Manuál pro muzikoterapii s dětmi Při přípravě programu by měl terapeut pamatovat na: 1. Cíl připravovaného programu 2. Pravidla, která umožní dobrý průběh programu 3. Věk dětí a počet dětí ve skupině 4. Schopnosti dětí a srozumitelnost programu 5. Záživnost programu 6. Na rozcvičení na začátku 7. Na střídání různých činností – zahřívacích, aktivizačních, relaxačních 8. Určit si pořadí činností, čím se začne, čím se skončí 9. V případě rytmických aktivit myslet na postup od jednodušších ke složitějším 10. Na rozmanitost a dynamiku programu, mít dostatečnou zásobu nejrůznějších aktivit 11. Ke cvičením je dobré přidat vhodnou metaforu (např. hrajeme déšť) 12. Myslet na hodný způsob komunikace 13. Na potřeby a touhy členů skupiny 14. Na speciální potřeby některých, aby se mohli zapojit všichni 15. Na potíže, které mohou mít některé děti s pochopením či přizpůsobením se 16. Zda mají už děti zkušenost s hraním na nástroje, nebo ne 17. Na to, jaké nástroje máme k dispozici, připravit si pomůcky 18. Na prostředí, kde MT proběhne Terapeut by měl během programu zvládnout: 1. Připravit děti několika slovy na jeho průběh 2. Zajistit, aby na něj všechny děti viděly, aby viděly i na sebe navzájem 3. Získat si a udržet pozornost dětí 4. Sladit děti na společnou vlnu 5. Stále komunikovat a vést je hodinou, domluvit si pro komunikaci gesta, když je hluk 6. Dávat dětem hranice, umět je ztišit, když je třeba 7. Vnímat naladění dětí a reagovat na ně 8. Jemně ale jasně zadávat úkoly 9. Dávat jim názorné ukázky 10. Umět poradit a pomoct jednotlivcům 11. Dát dětem pocit bezpečí, podpořit je 12. Nezapomenout pochválit a povzbudit 13. Používat vtipná a srozumitelná přirovnání při vysvětlování úkolu 14. Ovládat svoje vlastní emoce a jednání 15. Dbát na to, aby se děti navzájem respektovaly 16. Umět pracovat s časem a program dobře rozvrhnout 17. Umět změnit a upravit program podle vzniklé situace, umět improvizovat 18. Umět dětem naslouchat a sledovat jejich reakce 19. Zvládnout nesouhlas dětí 20. Udržovat dobrou náladu, dělat srandu 21. Dbát na to, aby nikdo nebyl mimo 22. Myslet na bezpečnost, aby se nikdo nezranil Měl by dětem umožnit 1. Prozkoumat hudební nástroje 2. Prožít si rytmus 3. Vyjádřit svoje emoce hrou na nástroje 4. Umožnit tělesný pohyb 5. Aby se zapojili všichni 6. Zažít spolupráci 7. Hrát také podle vlastní chutí, projevit se podle sebe 8. Prostor pro vlastní iniciativu 9. Umožnit zvolit si rytmus nebo skladbu 10. Zpívat k bubnování, doprovodit písničku vlastním bubnováním 11. Bavit se hraním, zažít radost, být hluční a spontánní 12. Rozvíjet fantazii 13. Opakovat to, co je baví 14. Mít dostatek času k pochopení každé aktivity 15. Dát prostor pro zpětnou vazbu i bezprostřední reakce dětí 16. Umožnit jim odskočit si, najíst se a napít, když je to nutné 17. Umožnit jim vystoupit s aktivity, když je zúzkostňuje