Milí studenti, moc děkuji všem, kteří vypracovali minulý úkol a popsali své asociace při poslechu Bacha a Mozarta. Téměř všechny úkoly byly zpracovány velice zajímavě. Z části, kde jste srovnávali hudbu obou autorů, jsem vytáhla některé vaše výpovědi a umístila je do společného souboru. Najdete jej v učebních materiálech pod názvem: Bach a Mozart – srovnání. Přečtěte si jej, stojí to za to! Dnes se ve svém poslechu posuneme z období baroka a klasicismu do období romantismu. Jde o období, kdy je pro hudební skladatele námět, který si pro svou kompozici volí, tak silný, že mu přizpůsobují formu, jakou ho ztvárňují. Významnou hudební formou se tak stává opera. Opera je hudebním útvarem, ve kterém dochází k propojení výrazových prostředků z oblasti hudby, výtvarného umění, dramatického a tanečního umění. Z terapeutického hlediska tedy k propojení muzikoterapie, arteterapie, taneční terapie a dramaterapie. Opera je proto velmi silným prostředkem ke sdílení a zpracování emocí, které nás provázejí v nejrůznějších životních situacích. Dnes si tedy poslechneme alespoň část z představení opery Rusalka. Jak většinou víte, jde o pohádkovou operu Antonína Dvořáka. Zkomponoval ji v roce 1900 a premiéru měla v Národním divadle roku 1901. Pokud byste si někdo chtěl osvěžit příběh této opery, najdete její obsah zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Rusalka_(Dvo%C5%99%C3%A1k) My si ji dnes ale poslechneme ve zcela originálním netradičním provedení, které mělo pražskou premiéru v srpnu minulého roku u Stalinova pomníku v Praze. Nastudoval je neziskový spolek mladých profesionálních hudebníků Run OpeRun. Tyto mladé umělce spojuje nadšení pro operu a chtějí ji přiblížit těm, kteří by na ni do divadla asi nikdy nešli. Divadelní noviny o jejich Rusalce napsaly: „Rusalka v podání Run OpeRun čelí kontrastu dnešního světa, který pro ni představuje velkou neznámou, ale i velké vzrušení. Nehostinný prostor současné společnosti ji tudíž nezastraší od zárodku lásky k neznámému muži. Láska hlavní hrdinku přitahuje natolik, že opouští dosavadní diktát nadpřirozeného světa pod zásadovým vedením Vodníka. Brzy ale zjistí, co všechno povrchní okouzlení dokáže provést s jejími hlubokými city. Divák se pak stává svědkem toho, co v příběhu zůstává nadčasové, a co naopak sílu doby nepřekoná.“ Co tedy bude vaším úkolem: Shlédnout alespoň 1. dějství (přibližně 40 minut) z této opery, jejiž záznam naleznete zde: https://youtu.be/b-a8MBBGvX8 A poté napište: 1. Jaké konkrétní výrazové prostředky použili autoři tohoto provedení, aby vyjádřili magický svět vodní říše. Uveďte alespoň 5 takových konkrétních prostředků, které jste při sledování vypozorovali. 2. Jaké konkrétní výrazové prostředky použili autoři k tomu, aby propojili tento příběh se současností. Uveďte alespoň 3 takové konkrétní prostředky, které jste při sledování vypozorovali. 3. Vypište co nejvíce pocitů, jaké ve vás probouzela Dvoříkova hudba. 4. Jaká část 1. dějství v nás zanechala největší dojem a z jakého důvodu. Úkol pak prosím uložte do odevzdávárny s názvem Rusalka nejpozději v pondělí 12. dubna.