodnotí – spíše shrnuje • Pomáhá účastníkům zorientovat se v prostoru/procesu • Instruktor svými otázkami navádí účastníky, aby si uvědomili procesy, které proběhly, shrnuje témata, podporuje, hlídá, aby prostor vyjádřit se byl pro všechny přístupný • Podněcující – vhodné • Otevřené otázky • Jednoznačné (neptá se na různé věci najednou) • Nevnucující otázky (otázky, na které instruktor chce slyšet konkrétní odpověď) • Jde ke konkrétním situacím • Dobře si rozmyslet (nevhodné) • Nevhodně uzavřené otázky • Příliš obecné otázky • Dobrá otázka na špatném místě / ve špatnou dobu • Otázky laděné do negativna / záporů • Posouzení – jak to obecně šlo, jak se kdo zapojil, … • Vyvolávání a vzpomínání – konkrétní momenty, kdy a s kým se něco (ne)povedlo, co zafungovalo, … • Působení – jaké emoce, pocity účastník prožíval; účinek – jak se to projevovalo na plnění úkolu • Shrnutí – co si z aktivity (ale i reflexe) účastník odnáší • Aplikace – přenesení nových zkušeností na abstraktnější rovinu a uvědomění, jak tyto nové zkušenosti mohou ovlivnit běžný život • Závazek a rozhodnutí – na čem příště stavět, co dělak jinak • Na základě práce J. C. Milese a S. Priesta: Adventure Programming (1999) přeložil J. Neuman (publikováno ve sborníku Prožitek a kvalita života, 2003), též uvádí J. Kirchner: Psychologie prožitku a dobrodružství (2009) Posouzení Vyvolávání a vzpomínání Působení a účinek Shrnutí Aplikace Závazek a rozhodnutí • Asociace • Citáty • Instruktor doslova cituje to, co při aktivitě padlo z úst účastníků – ti hádají, kdo byl autorem výroku a může na to navázat další diskuse • Diagonála (škála) … úplně vlevo jdou ti, kdo … • Divadelní přehrávka • Graf (flipchart, lano, …) • Kartičky s charakteristikami • Karty s nápisem: kdo vždy pomáhá ostatním; kdo vždy něco vymyslí; kdo nastartuje legraci • Korálky / šišky / zalévání květin • Kresby • Metafora • Mikina • Myšlenková či pojmová mapa • Něco – dobrého, špatného, legračního (každý uvede tyto 3 věci) • Nedokončené věty • Nejvíc mě dneska bavilo … • Z dneška si budu pamatovat … • Nejlepší na práci v téhle skupině je … • Jedna věc, které lituji, že jsem (ne)udělal(a) … • Písemná práce (s prezentací) • Prsty • Škála 1 – 5 (hodnocení třeba jako ve škole) • Palec nahoru, vodorovně, dolů • Příběhy • Sdílení – například při nějaké delší monotónní činnosti • Skládání – výběr z předmětů nebo obrázků charakterizujících to, co se dělo či co prožívali • Společná kresba (vytváření obrazu/díla) • Žolíky (karty mají přiřazená témata) • Červená = něco pozitivního, černá = něco negativního • 2-6 = něco o jednotlivci, 7 a výše = něco o skupině • Žolík = komentář k instruktorům … • Živé obrazy / Sochy